Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-07, 14:03
Medlem
lone stars avatar
Citat:
Elprisanalytiker: Inte förvånad om vi når 8 kronor per kilowattimme nästa vecka

Kallt väder och störningar i den svenska kärnkraften förvärrar elprischocken som nu slår mot hela landet. På elbörsen Nord Pool stiger elspotpriserna i södra halvan av landet ytterligare under torsdagen.
Och nu kommer varningar om att risken är stor för ännu högre elpristoppar.
https://www.di.se/nyheter/elprisanal...e-nasta-vecka/

Blir det nerstängningar, krav på mer stöd eller?
Citera
2022-12-07, 14:13
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.di.se/nyheter/elprisanal...e-nasta-vecka/

Blir det nerstängningar, krav på mer stöd eller?

Finns inget övre tak, detta har S o mp redan tänkt ut.

Vi är snart ett U-land.
Citera
2022-12-07, 14:37
Moderator
rancors avatar
Ångesten jag hade i februari förra året när jag låste på 92 öre i 3 år framåt försvann snabbt. Visst har jag förlorat lite pengar enstaka månader men det är inget mot vad jag hade förlorat med rörligt pris.

Det är helt galet att vi skall ut på en global marknad när hela produktionen är skalad för ett lands förbrukning och inte för att kompensera brister i övriga länder.

Hur skall vi klara omställningen till el när det ser ut såhär?! Vilka företag har råd att verka inom EU?

Jag trodde produktionen skulle flytta hem på grund av t.ex. hur Kina har hanterat Covid för att säkra tillgången men nu tror jag att man flyttar dit elen är billigast istället för att ens kunna överleva.
Citera
2022-12-07, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Jag trodde produktionen skulle flytta hem på grund av t.ex. hur Kina har hanterat Covid för att säkra tillgången men nu tror jag att man flyttar dit elen är billigast istället för att ens kunna överleva.

Japp. Och då ser nog Ryssland intressant ut för många företag, billig energi är Rysslands kopp te.
Citera
2022-12-07, 14:59
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Ångesten jag hade i februari förra året när jag låste på 92 öre i 3 år framåt försvann snabbt. Visst har jag förlorat lite pengar enstaka månader men det är inget mot vad jag hade förlorat med rörligt pris.

Det är helt galet att vi skall ut på en global marknad när hela produktionen är skalad för ett lands förbrukning och inte för att kompensera brister i övriga länder.

Hur skall vi klara omställningen till el när det ser ut såhär?! Vilka företag har råd att verka inom EU?

Jag låste på 70 öre i 3 år förra året och det tyckte jag var högt.

Känns skönt nu.
Citera
2022-12-07, 15:12
Medlem
Det är tyvärr inte alls säkert att man kommer att få behålla sitt låsta elpris. Blir skillnaden för stor kommer de skylla på force majeure och då får vi alla betala samma höga rörliga pris.
Citera
2022-12-07, 15:12
Medlem
Har alla lampor tända, julbelysning och duschar länge.

Ditt avtal
Rörligt elpris
Ditt elpris (november)199,65 öre/kWh

Total fakturerad förbrukning:
180 kWh
2022
Citera
2022-12-07, 15:22
Medlem
lone stars avatar
Lär bli många feta 200kvm villor som får gå på sparlåga. Ingen kommer våga köpa sådana nästa år om vi får sådana kWh priser i vinter.
Citera
2022-12-07, 16:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Svenska Kraftnät uppmanar nu hushållen till att spara el. Hushållen inklusive uppvärmning i villor, hyreslägenheter inklusive biytor och fritidshus förbrukar en fjärdedel av den totala elproduktionen i Sverige. Kanske det är dags att industrin, offentliga myndigheter och övrig service gör något? I stället driver politikerna frågan vidare för att etablera den gröna industrin med gigantisk elförbrukning. Det enda de tycks vara oroade över är att industrin ska bli utan el.

Nu går står R4 till slutet på februari minst, O3 stänger på fredag och kommer säkert att vara ur drift längre än beräknat samtidigt som R3 har problem och går på halv effekt i helgen. Det senare slutar säkerligen med ett längre driftstopp även för R3. Elpris om 8 kr/kWh nu kommer att vara 20 kr/kWh med den gröna industrin etablerad.

Kastar inte regeringen om kursen nu och inför den norska modellen så går hushållen med eluppvärmning utan elavtal under.
Citera
2022-12-07, 16:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Bra MP mot egen majoritet 2026!

Du är ironisk eller vill du ha ett elpris på 100 kr/kWh?
Citera
2022-12-07, 16:11
Medlem
shaktas avatar
Vi importerar ca 800 MW nu och då ska vi stänga ett par reaktorer för reperation den 9:e..

https://www.aftonbladet.se/minekonom...-stanger-vi-av

Kan ju bli intressant , inge julbad här inte. Hoppas man tar rödgröna områden först om man behöver koppla bort elen.
Citera
2022-12-07, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Vi importerar ca 800 MW nu och då ska vi stänga ett par reaktorer för reperation den 9:e..

https://www.aftonbladet.se/minekonom...-stanger-vi-av

Kan ju bli intressant , inge julbad här inte. Hoppas man tar rödgröna områden först om man behöver koppla bort elen.

...per km/2 elnätsyta så spar de ju in absolut mest elkonsumtion om man stänger av städer först, innerstäder i synnerhet. Man kan ex börja med Södur, de är dessa som i huvudsak röstat in de politiker som ordnat denna nyordning. De boende på Södur borde egentligen - for the greater good - erbjuda sig att självmant stänga ner sin statsdel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in