Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2022-12-07, 19:20
  #61
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
5 jaktplan körde ovanför Malmö igår.
Citera
2022-12-07, 19:43
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Går knappast att öva roteflygning för mycket sen att nyttan kan förenas med nöje ska vi inte klaga över. Att du tycker piloterna ska tränas att strida istället visar bara på okunskap i ämnet.

Så julgransuppvisning är det ultimata sättet att träna piloter?

Personligen så gillar jag flyguppvisningar... Dock.... Så verkar ditt resonemang halta en aning?
Citera
2022-12-07, 20:59
  #63
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 08man55
Har inte FV någon form av sunt förnuft.
I klimatkriser så görs julgransflygningar helt i onödan.
Ok de skulle flyga ändå för att upprätthålla flygtimmarna hos piloterna.
Men i ljuset av Ukrainakriget så borde dessa flygtimmar användas för att träna piloterna i strid eller tror FV
att Ryssland blir avskräckta av julgranar?

En bra påminnelse för alla som missat att vi bor granne med en djupt ondsint granne i öst.

Sedan bra träning för flygförare. Avståndet i luften mellan vingspetsarna är 5 till 10 meter endast!
Citera
2022-12-07, 21:00
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Nja, en rote måste bestå av minst två plan. Roteflygningarna man såg på 80-talet var dock vanligast parvis med totalt 2-4plan.

2 plan är 1 rote
4 plan två 2 rotar

Frågor på det?
Citera
2022-12-07, 21:03
  #65
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Så julgransuppvisning är det ultimata sättet att träna piloter?

Personligen så gillar jag flyguppvisningar... Dock.... Så verkar ditt resonemang halta en aning?
Det finns nog en del vettigt att öva på i samband med granflygningarna.
Formationen ska se ut på ett visst sätt, över flygkunskap.
Man ska vara på varje plats en viss tid, bra om markmål ska anfallas synkroniserat med andra förband.
Man ska flyga in/ut från en viss riktning, trafikledning i stridszon.
Sedan kan man lägga till saker som att uppdraget ska kunna utföras med minimal radioanvändning.

Och så gör det lite reklam för Krigsmakten.
Citera
2022-12-07, 21:38
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det är en övning, och piloter behöver öva, i exempelvis formationsflygning. Att sedan vi på jorden får ta del av det hela gör det inte sämre.

Ta del av? Hur kul är det? Vill de flyga julgran föreslår jag att de gör det ovanför obygden.
Citera
2022-12-13, 12:10
  #67
Medlem
3 Hercules (eller liknande) susade precis förbi, såg inte precis ut som en julkula inte, sist då var de 4 stycken. Återstår att se om man åker till grannstaden för att se jaktplanen med sin julgransformation.
Citera
2022-12-13, 14:49
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
3 Hercules (eller liknande) susade precis förbi, såg inte precis ut som en julkula inte, sist då var de 4 stycken. Återstår att se om man åker till grannstaden för att se jaktplanen med sin julgransformation.
Det var allt 4 fina plan från F7.
Citera
2022-12-13, 15:24
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Det var allt 4 fina plan från F7.
Då tappade de ett plan längst med vägen, här var de bara 3 stycken.

Julgransformationen var klart mycket bättre
https://youtu.be/-PQ9FalhQGE

Inte lika mäktigt som i Skara förra året men helt ok ändå
__________________
Senast redigerad av MickelMan 2022-12-13 kl. 15:33.
Citera
2022-12-13, 22:49
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Inte konstigt att så få lyckades fe julgranen i år med tanke på hur lågt den flög.

De andra åren har den ju varit rätt så högt uppe, men nu flög de väl på knappt 100 meters höjd.

Jag såg det ju hur klart som helst - men från sidoperspektiv eftersom det var så lågsniffande.
Så vadå "julgran" liksom.

Helt jävla värdelöst om jag får lov att ge betyget.

Så himla lågt var faktiskt inte molntäcket, så de hade kunnat flyga högre.
Nu missade ju alla Malmöborna, och de där som bor i Lund också, uppvisningen.
Sumpade skattepengar till ingen nytta med andra ord.

Typiskt stockholmare att skita på Skåne, så gör de ju alltid så fort de får chansen.
Som nu sist dä det skulle vara militäruppvisning i Malmö hamn.
De försökte locka folk till tillställningen genom att visa upp en "Bogserbåt"!!!!!!

Ja jag ljuger inte.
Det var vad de utlovade.

Så jag blev tvungne att rätta dem så att de inte skulle skita ner Malmöborna igen.
Jag rekommenderade dem att åtminstone visa upp en av de där Ubåtarna som ju faktiskt har blivit ritade här i Malmö.
En sån skulle de ju kunnat ta med på uppvisningen.

Och det gjorde de också =)


Så ni som såg det, nu vet ni vem ni ska tacka ... =)

Annars hade ni fått gå hem besvikna och molokna för att ni bara fick titta på en "Bogserbåtsuppvisning" i hamnbassängen ...
Nu fick ni en ubåt - som förvisso låg förtöjd på bogserbåtens Utsida ... men ändå.
EN ubåt är bättre än ingen ubåt.



Jag hoppas att Flygvapnet lärde sig av sitt misstag nu och låter Julgrans-formationen få lov att flyga lite Högre nästa svängom över de skånska städerna.
Så att folk kan få SE den ... och inte bara kunna lyssna på mullret.

Gör om, gör rätt.


Och om jag får lov att rekommendera er något, så tycker jag faktiskt att ni borde ha en Hercules-julgran också.
Det hade faktiskt blivit rätt så fräckt.
Många propellerplan som flyger i tät formation kan ju ge ett riktigt härligt muller som kan kittla dödsskönt i kistan ...
Molnbasen i Malmö låg på 600 fot över marken. Man undviker att flyga precis under molnen eftersom man måste ha uppsikt på andra flygplan. Det betyder att man flyger på ca 100 meters höjd i sånt väder. Det betyder att de inte syns nåt vidare vid sidan av färdvägen.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback