• 1
  • 2
2022-12-06, 17:20
Medlem
Hej, min kusin köpte bil av en bilhandlare en volkswagen från 2009 och nu efter 6 månader har kamkedjan gått.

Dem har tydligen bytt kedja på den innan försäljning.

Nu skrev bilhandlaren så här
Felets art kännetecknar ett plötsligt och icke ursprungligt fel så vi avslår begäran om reparation.

Vad för rättigheter har min kusin i detta dem sa även att det är slitage del????

Har han rätt till reparation av bilfirman
Citera
2022-12-06, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omerta96
Hej, min kusin köpte bil av en bilhandlare en volkswagen från 2009 och nu efter 6 månader har kamkedjan gått.

Felets art kännetecknar ett plötsligt och icke ursprungligt fel så vi avslår begäran om reparation.

Vad för rättigheter har min kusin i detta dem sa även att det är slitage del????

KKL nya gäller i 2 år vill jag minnas.. Jätte vanligt fel på VW 1,4 liters 1,25 1,8 2,0 liters bensin motorer kolla på WWW.hallakonsument.se
Citera
2022-12-06, 17:26
Medlem
Vanligtvis har man väl garanti på arbetet i sig, dock är det ju inte din "kusin" som betalat för kamkedjebytet.
Men att en kamkedja rasar på en 14 år gammal bil ett halvår efter köp tycker jag inte man kan blame'a bilhandlaren för.

Dessutom brukar man ofta höra rassel innan och ifall man skiter i det och fortsätter köra får man skylla sig själv.
Citera
2022-12-06, 17:27
Medlem
Citat:

Att kriga emot en bilhandlare för en begagnad bil kräver både bollar och tålamod. Ge dig aldrig.
Citera
2022-12-06, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Vanligtvis har man väl garanti på arbetet i sig, dock är det ju inte din "kusin" som betalat för kamkedjebytet.
Men att en kamkedja rasar på en 14 år gammal bil ett halvår efter köp tycker jag inte man kan blame'a bilhandlaren för.

Dessutom brukar man ofta höra rassel innan och ifall man skiter i det och fortsätter köra får man skylla sig själv.

Bilhandlaren har nog låtit montera en begagnad kamdrivning - ingen garanti - hur många mil på bilen?

Personligen har jag svårt att folk köper sån här junk - en bra mercedes, bmw volvo v70 etc med under 10,000 mil är vettiga köp
Citera
2022-12-06, 17:39
Medlem
ormbitens avatar
Ska man hårddra Konsumentköplagen så bör det ju vara säljaren som ska bevisa att felet inte är ursprungligt... Hur han nu ska kunna göra det...

Det är ju ett välkänt problem både hos verkstäder och försäkringsbolag och ARN att kamkedjor på vissa VW 1,2 och 1,4 sträcker sig... Ja även vissa andra VW har samma problem.

Tror ändå att det kan bli svårt att lägga detta på bilfirman och få rätt... Det kan nog bli en väldigt tung och lång väg att vandra.
Citera
2022-12-06, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Att kriga emot en bilhandlare för en begagnad bil kräver både bollar och tålamod. Ge dig aldrig.
Du glömde "en vägg att slå skallen i", eftersom man aldrig kommer tillrätta efter ett köp som gått några månader..
Sen rasar inte en kamkedja efter några månader..
Citera
2022-12-06, 17:41
Medlem
Kamkedja på en VW? Vad skulle det vara för bil? Och byte av kamkedja och kamrem med löphjul och spännare ska loggas i servicebok. Inget skrivet inget bytt.
Citera
2022-12-06, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Kamkedja på en VW? Vad skulle det vara för bil? Och byte av kamkedja och kamrem med löphjul och spännare ska loggas i servicebok. Inget skrivet inget bytt.

Inte när Ali Baba-bilhandlare gör detta eller låter någon annan Ali Baba göra jobbet - om det är gjort-
eller gjort med begdelar
Citera
2022-12-06, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Du glömde "en vägg att slå skallen i", eftersom man aldrig kommer tillrätta efter ett köp som gått några månader..
Sen rasar inte en kamkedja efter några månader..

Jag själv krävde sjuka saker under ett halvår efter jag köpt bilen. Till exempel ett nytt spjellhus. Allt gick igenom när jag pratade med säljaren.
Citera
2022-12-06, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Inte när Ali Baba-bilhandlare gör detta eller låter någon annan Ali Baba göra jobbet - om det är gjort-
eller gjort med begdelar
Begagnad kamrem det vore något det...Inte ens alibaba är så korkad. Om det är inskrivet och bevisligen är en gammal (något finns väl kvar får man hoppas)rem åker han dit på bedrägeri. Att sätta dit en gammal kedja är mer besvär än förtjänst, så nä. Större risk att de har skitit i ett byte och ljugit och köparen inte kollat mer än så. Då är det bara att bita i det sura äpplet.
Citera
2022-12-06, 17:59
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Kolla om de bytt, justerat skenorna till kamkedjan och bytt rullarna vid rätt miltal, så det inte enbart bytt kamkedjan och struntat i resten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in