Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-09, 08:15
  #13
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schullz
För andra bilar cirkulerar åt höger.

Citat:
Ursprungligen postat av jeff567-201
Är det cirkulations plats, och ska vänster. ska du åka höger varv och hålla ytter fil till efter andra utfart.

Nej, man ska inte köra högervarv i rondeller i Sverige.

Jisses, är det ingen här som har körkort?
Citera
2022-12-09, 09:26
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jeff567-201
Är det cirkulations plats, och ska vänster. ska du åka höger varv och hålla ytter fil till efter andra utfart.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nej, man ska inte köra högervarv i rondeller i Sverige.

Jisses, är det ingen här som har körkort?
Jag anser anticlockwise är högervarv. Kör du andra hållet (vänster) vill jag inte möta dig.
Citera
2022-12-09, 12:38
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schullz
När det inte finns bilar i rondellen eller i närheten. Står ingen skylt i den här rondellen att man måste svänga (cirkulera) höger. Bara en större betongkruka i mitten.

Edit: Mod kan ta bort ämnet.
Om man tänker en gång till så blev ju frågan intressant.
En sak som avhandlats tidigare om rondeller är filkörning där blå skyltar visar vilka filer man ska ta för fortsatt resa. Enl prejudikat i HD så behöver man inte följa dem utan det är ok att köra trekvarts varv i ytterfil och om det orsakar en olycka så är det filbytaren som är vållande.
Blå skyltar kan i princip ses som en rekommendation och här blir det intressant. Vi har blå skyltar med vita pilar som visar färdriktning i rondellen men inga skyltar som visar att det är enkelriktat, dvs förbud att köra mot färdriktningen.
Kan du inte testa att köra åt fel håll men i högerfil? Skulle vara kul att se HD hantera det ärendet😂
Citera
2022-12-09, 20:23
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
I England och en rad andra länder är det tillåtet.

Ja, men där får man ju inte köra höger.
Citera
2022-12-10, 08:46
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeff567-201
Är det cirkulations plats, och ska vänster. ska du åka höger varv och hålla ytter fil till efter andra utfart.

Citat:
Ursprungligen postat av jeff567-201
Jag anser anticlockwise är högervarv. Kör du andra hållet (vänster) vill jag inte möta dig.

Men för fan, är ni båda ovan så inkompetenta att ni inte ens begriper höger/vänster-varv….?

Citat:
Medurs eller högervarv är den rotationsriktning som visarna på en urtavla rör sig i. Det motsatta hållet är moturs eller vänstervarv.

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Med-_och_moturs

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nej, man ska inte köra högervarv i rondeller i Sverige.

Jisses, är det ingen här som har körkort?

Ja man kan ta mig fan mörkrädd av att läsa på Flashback och dagligen se hur det kryllar av extrem okunnighet även runt det allra mest elementära enkla i vardagen runt oss, och samtidigt är det inte ovanligt att samma personer sen har extremt bestämda åsikter om Covid, eliten, politiker, vaccinering, invandring, ser div konspirationer överallt. Samtidigt som de kanske inte ens begriper nåt så enkelt som högervarv/vänstervarv… eller ens har en tanke på att bruka 10 sek googling för att finna korrekta fakta innan de gör bort sig…


Så nej, grundläggande får man inte bokstavligen svänga vänster (köra högervarv alltså…) i Sveriges cirkulationsplatser. Endast t ex polis eller andra ”utryckningsfordon” får välja sådan färdväg vid brådskande körning.
Citera
2022-12-10, 09:06
  #18
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuan
Finns det rondellskylt?

Ingen skylt så är det ingen rondell. Låter som en korsning med konstverk i mitten.

Nu har du rört ihop begreppen.

Finns det skylt så är det både en rondell och en cirkulationsplats.

Finns det ingen skylt så är det bara en rondell.

Är det bara en rondell så gäller högerregeln, och det kan finnas körfält åt båda hållen .

Karlapöan i stockholm är ett exempel, där är det en rondell, men inte cirkulationsplats.

Där gäller högerregeln, tidigare var det dubbelriktad trafik i delar av rondellen.

LL
Citera
2023-01-03, 14:45
  #19
Medlem
retardators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det är väl ett klassiskt skämt?

Körläraren till (autistisk) elev: Och så kan du ta till vänster i rondellen.


Ingenting på denna jord kommer i närheten av den adrenalininsöndring jag upplevde när Monica, 55, skulle ta Albyrondellen åt fel håll i rusningstrafik. Tur att handbromsen satt mellan stolarna, hade aldrig hunnit stoppa henne med ord. FYYY FAAAN säger jag, det blev apostlahästarna därifrån.
Citera
2023-01-03, 23:59
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Om man tänker en gång till så blev ju frågan intressant.
En sak som avhandlats tidigare om rondeller är filkörning där blå skyltar visar vilka filer man ska ta för fortsatt resa. Enl prejudikat i HD så behöver man inte följa dem utan det är ok att köra trekvarts varv i ytterfil och om det orsakar en olycka så är det filbytaren som är vållande.
Blå skyltar kan i princip ses som en rekommendation och här blir det intressant. Vi har blå skyltar med vita pilar som visar färdriktning i rondellen men inga skyltar som visar att det är enkelriktat, dvs förbud att köra mot färdriktningen.
Kan du inte testa att köra åt fel håll men i högerfil? Skulle vara kul att se HD hantera det ärendet😂

Hur tänkte du här?

Blå rektangulära skyltar är enbart lokala informationstavlor, förutom filanvisningstavlan som står i vissa korsningar ,hela P-skyltssystemet och det gamla påbudsmärket som faktiskt bara informerar dig om att körriktningen är åt ett håll. För tittar du åt andra hållet ser du snabbt att det sitter förbudsskyltar där. RUNDA på skyltar är påbudsskyltar och skall följas. Du hittar sällan påbudsskyltning i cirkulationsplatser som gäller filer, däremot har du två som brukar finnas, påbud cirkulationsplats och påbud körriktning.
Citera
2023-01-04, 10:54
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Hur tänkte du här?

Blå rektangulära skyltar är enbart lokala informationstavlor, förutom filanvisningstavlan som står i vissa korsningar ,hela P-skyltssystemet och det gamla påbudsmärket som faktiskt bara informerar dig om att körriktningen är åt ett håll. För tittar du åt andra hållet ser du snabbt att det sitter förbudsskyltar där. RUNDA på skyltar är påbudsskyltar och skall följas. Du hittar sällan påbudsskyltning i cirkulationsplatser som gäller filer, däremot har du två som brukar finnas, påbud cirkulationsplats och påbud körriktning.
Tja. Jag sa aldrig att jag ställer upp på att testa😁
Citera
2023-01-06, 08:49
  #22
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeff567-201
Jag anser anticlockwise är högervarv. Kör du andra hållet (vänster) vill jag inte möta dig.
Rör inte till det med höger/vänster. Det är med- eller motsolsbegreppen som gäller för alla cirkulära rörelser. En ratt kan vridas både höger eller vänster för att svänga ex höger. Håller du nertill, så drar du/skjuter ratten vänster för att svänga höger. Håller du upptill drar du ju åt höger för samma sväng 😄 Inte alltid du ens svänger höger vid påfarten då utformningen mer gör att det är rakt fram ibland

Men håller med dig i sak - blinkar du vänster innan rondellen, signalerar du att du avser att köra mot trafiken (eller upp på gräsmattan) så därför är skall man aldrig blinka vänster annat än vid filbyte. Trafikverket, lagstiftningen bestämmer
Citera
2023-01-06, 08:58
  #23
Medlem
Rondellen? Vilken rondell?
Citera
2023-01-06, 08:59
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, men där får man ju inte köra höger.

De har i alla fall "magiska" rondeller i Storbritannien där trafiken flyter åt båda hållen runt rondellen!

https://en.wikipedia.org/wiki/Rounda...gic_roundabout
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback