Citat:
Jag jobbar inte för dig, och du kan ju söka själv om det är så viktigt men jag kan ge dig det för du verkar inte kunna räkna själv.
så håll till godo!
En cyklist förbränner ca 600 kcal per timme vid 23 km/h fart. Det blir 26 kcal/km. Fett innehåller 8.8 kcal/gram vilket blir 3 gram fett per km i förbrukning.
När kroppen förbränner fettet produceras det sex gånger så mycket koldioxid, dvs vid cykling utandas du 18 gram CO2 per km.
Om vi jämför med en Opel Astra från 2015 som är en ganska stor bil egentligen så släpper den ut 97 g / km vid vanlig diesel.
Om du tankar RME så minskar du utsläppen med 70% dvs 97*0,7 0= 67,9 således blir utsläppet endast dryga 29 g/ km men du andas ju också när du kör, så du får lägga till lite.
Räknar vi med 50 km/h fart får vi att en bilförare andas ut 0.8 gram CO2 per km. och även passageraren så lägg till 1,6 g för två.
Så om du åker 2 st i bilen släpper du ut mer om du cyklar, och åker vi fem så blir cyklisten rena miljöförstöraren.
Fem cyklister släpper ut som tre bilar, har du förstått?
Sen har du rätt, jag är lat och tar gärna bilen (inte för miljön)
Vad får vi ut av detta? jo om du tränar så är du en miljöbov i synnerhet om du tränar hårt.
så håll till godo!
En cyklist förbränner ca 600 kcal per timme vid 23 km/h fart. Det blir 26 kcal/km. Fett innehåller 8.8 kcal/gram vilket blir 3 gram fett per km i förbrukning.
När kroppen förbränner fettet produceras det sex gånger så mycket koldioxid, dvs vid cykling utandas du 18 gram CO2 per km.
Om vi jämför med en Opel Astra från 2015 som är en ganska stor bil egentligen så släpper den ut 97 g / km vid vanlig diesel.
Om du tankar RME så minskar du utsläppen med 70% dvs 97*0,7 0= 67,9 således blir utsläppet endast dryga 29 g/ km men du andas ju också när du kör, så du får lägga till lite.
Räknar vi med 50 km/h fart får vi att en bilförare andas ut 0.8 gram CO2 per km. och även passageraren så lägg till 1,6 g för två.
Så om du åker 2 st i bilen släpper du ut mer om du cyklar, och åker vi fem så blir cyklisten rena miljöförstöraren.
Fem cyklister släpper ut som tre bilar, har du förstått?
Sen har du rätt, jag är lat och tar gärna bilen (inte för miljön)
Vad får vi ut av detta? jo om du tränar så är du en miljöbov i synnerhet om du tränar hårt.
Nu ska jag fortsätta med att bygga spillojebrännaren billigt att värma med.
Det är vad Miljöpartiets agenda bidrar med i min värld!!
Det är vad Miljöpartiets agenda bidrar med i min värld!!
Varför väljer du en sån hög fart att cykla till affären?
Varför inte en lugn takt?
Ingår det inte i normaltillståndet att människan rör på sig?
Inom en snar framtid kommer vi ha EL-bilar endast. Då kommer det handla om elförsörjning. Kan man ladda dessa bilar med Grön EL.
Av alla alternativ är det bättre om folk cyklar och går för små ärenden.
Du räknar inte på tillverkningen av Bilen jämfört cykeln.
När det gäller förbränningen, så är det också avhängt vilken föda man lever av.