44 796 besökare online
858 391 medlemmar • 45 876 765 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Sport & träning > Träning, kost och kosttillskott > Näring, kost och kosttillskott
Svara på ämne
Ämnesverktyg
HeadOverHeals
Medlem
När jag läser om näringsinnehåll på mat för att studera mängden protein, fett, kolhydrater, kalorier med mera presenteras dessa alltid i den standardiserade formen per 100 gram. Detta är ju enkelt och konsekvent och gör det lätt att jämföra mellan olika produkter.

Dock uppstår ett problem. Att till exempel känna till att 100 gram knäckebröd innehåller X antal kalorier gör det inte uppenbart att räkna ut hur många sådana som går att smälla i sig.

Frågan är alltså, för att ordentligt kunna räkna ut näringsinnehållet måste man känna till vikten på ett typiskt exemplar av denna.

Känner någon till eller har en fiffig matvåg som kan kolla en typvikt på dessa / några av följande?

(På ett ungefär. Och räknat på en någorlunda normalstor variant.)

Ett äpple
En banan
En morot
En skiva sportknäcke
En skiva mjukt mörkt bröd
En tomat
En lök
En skiva gurka
En avokado
En champinjon
En paprika
En potatis
Ett ägg (hårdkokt)

JigSaw
Medlem
Har du ÖB i närheten? där har dom digital matvåg för under hundralappen, på siba och netonnet kostar dom runt 300kr

Citat:
Ursprungligen postat av HeadOverHeals
När jag läser om näringsinnehåll på mat för att studera mängden protein, fett, kolhydrater, kalorier med mera presenteras dessa alltid i den standardiserade formen per 100 gram. Detta är ju enkelt och konsekvent och gör det lätt att jämföra mellan olika produkter.

Dock uppstår ett problem. Att till exempel känna till att 100 gram knäckebröd innehåller X antal kalorier gör det inte uppenbart att räkna ut hur många sådana som går att smälla i sig.

Frågan är alltså, för att ordentligt kunna räkna ut näringsinnehållet måste man känna till vikten på ett typiskt exemplar av denna.

Känner någon till eller har en fiffig matvåg som kan kolla en typvikt på dessa / några av följande?

Ett äpple
En banan
En morot
En skiva sportknäcke
En tomat
En lök
En skiva gurka
En avokado
En champinjon
En paprika
En potatis
Ett ägg (hårdkokt)

Ruskigbuss
Moderator
Ruskigbusss avatar
Faktiskt har en del tänkt på det här.

http://www.tv4.se/matdryck/341425.html
Listar en del varors omvandligstabell + hänvisar till Bonniers Kokbok.

http://www.ninasmat.se/recept/tabell...etvager1dl.htm

HeadOverHeals
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Faktiskt har en del tänkt på det här.
http://www.tv4.se/matdryck/341425.html
Listar en del varors omvandligstabell + hänvisar till Bonniers Kokbok.

Tack för länkarna! Dock innehöll de inte så mycket info, men jag hittade några saker. Skall kolla om jag får tag på en egen våg istället.

En fruktpizza
Medlem
En fruktpizzas avatar
Citat:

Ett äpple
En banan
En morot
En skiva sportknäcke
En tomat
En lök
En skiva gurka
En avokado
En champinjon
En paprika
En potatis
Ett ägg (hårdkokt)

Varsågod kompis! Något för dig? Mmm...

http://www.fitnessbocker.se/shop/vis...idproduct=1397

HeadOverHeals
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
Varsågod kompis! Något för dig? Mmm...

Fin våg förvisso, men 795 kronor? Jag vill mest väga lite grejer för att jag är nyfiken.

elmiss
Medlem
elmisss avatar
Citat:

Ett äpple
En banan
En morot
En skiva sportknäcke
En tomat
En lök
En skiva gurka
En avokado
En champinjon
En paprika
En potatis
Ett ägg (hårdkokt)
Jag läser dietik och dietmatlagning just nu, och vi håller på att närings-beräkna.
Så har du fått fram snittvikten på dessa olika livsmedel?

Regardless
Medlem
Regardlesss avatar
Det beror helt på hur stora grejerna är som du har listat upp,alla äpplen väger ju inte lika direkt.

elmiss
Medlem
elmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regardless
Det beror helt på hur stora grejerna är som du har listat upp,alla äpplen väger ju inte lika direkt.
Nej det är rätt självklart, egentligen är frågan likadan som fråga "hur långt är ett rep?"
Liksom, det finns en "miljon" typ.
Men man kan alltid beräkna en cirka vikt
Som ett äpple, det väger någonstans mellan 100-125g
En morot har ungefär samma vikt.
Nu är jag ju inte intresserad av att veta just äpplets och morotens vikt, men där är svaret på dem i alla fall

Lexzer
Medlem
Lexzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmiss
Jag läser dietik och dietmatlagning just nu, och vi håller på att närings-beräkna.
Shysst bump.

Sitter ni och lägger saker på vågar hela dagarna i ända då?

KloBengan
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmiss

Det är ju inte rimligt att någon ska lägga upp en hel lista med cirka-vikter på livsmedel. Lättast är väl helt enkelt att du börjar väga det du äter istället?

Kan som kuriosa nämna att en banan väger ca 200g med skal, ungefär 100g utan. En skiva bröd, runt 50g och ett otillrett ägg 60g. Ett annat tips är att kolla på matvågen när du handlar saker för kilopris, exempelvis lök, paprika, tomater, champinjoner osv.
Min dörr står alltid öppen.
Senast redigerad av KloBengan 2011-10-05 kl. 12:29.

elmiss
Medlem
elmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KloBengan
Det är ju inte rimligt att någon ska lägga upp en hel lista med cirka-vikter på livsmedel. Lättast är väl helt enkelt att du börjar väga det du äter istället?

Kan som kuriosa nämna att en banan väger ca 200g med skal, ungefär 100g utan. En skiva bröd, runt 50g och ett otillrett ägg 60g. Ett annat tips är att kolla på matvågen när du handlar saker för kilopris, exempelvis lök, paprika, tomater, champinjoner osv.
Nej det är ju rätt självklart att ingen orkar göra något sånt, men man kan ha ett litet "hum" om vad det väger
Men tack för den lilla informationen, dock ska jag varken ha banan, bröd eller ägg i mina maträtter
(Skriver en veckomeny för nyckelhåls-mat, så jag måste bara veta hur mycket allt väger så jag kan näringsberäkna det på www.slv.se. Det måste vara under ett visst antal kalorier - under en viss energinivå - för att få kallas nyckelhål liksom)

Svara på ämne
Topp Dela »