Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-10, 14:28
  #1
Medlem
FederalAgents avatar
Här är en reklamfilm från Kanada om det vackra i att ta livet av sig.

https://www.friatider.se/modejatte-g...klam-sjalvmord

Citat:
– Att dö på ett sjukhus är inte naturligt, det är inte mjukt. I sådana här ögonblick behöver du mjukhet, säger Jennyfer Hatch i början av filmen.

Därefter följer texten ”den vackraste utvägen”.

Den påkostade filmen visar i vackra bilder hur Jennyfer Hatch umgås med vänner vid havet under sina sista veckor i livet, spelar cello och blåser såpbubblor. Hon ritar bilder i sanden som utplånas av vågorna. Stämningen är ljus och fridfull. Ingenstans nämns att Jennyfer Hatch helst hade fortsatt att leva, men valde att dö därför att hon inte fick den vård hon behövde.

Så, reklamfilmer för självmord, kan det slå igenom tro? Blir ni sugna på självmord när ni ser en sådan reklamfilm?
Citera
2022-12-10, 14:35
  #2
Medlem
Skulle aldrig funka i Sverige, då vi inte ens får hjälpa folk som är sjuka att dö. Skulle bli extremt förvånad om det kom till Sverige faktiskt.
Citera
2022-12-10, 14:40
  #3
Avstängd
Haverisms avatar
Det är en naturlig utveckling i en civilisation som under många år rört sig i riktning mot dystopisk dödskult. Vi kommer snart att se argument som menar att det är ”egoistiskt” att leva vidare om man lider av vårdkrävande sjukdomar. Sedan rör sig argumentationen vidare mot åldringar och människor som inte delar majoritetssamhällets konsensuskultur.

I början används kändisar och influencers för att få idén att slå rot, sedan börjar flockmentaliteten verka och särskilt jag-svaga individer känner pressen att begå assisterat självmord i solidaritetssyfte. Till slut är det inte längre en fråga om personliga val utan ett beslut som tas av ”läkare i samråd”.

Ni kan avfärda mig som foliehatt om ni vill men ni vet att jag kommer att få rätt över tid.
Citera
2022-12-10, 14:41
  #4
Medlem
6stringlevins avatar
Tror jag skulle funka utmärkt i Sverige. Sverige är födelseplatsen för Gretas dödskult. Handlar mest om hur man paketerar det. "Ta livet av dig för miljön!" skulle säkert funka i detta land.
Citera
2022-12-10, 14:45
  #5
Medlem
Om livet är piss så är det väl en bra vägledning till en fri utväg.
Citera
2022-12-10, 15:04
  #6
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Tror jag skulle funka utmärkt i Sverige. Sverige är födelseplatsen för Gretas dödskult. Handlar mest om hur man paketerar det. "Ta livet av dig för miljön!" skulle säkert funka i detta land.



Hehehe "Rädda miljön, ta livet av dig på Kinnekulle"
Skämt å sido håller jag med om att det inte kommer att dröja länge innan man försöker påvisa att det är bättre för miljön och jordens fortlevnad om folk tog livet av sig. Detta har även faktiskt "teoretiskt" påvisats för flera år sedan när bla Sir David Attenbourugh i ett kontroversiellt uttalande menade att jordens befolkning måste minska med två tredjedelar för att det inte ska bli matbrist och att inte djurlivet och miljön/klimatet ska förstöras.
Då fick han mycket kritik för uttalandet men skulle han säga det nu skulle det applåderas och Sveriges regering skulle bums inrätta dödskliniker i landet.
Citera
2022-12-10, 15:23
  #7
Medlem
Vem styr I Kanada? Är det inte WEFs egen global young leader Justin Trudeau? Har de inte självmordskliniker för funktionshindrade och psykiskt sjuka? Ja ni kan dra era slutsatser själva. Justin är svensk liberalmedias gullegris. Han kallar sin egen befolkning för terrorister när de inte vill vaccinera sig. Vi såg hur han agerade mot lastbilschaufförerna som protesterade. Eller det kanske inte folk känner till då det inte visades i mainstreammedia. Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk.
Citera
2022-12-10, 15:26
  #8
Medlem
espiyes avatar
Det sjuka är att det kommer att finnas människor som inte tycker det är okej att äta kött eftersom det är fel att döda djur, men att döda människor, det är helt okej.

Tänk på planeten Jorden också. Den är ju låååångt mycket viktigare än människor.
Citera
2022-12-10, 15:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FederalAgent
Här är en reklamfilm från Kanada om det vackra i att ta livet av sig.

https://www.friatider.se/modejatte-g...klam-sjalvmord



Så, reklamfilmer för självmord, kan det slå igenom tro? Blir ni sugna på självmord när ni ser en sådan reklamfilm?

Lite, men den riktar sig ju till folk som är i så dåligt tillstånd att inte ens behandlingar kan leda till ett drägligt liv.

Jag tycker bestämmanderätten över sitt liv ska ligga i individens händer oavsett hälsotillstånd.
Citera
2022-12-10, 15:39
  #10
Medlem
Mlyrics avatar
Wtf? Klart jag anser att det är sjukt och inget som ska förekomma .
Citera
2022-12-10, 15:41
  #11
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Tror jag skulle funka utmärkt i Sverige. Sverige är födelseplatsen för Gretas dödskult. Handlar mest om hur man paketerar det. "Ta livet av dig för miljön!" skulle säkert funka i detta land.


Det där kan jag inte ha oläst. Sjukt cyniskt, men ändå
Citera
2022-12-10, 15:45
  #12
Medlem
Ja dom kunde ju sälja "Suicide-kits" på apoteket, endast 299:-, extrapris till jul 199:-!
Do it yourself.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback