• 1
  • 2
2022-12-07, 10:30
Medlem
Tråden "Kändisar som dött" verkar på något sätt ha urartat till en tråd
där diskussioner inte tillåts. Om så ändå är fallet är det väldigt svårt
att se vad som skulle diskuteras. Och det beror på en moderator som
tycks ha en alldeles egen agenda.

Skall det verkligen vara så ? En tråd utan diskussioner, är det ens en
tråd ? Eller är det bara själva dödsfallet/dödsorsaken som får nämnas ?

Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Återigen är minnes- och RIP-inlägg raderade. Ni som postar om kändisar som dött får gärna länka om personen har en tråd på Flashback redan, inget måste så klart, annars får ni andra faktiskt leta upp den alternativt starta en själva för dylika inlägg. Flera relevanta inlägg förvinner i mängden av OT annars.

Tack på förhand
//mod

RIP kan jag också klara mig utan. Men ofta dyker det upp poänger man kanske
inte kände till och det är sådant som lyfter tråden.

Citat:
Får jag återigen be er att hålla själva skvallret kring personerna eller spekulationer kring dödsorsaker osv i trådar som hör till personen i fråga eller andra mer passande forumsdelar och inte i denna tråd. Ibland kan ett eller två inlägg vara motiverat men när det blir hela sidor med diskussion så är det utanför topic här.
//mod

Ingen större tvekan om att den här Moderatorn har någon form av ambitioner för
tråden. Men exakt vilka och varför ? Vore nästan enklare att förbjuda läsare att
svara alls, just i den här tråden. Eller tillåta ett (mindre) antal kommentarer. Bör
observeras att tråden är tämligen "ren" jämfört med mycket annat på FB.

Tycker mig själv ha gjort flera begåvade iakttagelser i samband med dödsfall. Men
de är ju borta för evigt och ouppnåeliga.

Citat:
OT raderat. Vänligen avstå från sidodiskussioner och allmänt skvaller samt "RIP"-inlägg.
//mod

Som sagt var, moderatorn har ambitioner. Men exakt vilka och varför ? Tror mig
aldrig själv ha skrivit RIP utan bara tillfört kunskap som kanske inte alla har då
och då.

Alltså : Vad får diskuteras i tråden "Kändisar som dött" ? Ett inlägg i sig blir ju
ingen diskussion. Det krävs två här och annars också oftast.

Med hopp om någon form av förklaring. Kanske den s k "tvillingtråden" helt utan
regler kan och bör användas istället.

RIP om ni tillhör den skaran.
Citera
2022-12-07, 12:48
Moderator
oilslicks avatar
Vi skickar över tråden till Meta.

Kändisskvaller --> Flashback
/Moderator
Citera
2022-12-07, 12:58
Moderator
oilslicks avatar
Skulle vi tillåta sidodiskussioner om alla så skulle tråden bli totalt oläsbar, därför håller vi tråden rätt ren.
Dom större profilerna har oftast en egen tråd där man kan posta sina åsikter.
Citera
2022-12-07, 13:05
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Skulle vi tillåta sidodiskussioner om alla så skulle tråden bli totalt oläsbar, därför håller vi tråden rätt ren.

Ja, och om det finns behov av att diskutera en kändis som nyligen dött, men det inte finns en tråd om denna redan så är det ett ypperligt tillfälle att det startas upp en sådan (av användarna, inte en moderator). Då kan inlägg vid behov även flyttas från "nyligen dött"-tråden till den nya.
Citera
2022-12-07, 14:01
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick

Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Ja, och om det finns behov av att diskutera en kändis som nyligen dött, men det inte finns en tråd om denna redan så är det ett ypperligt tillfälle att det startas upp en sådan (av användarna, inte en moderator). Då kan inlägg vid behov även flyttas från "nyligen dött"-tråden till den nya.

Vilket är mycket goda skäl att slå fast att man inte bör ha en samlingstråd i ämnet döda kändisar alls. Om behovet av att diskutera en kändis levande eller död finns startar någon en tråd om denne där det är tillåtet att diskutera personens liv och gärning, som efterlyses av TS här.
Citera
2022-12-07, 14:06
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vilket är mycket goda skäl att slå fast att man inte bör ha en samlingstråd i ämnet döda kändisar alls. Om behovet av att diskutera en kändis levande eller död finns startar någon en tråd om denne där det är tillåtet att diskutera personens liv och gärning, som efterlyses av TS här.

Tråden kan ju fungera som en upplysning om någon kändis som dött men det inte finns mer intresse för denna än så.

Tråden fanns innan min tid i Kändisskvaller. För min del kan den gärna låsas om ingen finner den värdefull.
Citera
2022-12-07, 14:41
Moderator
Carlboms avatar
Flashback --> Klagomål och kritik
/Moderator
Citera
2022-12-07, 15:04
Den där samlingstråden är ju rätt patetisk egentligen. Hur många som namedroppas där är riktiga kändisar egentligen, och inte bara någon obskyr person som inte varit relevant på decennier och som de flesta aldrig har hört talas om?
Citera
2022-12-07, 15:29
Medlem
Asmodeusvults avatar
Om någon basist dött i ett band man gick och såg i sin ungdoms glansdagar så är det fint att få reda på detta. Att starta en egen tråd om denne relativt ointressanta person bara för att berätta detta känns ju lite onödigt. Där fyller tråden verkligen en funktion.

Att då de som faktiskt har lite minnen om den nyss döda kan skriva ett inlägg eller två om denne gör tråden än mer intressant och mer relevant än att bara låta den bli ett arkiv över döda.

Tycker tråden kan få vara kvar och hoppas att ett visst utrymme för anekdoter kring de döda också tillåts.

I filmforumet finns ju trådar om filmer man nyss sett eller ska se och där, vad jag förstått, tillåts vissa kommentarer kring dessa utan att det ”stör” eller förstör.
Citera
2022-12-07, 16:08
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Den där samlingstråden är ju rätt patetisk egentligen. Hur många som namedroppas där är riktiga kändisar egentligen, och inte bara någon obskyr person som inte varit relevant på decennier och som de flesta aldrig har hört talas om?

Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Om någon basist dött i ett band man gick och såg i sin ungdoms glansdagar så är det fint att få reda på detta. Att starta en egen tråd om denne relativt ointressanta person bara för att berätta detta känns ju lite onödigt. Där fyller tråden verkligen en funktion.

Att då de som faktiskt har lite minnen om den nyss döda kan skriva ett inlägg eller två om denne gör tråden än mer intressant och mer relevant än att bara låta den bli ett arkiv över döda.

Tycker tråden kan få vara kvar och hoppas att ett visst utrymme för anekdoter kring de döda också tillåts.

I filmforumet finns ju trådar om filmer man nyss sett eller ska se och där, vad jag förstått, tillåts vissa kommentarer kring dessa utan att det ”stör” eller förstör.

Ja, tråden har ju uppenbarligen hållits vid liv i 13 år så någon funktion och värde har den ju.

Ett visst utrymme för inlägg kring den avlidne måste finnas. Man får väl avgöra ifrån fall till fall. Men dör det en person som är så pass känd/intressant att en livligare diskussion uppstår så är det ju bättre om det bryts ut till egen tråd.
Citera
2022-12-07, 17:04
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Ja, tråden har ju uppenbarligen hållits vid liv i 13 år så någon funktion och värde har den ju.

Ett visst utrymme för inlägg kring den avlidne måste finnas. Man får väl avgöra ifrån fall till fall. Men dör det en person som är så pass känd/intressant att en livligare diskussion uppstår så är det ju bättre om det bryts ut till egen tråd.

Jag tror tråden mest blivit någon sorts tävling i vem som kan posta först om någon halvkändis frånfälle. När en person som Olivia Newton-John gick och dog nyligen är det ju intressant, men i de flesta fall har nog inte ens inläggsskaparen själv hört talas om personen innan.

Jag säger inte att tråden är värdelös men de alla flesta namn som dyker upp där är ju bara ett .
Senast redigerad av Pecka- 2022-12-07 kl. 17:11.
Citera
2022-12-10, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Min känsla är att det är dit "man" vill komma. Helst ingen tråd alls och om det ändå skall vara en
tråd skall det inte vara några diskussioner.

Och när nu FB säger sig vara ett diskussionsforum så då är det mera logiskt med ingen tråd alls !
Eller att nöja sig med den s k "Tvillingtråden" där helt uppenbart vad som helst får skrivas och
ingen moderator brytt sig om att införa minsta lilla regel !

Lite klargöranden skadar aldrig !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in