Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-14, 20:47
  #301
Medlem
Ikkiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Lägsta konstruktiva hastighet för fordon på motorväg skall vara 40, men någon annan nedre begränsning finns inte.
Ok vad bra, då kan a-traktorerna åka där då? och jag brukar cykla över 40 km/h så det borde inte va några problem då heller kan man tycka.

Men skämt åsido så tror jag inte på det du skriver. Du skulle bli stoppad direkt om du glider fram i 40 på 110 väg. Essingeleden med sina 70 kanske skulle funka, iaf ett tag
Citera
2023-11-14, 23:28
  #302
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikkik
Ok vad bra, då kan a-traktorerna åka där då? och jag brukar cykla över 40 km/h så det borde inte va några problem då heller kan man tycka.

Men skämt åsido så tror jag inte på det du skriver. Du skulle bli stoppad direkt om du glider fram i 40 på 110 väg. Essingeleden med sina 70 kanske skulle funka, iaf ett tag
Det finns alltså ingen nedre gräns. A-traktorer får för övrigt gå max 30.
Citera
2023-11-14, 23:32
  #303
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det finns alltså ingen nedre gräns. A-traktorer får för övrigt gå max 30.
Mnjo, på sätt och vis gör det det:
Citat:
Hur långsamt får man köra på en motorväg?

Det finns ingen undre hastighetsgräns för fordon som är tillåtna på motorväg, men det finns en tydlig regel i trafikförordningen som säger följande:
'En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet,plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.'

Det är förbjudet att på motorväg och motortrafikled och på dess på-och avfartsvägar framföra långsamtgående fordon, d v s sådana fordon som på plan väg inte kan och får framföras med minst 40km/tim. Trots detta får inte heller en moped klass I köras på dessa vägar. Detta betyder att traktorer, motorredskap, terrängfordon, hästfordon, mopeder och s.k mopedbilar, cyklar eller motorfordon med tillkopplat efterfordon inte får förekomma på sådana vägar.
https://ntf.se/fragor-och-svar/trafi...t-pa-motorvag/

Och ja, jag vet att det är NTF, och inte lagen, men jag förutsätter att de skriver vad lagen säger.
Citera
2023-11-14, 23:39
  #304
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Mnjo, på sätt och vis gör det det:

https://ntf.se/fragor-och-svar/trafi...t-pa-motorvag/

Och ja, jag vet att det är NTF, och inte lagen, men jag förutsätter att de skriver vad lagen säger.
Visst, detta innebär dessutom att det är tillåtet att köra exempelvis 30, detta under förutsättningen att fordonet kan framföras i 40.
Att det i övrigt knappast är lämpligt att köra under 70 på en ordinär motorväg, det är rätt givet, men inga exakta gränser nedåt verkar finnas. Har 25 mil närmaste motorväg, så kan inte testa så lätt heller!
Citera
2023-11-14, 23:44
  #305
Medlem
Svenskar är ju ganska korkade och har dåliga bilar. Tyskarna brukar säga de dumma svenskarna. Så det går nog inte att få en majoritet att förstå hur man kör bil.
Citera
2023-11-15, 05:48
  #306
Medlem
Ikkiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Mnjo, på sätt och vis gör det det:

https://ntf.se/fragor-och-svar/trafi...t-pa-motorvag/

Och ja, jag vet att det är NTF, och inte lagen, men jag förutsätter att de skriver vad lagen säger.
Verkar ju sjukt, och strider helt mot det man fått höra i alla år. Vet ens polisen om detta och skulle de bry sig och låta bli att stoppa och bötfälla?

Man har ju god lust att testa och ligga i 30-40 från ex Södertälje till Häggvik i innerfilen. Finns långa sträckor där det råder omkörningsförbud för lastbilar, så dessa fordon speciellt skulle inte bli så glada 😆
__________________
Senast redigerad av Ikkik 2023-11-15 kl. 05:52.
Citera
2023-11-15, 08:37
  #307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikkik
Verkar ju sjukt, och strider helt mot det man fått höra i alla år. Vet ens polisen om detta och skulle de bry sig och låta bli att stoppa och bötfälla?

Man har ju god lust att testa och ligga i 30-40 från ex Södertälje till Häggvik i innerfilen. Finns långa sträckor där det råder omkörningsförbud för lastbilar, så dessa fordon speciellt skulle inte bli så glada 😆

Då undrar man ju stilla var du ”lyssnat” i alla år…..?
För detta som Mikaels citerade och länkade är precis det vi alla ska ha fått lära oss i körskolan, och som brukar finnas med i en rad frågor i teorilektionerna om just dessa vägar och vad som gäller för dessa och fordon som får köras där eller inte.

Och ja självklart vet polisen om detta….
Citera
2023-11-15, 08:43
  #308
Medlem
Ikkiks avatar
För vem ska "det giltiga skälet" gälla, att få köra i 40 på motorvägen? Det är otydligt som det är skrivet och går att tolka så det passar en själv. Om jag skulle vilja blocka och jävlas så är det ett giltigt skäl för mig, men domstolen skulle inte anse att det vore ett giltigt skäl och jag skulle bötfällas. Men vem moral och omdöme är det som gäller? Det borde konkretiseras. Begreppet "sunt förnuft" är inte allmängiltigt

En parad med raggarbilar i 30 km/h? vore det ok på E4:an i morgonrusningen?
__________________
Senast redigerad av Ikkik 2023-11-15 kl. 08:47.
Citera
2023-11-15, 09:03
  #309
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikkik
För vem ska "det giltiga skälet" gälla, att få köra i 40 på motorvägen? Det är otydligt som det är skrivet och går att tolka så det passar en själv. Om jag skulle vilja blocka och jävlas så är det ett giltigt skäl för mig, men domstolen skulle inte anse att det vore ett giltigt skäl och jag skulle bötfällas. Men vem moral och omdöme är det som gäller? Det borde konkretiseras. Begreppet "sunt förnuft" är inte allmängiltigt

En parad med raggarbilar i 30 km/h? vore det ok på E4:an i morgonrusningen?
Det är främst fordon som inte får köras fortare som det då givetvis motiveras att de rullar avsevärt långsammare, bil med släp som får köras i 40 exempelvis. Även väglag, sikt och liknande gör att det kan vara skäl till lägre hastighet än vanligt.
Citera
2023-11-25, 17:23
  #310
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Noterat att motorvägar inte är huvudleder, påfarterna är på höger sida.

Jaha och??
Citera
2023-11-25, 17:27
  #311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Noterat att motorvägar inte är huvudleder, påfarterna är på höger sida.

Det finns både påfarter samt avfarter till höger och vänster det spelar ingen roll från vilken sida påfart sker detta gäller iaf källa ntf.se så sluta var en lite tönt och lär dig istället vad som gäller

Vem har väjningsplikt vid påfart på motorväg?
Vem har väjningsplikt då jag kommer från en påfart ut på en motorväg eller motortrafikled?

Om man kör in på en motorväg eller motortrafikled där accelerationsfält saknas, har man väjningsplikt mot fordon på motorvägen/motortrafikleden. Väjningsplikten gäller dock inte när man kommer in på motorvägen/motortrafikleden utan att byta körfält.

Det mest normala är ju att det finns ett accelerationsfält för påfart till motorvägen/motortrafikleden. I detta fall ska den som färdas i ett accelerationsfältet anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som man avser att köra in i och accelerationsfältet ska lämnas så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback