2022-12-10, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Jag tror tråden mest blivit någon sorts tävling i vem som kan posta först om någon halvkändis frånfälle. När en person som Olivia Newton-John gick och dog nyligen är det ju intressant, men i de flesta fall har nog inte ens inläggsskaparen själv hört talas om personen innan.

Jag säger inte att tråden är värdelös men de alla flesta namn som dyker upp där är ju bara ett .

Tävling. Absolut. Men det dyker ofta upp småsaker som kan vara intressanta och
som man inte visste men som kan upplysa flera. Har troligen själv kommit med
flera intelligenta påpekanden men de står nog ej att längre att finna.
Citera
2022-12-10, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Att då de som faktiskt har lite minnen om den nyss döda kan skriva ett inlägg eller två om denne gör tråden än mer intressant och mer relevant än att bara låta den bli ett arkiv över döda.

Tycker tråden kan få vara kvar och hoppas att ett visst utrymme för anekdoter kring de döda också tillåts.

[/i]

Just det. Kanske tillåta några få kommentarer. Beroende på kändisskapets omfattning ?
Citera
2022-12-12, 05:56
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Jag tror tråden mest blivit någon sorts tävling i vem som kan posta först om någon halvkändis frånfälle. När en person som Olivia Newton-John gick och dog nyligen är det ju intressant, men i de flesta fall har nog inte ens inläggsskaparen själv hört talas om personen innan.

Jag säger inte att tråden är värdelös men de alla flesta namn som dyker upp där är ju bara ett .
Detta tillsammans med anektdoter eller egna åsikter gör att många som faktiskt innehar någon form av kändisskap försvinner bland massan, bland annat därav de striktare reglerna.
Det har genom åren funnits många som försökt med olika "roligheter" för att dra iväg från ämnet; att posta nästintill okända kändisar som är namne med riktiga kändisar, att få för sig att alla med en nekrolog i en tidning eller alla som haft en offentlig post är samma en kändis, posta "vem är det" eller "good riddance/RIP"osv. Någonstans försöker vi hålla en linje för att tråden ska vara läsbar och on topic.
I vissa fall stryker nog tyvärr även harmlöst OT på foten då vi i andra fall hamnar i "aaa men varför fick hans inlägg vara kvar men inte mitt". Det är inte alltid lätt gränsdragning och ju mer tillåtande vi är desto svårare gör vi det för oss och desto mindre tydligt blir det för användarna.
Jag får lika många PM från de som vill ha det striktare som från de som tycker det modereras för hårt så i slutänden verkar ingen vara helt nöjd vilket förmodligen är att betrakta som ett godkänt resultat i det här läget.
Citera
2022-12-12, 06:19
Medlem
Saltkatts avatar
För mig har den tråden varit utmärkt värdefull i sitt nuvarande skick. Det är många frånfällen som jag hade velat veta om som hade gått mig förbi om den inte hade funnits. Rena RIP-inlägg kan man ju klara sig utan, men i övrigt tycker jag inte den behöver hårdmodereras.
Citera
2022-12-31, 12:12
Medlem
Ytterligare en fråga till någon som bestämmer : Borde inte tråden i fråga finnas under
temat Evighetsdiskussioner ? Egentligen ?
Citera
2022-12-31, 14:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldeadalldead
Ytterligare en fråga till någon som bestämmer : Borde inte tråden i fråga finnas under
temat Evighetsdiskussioner ? Egentligen ?

Nej, varför då?

Evighetsdiskussioner är en Laidbackavdelning där ett enda icke allvarligt ämne tas upp i vaje tråd.
I "Kändisar som nyligen har dött" är det ju ständigt nya namn och en allvarlig sak som döden som avhandlas.

Dessutom finns det ingen anledning att ha laidbackstatus för åtkomst till denna tråd.
Citera
2023-01-04, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, varför då?

Evighetsdiskussioner är en Laidbackavdelning där ett enda icke allvarligt ämne tas upp i vaje tråd.
I "Kändisar som nyligen har dött" är det ju ständigt nya namn och en allvarlig sak som döden som avhandlas.

Dessutom finns det ingen anledning att ha laidbackstatus för åtkomst till denna tråd.

Kan du utveckla det där med laidback lite ? "Vad lyssnar du på just nu" är väl t ex en sådan tråd
där man inte känner behov av att kommentera någon annans smak ? Eller ?

Vid dödsfall finns det ju ofta saker som bör/behöver påpekas. Enligt mig.
Citera
2024-01-05, 23:44
Medlem
Ganonitos avatar
Tycker också att det börjar gå till överdrift med borttagandet av inlägg i tråden. Att bara rena "RIP"-inlägg raderas förstår jag, men jag ser inte problemet med att tillåta en eller två kommentarer kring dödsfallet. Om det sedan blir hela sidor med diskussioner kring en viss kändis dödsfall så kan man ju rensa där och då och hänvisa ytterligare diskussioner kring dödsfallet till en egen tråd.
Citera
2024-01-06, 12:09
Tycker att tråden är intressant och fyller en funktion, samt att den borde modereras hårdare.
Citera
2025-08-19, 19:17
Medlem
NoTruces avatar
Dags att moderera den här tråden hårdare. Varna folk som inte bemödar sig att skriva ut vad personen var känd för, vad denne hette på riktigt (om vederbörande var känd under artistnamn) samt människor som bara fetar ett eventuellt namn i en länk utan att skriva ut det för sig själv. Jävla oskick. Födelse- och dödsår borde vara med också. Någon jävla minimistandard får det lov att vara.
Citera
2025-08-24, 11:18
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Dags att moderera den här tråden hårdare. Varna folk som inte bemödar sig att skriva ut vad personen var känd för, vad denne hette på riktigt (om vederbörande var känd under artistnamn) samt människor som bara fetar ett eventuellt namn i en länk utan att skriva ut det för sig själv. Jävla oskick. Födelse- och dödsår borde vara med också. Någon jävla minimistandard får det lov att vara.

Den modereras snarare FÖR hårt. Visst, jag kan hålla med att man borde skriva ut vad personen är känd för om det inte är någon A-kändis som Ozzy Osbourne nu nyligen. Men allt annat framgår ju av källan. Dessutom ser jag som sagt inte varför varenda kommentar om dödsfallet måste raderas. Fine om det är ett rent RIP-inlägg, om kändisen har en egen tråd, eller om det mynnar ut i flera inlägg som fyller hela sidor, men en eller två kommentarer ser jag inte hur de skadar.
Citera
2025-08-24, 11:22
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Är man kändis ska det inte behövas skrivas ut vad man var känd för. Då ska folk veta det ändå, annars kanske ens dödsfall inte hör hemma i tråden för döda kändisar?

Det är något som stör mig. Vartannat inlägg handlar om någon död finne som skrev en poesibok 1956 eller någon kärring som var generaldirektör på Postverket under regeringen Fälldin. Det är inte en kändis. Det finns absolut ingen som vet vem dessa människor är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in