2022-12-12, 09:42
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardragon
Du har tydligen missat Captain Disillusion på YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=uuhkVTJ6A_c. Han har ett antal exempel på "UFO-sightings" och mycket annat intressant.

Ja, det är motion tracked CGI. Och som sagt tidigare, varför är alla "UFO-filmer" i så dålig kvalité när dagens mobiltelefoner klarar att producera superskarpa bilder och filmer? För att det är lättare att efterbehandla in ett UFO när filmens kvalité redan är kass.

Det klippet är ju inte relevant eftersom det handlar om något helt annat.

Ditt påstående om att det är CGI saknar argument.
Citera
2022-12-12, 09:47
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing

Har du någon källa?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-moter-piloterna-misstankt-ufo
Citera
2022-12-12, 09:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-moter-piloterna-misstankt-ufo
Intressant, men det står ingenting om att de "trotsade kända fysiska lagar".
Citera
2022-12-12, 09:55
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Nej, men det sägs "....visar att det finns föremål som vi i dag inte har en aning om vem som styr och hur de kan färdas i atmosfären."

Det finns även andra klipp som jag inte orkar leta upp nu där föremålen svänger i 90 grader vilket inget vi vet kan göra. Det trotsar inte fysiska lagar men tekniken är helt okänd.
Citera
2022-12-12, 09:56
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Universum är inte samma sak som Vintergatan.

Har du någon källa?

Och om det fanns andra civilisationer som kunde kolonisera andra solsystem så borde vi ha sett otroligt mycket tydligare spår än så. Inklusive att vi redan kommunicerar med dem och känner till ett antal existerande kolonier inom några tiotal ljusår.

Källa:
https://youtu.be/ZBtMbBPzqHY

Nej vi behöver inte nödvändigtvis se några spår alls, pga att vi är så primitiva i vår teknologi att vi inte kan uppfatta en mer avancerad teknologi. Att utgå från att en annan civilization, som kan vara otroligt mycket äldre och mer avancerade än oss, skulle kommunicera på samma sätt som oss, är felaktigt. Det är som att säga att det inte finns människor för vi ser inga röksignaler och vi hör inga trummor...... och ignorera det faktum att vi numera kommunicerar på mer avancerade sätt.

Varför en främmande civilisation skulle vilja kommunicera med oss, är svårt att förstå. Varför skulle de vilja det? Att vi skulle vilja kommunicera med dom är begripligt, för vi vill ha deras teknologi. Men vad skulle de få ut av att kommunicera med oss?? Den dag mänskligheten kan resa till andra stjärnor, utgör vi ett hot mot andra livsformer, och då kanske de blir tvungna att kommunicera med oss, för människan är en extremt aggressiv, hotfull och självdestruktiv djurart.
Senast redigerad av SexgalenZombie 2022-12-12 kl. 10:04.
Citera
2022-12-12, 10:06
Medlem
Stardragons avatar
Citat:
Det klippet är ju inte relevant eftersom det handlar om något helt annat.

Ditt påstående om att det är CGI saknar argument.

Tvärt om, det är helt relevant då båda klippen handlar om ett fejkat UFO.
Om du menar att skillnaden skulle vara att filmklippet TS länkade hade en glasbit framför kameran och dolde/visade UFO-objektet för att matcha detta? Om du nån gång har provat 3D-program och motion-tracking så vet du att det är relativt enkelt att göra.
Här har du en till länk på ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=Wc6pK_ouO1k

Det är ett kul klipp. Men jag hoppas inte att du tror att det är på riktigt?
Citera
2022-12-12, 10:09
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:

I videoklippet från cbs 60 minutes uppges att de kan färdas i motsvarande flera tiotusentals kilometer i timmen, inom vår atmosfär. Vilket med vår vetenskap är omöjligt pga friktionen. De manövrerar även på ett sätt som borde ge upphov till 700-900 G krafter, vilket även det är omöjligt såvitt vi vet. Slutligen har de ingen synlig eller identifierbar motor eller framdrivning, vilket är omöjligt.
Citera
2022-12-12, 10:12
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardragon
Tvärt om, det är helt relevant då båda klippen handlar om ett fejkat UFO.
Om du menar att skillnaden skulle vara att filmklippet TS länkade hade en glasbit framför kameran och dolde/visade UFO-objektet för att matcha detta? Om du nån gång har provat 3D-program och motion-tracking så vet du att det är relativt enkelt att göra.
Här har du en till länk på ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=Wc6pK_ouO1k

Det är ett kul klipp. Men jag hoppas inte att du tror att det är på riktigt?

Så om jag pratar om en fotbollsmatch och visar ett klipp från en annan match så är det samma sak?
Sorry, den flyger inte. Ditt klipp är också irrelevant.

För mig kan det vara på riktigt. Jag har förstapersonserfarenhet av UFO och jag vet att de existerar.
Citera
2022-12-12, 10:22
Avslutad
Citat:
Nej, men det sägs "....visar att det finns föremål som vi i dag inte har en aning om vem som styr och hur de kan färdas i atmosfären."

Det finns även andra klipp som jag inte orkar leta upp nu där föremålen svänger i 90 grader vilket inget vi vet kan göra. Det trotsar inte fysiska lagar men tekniken är helt okänd.
Visst, men samtidigt kan man heller inte utesluta att filmerna kan vara manipulerade, och även att det är möjligt att det amerikanska flygvapnet läcker filmerna av okända skäl.

Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Källa:
https://youtu.be/ZBtMbBPzqHY

Nej vi behöver inte nödvändigtvis se några spår alls, pga att vi är så primitiva i vår teknologi att vi inte kan uppfatta en mer avancerad teknologi. Att utgå från att en annan civilization, som kan vara otroligt mycket äldre och mer avancerade än oss, skulle kommunicera på samma sätt som oss, är felaktigt. Det är som att säga att det inte finns människor för vi ser inga röksignaler och vi hör inga trummor...... och ignorera det faktum att vi numera kommunicerar på mer avancerade sätt.
Visst finns en sådan möjlighet. Men om vi knappt skulle se några spår överhuvudtaget så skulle det sannolikt krävas mer än att de bara har mer avancerade system, utan även att de aktivt försöker dölja något. Och jag har svårt att se någon vettig anledning till att de skulle slösa resurser på att gömma sig från oss.

Det är ju inte bara deras kommunikation som borde lämna spår, utan även andra saker. Om de exempelvis hade byggt en dysonsfär så hade vi sannolikt kunna detektera en sådan.

Citat:
Varför en främmande civilisation skulle vilja kommunicera med oss, är svårt att förstå. Varför skulle de vilja det? Att vi skulle vilja kommunicera med dom är begripligt, för vi vill ha deras teknologi. Men vad skulle de få ut av att kommunicera med oss??
Samma sak som vi får ut av att försöka kommunicera med de djurarter som vi ser på jorden. Rent vetenskapligt intresse.

Citat:
Den dag mänskligheten kan resa till andra stjärnor, utgör vi ett hot mot andra livsformer, och då kanske de blir tvungna att kommunicera med oss, för människan är en extremt aggressiv, hotfull och självdestruktiv djurart.
Vi är inte en extremt aggressiv art jämfört med andra arter. Den största skillnaden är att vi genom vår intelligens har förmågan att göra vad alla andra djurarter gör på ett mycket mer effektivt sätt.

Observera att jag inte utesluter att det kan finnas andra civilisationer i Vintergatan. Jag finner det bara väldigt osannolikt.
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-12-12 kl. 10:33.
Citera
2022-12-12, 10:22
Medlem
Stardragons avatar
Citat:
Så om jag pratar om en fotbollsmatch och visar ett klipp från en annan match så är det samma sak?
Sorry, den flyger inte. Ditt klipp är också irrelevant.

För mig kan det vara på riktigt. Jag har förstapersonserfarenhet av UFO och jag vet att de existerar.
Nu är det ju inte en fotbollsmatch vi pratar om, utan ännu ett fejkat UFO-klipp i mändgen. Båda mina länkar visar exempel på hur man med hjälp av CGI kan producera en sån film TS handlar om.
Jag har själv erfarenhet inom CGI och vet att det är hyfsat simpelt att göra nåt sånt.

Men om du nu har "förstapersonserfarenhet av UFO" (vad det nu innebär. genuint nyfiken, så berätta gärna) så känns det ju som att du redan har bestämt dig och att vidare logiska motbevis inte är lönt.
Citera
2022-12-12, 10:36
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Visst, men samtidigt kan man heller inte utesluta att filmerna kan vara manipulerade, och även att det är möjligt att det amerikanska flygvapnet läcker filmerna av okända skäl.

Visst finns en sådan möjlighet. Men om vi knappt skulle se några spår överhuvudtaget så skulle det sannolikt krävas mer än att de bara har mer avancerade system, utan även att de aktivt försöker dölja något. Och jag har svårt att se någon vettig anledning till att de skulle slösa resurser på att gömma sig från oss.

Samma sak som vi får ut av att försöka kommunicera med de djurarter som vi ser på jorden. Rent vetenskapligt intresse.

Vi är inte en extremt aggressiv art jämfört med andra arter. Den största skillnaden är att vi genom vår intelligens har förmågan att göra vad alla andra djurarter gör på ett mycket mer effektivt sätt.

Observera att jag inte utesluter att det kan finnas andra civilisationer i Vintergatan. Jag finner det bara väldigt osannolikt.

Man ska förstås vara skeptisk, men är man för skeptisk så avfärdar man precis allt. Om du tror myndigheter och enskilda individer går ut i media och pratar om ufon, gör detta avsiktligt för att ljuga, då är du för skeptisk för att vidare diskussion ska vara konstruktiv (för då litar du inte på någon alls).

Varför de skulle gömma sig för oss? Går du frivilligt och sätter dig och har en picknick i en myrstack? Myrorna är inte farliga för dig, de kan inte döda dig, men de kliar och irriterar och vill äta av din syltsmörgås. Vi människor kan vara som myror för en mer avancerad civilisation.... Varför slösar du resurser på att undvika att sitta på myrstackar?

Vi kommunicerar inte med andra djurarter på jorden, utom de vi använder för egen vinning (men oftast inte ens med dom). Hur ofta och engagerat kommunicerar du med fåglar eller kor? Eller ens med din hund utan syfte att få den att lyda dig?

Vi lever i ett stort massutdöende just nu, som är orsakat av mänskligheten, vilket vi känner till. Men gör absolut ingenting för att hindra eller stoppa. Det gör oss till en aggressiv och destruktiv art. Ingen annan art på jorden har separerat sig från ekosystemet som vi gjort, utan dinosaurier levde i harmoni i hundratals miljoner år utan problem, och de massutdöenden som förekommit tidigare berodde inte på någon art utan på meteoriter eller kanske vulkanutbrott. Människan är unik genom att vår intelligens gör oss mer självdestruktiv än vi vore utan den. Kunde vi resa till andra beboeliga planeter vore vi ett direkt hot mot allt liv där.... Skulle mänskligheten välkomna en annan art från avlägsna solsystem som uppförde sig som människor? Som skulle vilja ha våra resurser?
Senast redigerad av SexgalenZombie 2022-12-12 kl. 10:39.
Citera
2022-12-12, 10:39
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ok...mellan 200 till400 miljarder stjärnor finns det i vintergatan bara. antal galaxer i universum ca två tusen miljarder..klart som fan det finns avancerat liv nånstans.

Och det är bara den observerbara delen av universum. Universum kan vara oändligt.

Med det sagt finns det inget som förhindrar att utvecklingen av tekniska civilisationer har en absurt låg sannolikhet. Den skulle kunna vara så pass låg att det i snitt inträffar en gång var hundrade miljarder år i bara en på tio tusen miljarder galaxer. Och det skulle innebära att vi i praktiken är ensamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in