Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2023-12-20, 14:51
  #61
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avocadorable
HAr läst dina tidigare inlägg i tråden. Du är vilsen. Du behöver önska dig en kokbok till jul.

God jul
Kan bero på någon okunskap eller förutfattade meningar du har.
En sak färsk lök ger och när man använder den grova sidan av rivjärnet och river försiktigt och itne långa drag.
Det ger lökbitar som blir karamelliserade och ibland mot det svarta, och sen mildare löksmak desto längre in i köttbullen man kommer.

När man använder steklök, så tillsätter man fett och givetvis ger detta en saftigare bulle och har man då kört låg värre utan karamelliserad, så kommer det inte smaka mycket givetvis.

Men när du försöker säga mitt sätt är att göra köttbullen saftigare, så har du bara fel och pga det görs enbart för smaken och den karamelliseringen jag pratade om.
Och försöker du säga löken är där enbart för saftigheten, så antingen ljuger du eller fattar du inte vad karammeliseringen ger för smak.
Och när någon säger sett dina svar och sen inget mer, det är då man inser att du försöker använda någon typ av ad hominem i tron att det skulle hjälpa dig.
Men allt det berättar är att du är ute på djupt vatten och vet inte hur du ska ta dig i land.

Och sen om man vill ha saftigare köttbullar, så skulle jag hellre gå på med fettrika köttfärser och som när en fetthalt av 20-25% än förlita mig på lök.
Och för faan, överstek inte dom, för då blir de torrare oavsett.

Edit:
God jul, men nått säger mig det var sarkasm
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback