Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2022-12-16, 19:51
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Det finns i grund och botten bara en enda sak som människan bryr sig om - hög levnadsstandard. Alla värderingar vi har går bara ut på att nå fram till detta. Sverige har betydligt högre levnadsstandard än Afghanistan, alltså är våra värderingar objektivt bättre än deras. Alltså ligger det i afghanernas intresse att avveckla sina egna värderingar och ta efter våra, vare sig de inser detta eller inte. De kanske inte vill lämna islam, men det beror bara på att de ännu inte förstår bättre. Det är objektivt bättre för dem att lämna islam än att bevara religionen.

Jaha, så det är så det fungerar? Oljeshejkerna har det bättre än oss alltså är deras värdering bättre än våra? Tror du verkligen att det är värderingarna som är avgörande?
Citera
2022-12-16, 19:54
  #38
Avstängd
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Jaha, så det är så det fungerar? Oljeshejkerna har det bättre än oss alltså är deras värdering bättre än våra? Tror du verkligen att det är värderingarna som är avgörande?

Personen du citerar är ett amoraliskt avskum. Man förstår varför det alltid är så brutala straff i deras länder enda sättet att hålla odjuren i schack.
Citera
2022-12-16, 20:05
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Och om så vilket inte alls är säkert så är det inget vi kan trycka ner i halsen på dem oavsett insatser militärt ekonomiskt. Sen definitivt inte nåt som vi löser genom att ta hit ruttna värderingar som kostar både ekonomiskt och socialt.
Låt dem komma fram till vad de vill själva och sluta utsätta väst för d ras skit.
Fattigdomen har minskat kraftigt i många länder i Afrika och Mellanöstern de senaste årtionden just tack vare Västs ekonomiska bidrag. Vi har sett till att mycket fler människor fått utbildning vilket har givit dem sundare värderingar och gjort deras länder stabilare. Detta tjänar både de och vi på, på flera sätt. Dels får vi en allt tryggare värld med färre flyktingar. Dels får vi ett mer medmänskligt samhälle. Att bara titta på när folk i andra länder lider är inget alternativ för något land som vill kalla sig självt moraliskt.
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Jaha, så det är så det fungerar? Oljeshejkerna har det bättre än oss alltså är deras värdering bättre än våra? Tror du verkligen att det är värderingarna som är avgörande?
Jag pratar givetvis om samhällsvärderingar och inte enskilda individers värderingar. Självklart avgörs hur bra ett samhälle fungerar av vilka värderingar det styrs efter, vad skulle det annars handla om?
Citera
2022-12-16, 20:56
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Fattigdomen har minskat kraftigt i många länder i Afrika och Mellanöstern de senaste årtionden just tack vare Västs ekonomiska bidrag. Vi har sett till att mycket fler människor fått utbildning vilket har givit dem sundare värderingar och gjort deras länder stabilare. Detta tjänar både de och vi på, på flera sätt. Dels får vi en allt tryggare värld med färre flyktingar. Dels får vi ett mer medmänskligt samhälle. Att bara titta på när folk i andra länder lider är inget alternativ för något land som vill kalla sig självt moraliskt.

Jag pratar givetvis om samhällsvärderingar och inte enskilda individers värderingar. Självklart avgörs hur bra ett samhälle fungerar av vilka värderingar det styrs efter, vad skulle det annars handla om?

De bidragssystem som använts från väst har cementerat korruption och motverkat en positiv utveckling.
Samt dränerat länder som Sverige.
Att sen låta folk med väsensskilda värdegrunder flöda in obehindrat har ställt till det rejält.
Citera
2022-12-16, 21:25
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
De bidragssystem som använts från väst har cementerat korruption och motverkat en positiv utveckling.
Samt dränerat länder som Sverige.
Att sen låta folk med väsensskilda värdegrunder flöda in obehindrat har ställt till det rejält.
Trams, inget av det där stämmer. Det där är bara dåliga ursäkter från egoistiska människor som inte vill bidra till att göra det bättre för sämre lottade människor.
Citera
2022-12-16, 21:36
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Trams, inget av det där stämmer. Det där är bara dåliga ursäkter från egoistiska människor som inte vill bidra till att göra det bättre för sämre lottade människor.

Fortsätt tro på det.
Citera
2022-12-16, 23:47
  #43
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Trams

Citat:
Då blir jag nyfiken på hur han skulle göra denna rasindelning. Befolkningarna i vissa svarta afrikanska länder har större genetiska likheter med etniska svenskar än vad de har med folk i andra svarta afrikanska länder. Så ska vi dela in människor i raser efter genetik så kommer hudfärg inte att ha någonting med denna uppdelning att göra. Fast din kompis kanske menade att det är de utseendemässiga skillnaderna som är uppenbara, och att det bara är dessa som utgör olika människoraser?
[absinten]

Träffade min vän idag som röstar på vänsterpartiet och ställde den här frågan som du bad mig ställa till honom, och han sa att det inte stämmer att Svenskar skulle ha mer genetiska likheter med vissa Afrikanska stammar än andra svenskar. Han tyckte det lät som ett märkligt påstående.

Han sa likt dig att alla människor är väldigt lika och att det inte finns några tydliga kognitiva skillnader utifrån vad forskningen säger i dagsläget. Att det är meningslöst att forska på och därför lägger vi inga pengar på det, men att det finns vissa fysiska skillnader går inte att förneka, exempelvis att en del svarta har förmågan att springa snabbare än vita. Att olika raser existerar menar han är ett faktum.
Citera
2022-12-17, 00:10
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Träffade min vän idag som röstar på vänsterpartiet och ställde den här frågan som du bad mig ställa till honom, och han sa att det inte stämmer att Svenskar skulle ha mer genetiska likheter med vissa Afrikanska stammar än andra svenskar. Han tyckte det lät som ett märkligt påstående.

Han sa likt dig att alla människor är väldigt lika och att det inte finns några tydliga kognitiva skillnader utifrån vad forskningen säger i dagsläget. Att det är meningslöst att forska på och därför lägger vi inga pengar på det, men att det finns vissa fysiska skillnader går inte att förneka, exempelvis att en del svarta har förmågan att springa snabbare än vita. Att olika raser existerar menar han är ett faktum.
Det var inte vad jag sa. Jag sa att svenskar som grupp är mer genetiskt lika vissa afrikanska stammar än vad vissa afrikanska stammar är lika varandra.

Att vissa enskilda svenskar är mer lika afrikanerna än andra svenskar är ju en självklarhet, eftersom det finns svarta svenskar födda i Afrika av svarta föräldrar.

Vad vissa individer inom en grupp har förmågan att göra säger givetvis ingenting om en grupp som helhet. Springer svarta generellt snabbare än vita? Eller är det kanske mer logiskt att klassificera de som är bra på att springa som en ras (oavsett vilket hudfärg de råkar ha) och de som är dåliga på att springa som en annan ras?
Citera
2022-12-17, 00:14
  #45
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Det var inte vad jag sa. Jag sa att svenskar som grupp är mer genetiskt lika vissa afrikanska stammar än vad vissa afrikanska stammar är lika varandra.

Att vissa enskilda svenskar är mer lika afrikanerna än andra svenskar är ju en självklarhet, eftersom det finns svarta svenskar födda i Afrika av svarta föräldrar.

Vad vissa individer inom en grupp har förmågan att göra säger givetvis ingenting om en grupp som helhet. Springer svarta generellt snabbare än vita? Eller är det kanske mer logiskt att klassificera de som är bra på att springa som en ras (oavsett vilket hudfärg de råkar ha) och de som är dåliga på att springa som en annan ras?

Jag vet inte om jag kommer ta upp detta ämne så mycket med honom inom snar framtid. Vill inte tjata om detta ämne så mycket. Han och jag har annat gemensamt egentligen, men jag gick igenom detta ämne en hel del idag med honom och han ser ju en hel del problem med woke (såna som Frodo här på Flashback). Det gör ju iof du med. Många vänsterpersoner gör det så det är varken du eller han ensam om heller.
Citera
2022-12-23, 13:06
  #46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Abdul Qahar Balkhis, som är utrikesminister i Afghanistan sedan talibanernas maktövertgande, påstår i en intervju att afghaner som söker sig till Europa eller Nordamerika inte gör det av politiska skäl, utan att de migrerar av ekonomiska skäl.

Säger han sanningen? Hur känns det för Sd-klacken att bli uppbackade av djupt konservativa muslimer? Vilka motiv kan talibanerna ha för detta uttalande? Vill man tona ned hur mycket förtryck som existerar i landet? Vill man misskreditera exilafghaners trovärdighet?

Av intresse kan också vara att utrikesministern säger att alla afghaner som bor utomlands är välkomna tillbaka.

Så han erkänner att han är utrikesminister i ett fattigt jävla skitland - varför fixar han o hans polare inte ekonomin då o gör varje medborgare till miljardär
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback