Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-15, 15:26
  #145
Medlem
cineramas avatar
Om man väl har silverfiskar hemma så kan man inte få väck dem för de hittar nåogt att äta någonstans! Tapeter är smaskens också, tapetklister alltså.

Men om man rör sig mycket och vänder på saker och ting ofta, drar fram möbler, lyfter på prylar som man inte rör ofta och städar upp så flyttar de till någonstans mer lugnt. Bakom väggar eller över till grannen. Det finns så många vägar mellan grannbostäderna för en liten kryp som bara behöver 1 mm hål.... Har hittat döda kryp i elledningarna när vi höll på att renovera.
Citera
2010-05-15, 16:43
  #146
Medlem
QOTSAs avatar
Att hålla rent funkade för mig.
Citera
2010-05-16, 01:30
  #147
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spiritofhate
Fattar inte hur man kan få silverfiskar. Då måste man ligga efter på renhållningsplanet på något sätt. Kan vara tidigare hyresgästers fel också såklart. Håller man hemmet riktigt rent så kommer man inte ha så mycket som en bananfluga i sitt hem, har aldrig jag haft som håller rent.
wow tuffing, har du sånt där förkläde också eller när du går runt och vippar?
Citera
2010-05-16, 13:51
  #148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
wow tuffing, har du sånt där förkläde också eller när du går runt och vippar?

Nej. Men när jag lagar mat.
Citera
2010-05-20, 13:18
  #149
Medlem
Spaes avatar
Köp radar och spraya längst listerna. de ligger sedan döda längst listerna så det e bara att dammsuga upp skiten. Sen om de kommer fler några dagar efter dör dom också. har inte sett en enda levande silverfisk sedan jag spraya ner listerna med radar!

i övrigt, jag städar hela min lägenhet minst 1 gång i veckan. toaletten ( där jag hade silverfiskar ) har jag städat ca 2 ggr i veckan. trots det fick jag silverfiskar.
Citera
2010-05-20, 13:45
  #150
Medlem
Ingen verkar ha nämnt grönsåpa - gammalt husmorstips är att använda hederlig grönsåpa blandat med vatten när man skurar och torkar. Av någon anledning gillar inte silverfiskarna det. Billigt och effektivt, i alla fall enligt mina erfarenheter.
Citera
2010-05-22, 20:20
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ºAluminiumº
hahah, har samma problem fast i mindre utsträckning. bara några stycken på toaletten, dom bor i golvlisten/trallen mellan badrummet och hallen.

men asså en jäkligt fashinerande fascinerande sak jag läst om dessa är deras livslängd, asså sjukt! hahaha

citat från wikipedia;
"Beroende på miljön så kan en silverfisk behöva allt från fyra månader till tre år för att bli vuxen. Vid rumstemperatur blir den vuxen inom ett år. En silverfisk blir mellan två och åtta år gammal."

åtta år

här är länk till wikipedia om silverfisk om nån är intresserad;
http://sv.wikipedia.org/wiki/Silverfisk

Hade aldrig hört talas som dom innan, men fyfan vad äckliga.
Citera
2010-05-23, 20:00
  #152
Medlem
vidrigjattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spae
Köp radar och spraya längst listerna. de ligger sedan döda längst listerna så det e bara att dammsuga upp skiten. Sen om de kommer fler några dagar efter dör dom också. har inte sett en enda levande silverfisk sedan jag spraya ner listerna med radar!

i övrigt, jag städar hela min lägenhet minst 1 gång i veckan. toaletten ( där jag hade silverfiskar ) har jag städat ca 2 ggr i veckan. trots det fick jag silverfiskar.

Var köper man radar?
Citera
2010-05-23, 20:01
  #153
Medlem
tuzzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrigjatte
Var köper man radar?
Vilken välsorterad affär som helst
Citera
2010-05-23, 21:11
  #154
Medlem
theunits avatar
När jag en gång i tiden flyttade till en mindre studentkorridor (fyrarummare) så upptäckte jag de fantastiskt vidrigt äckliga silverfiskarna. De var ÖVERALLT. Jag hade tom silverfiskar på mitt rum, lång ifrån både kök och toalett. Tyvärr är dessa ett resultat av en oerhört bristande hygien (ja studenter i korridorer tenderar att vara jäkligt snuskiga, det finns liksom ingen renlighetsstandard när många bor ihop på det sättet, i grannporten flyttade en kompis expojkvän in i en lgh som var det absolut värsta jag har sett i snuskeri!! Matrester sedan veckor tillbaka låg över hela köket, blandat med grymt mycket oren disk, jag kan bara tänka mig vilken ohyra de måste haft!)

Jag fick klisterfällor från Anticimex som man skulle placera en gifttablett i mitten på och då drogs silverfiskarna till tabletten och så fastnade de i klistret och dog. Jag var den enda som bekämpade silverfiskarna då mina rumskamrater inte verkade bry sig om dem, men de fick varsin fälla att sätta ut i sina rum och under tiden jag bodde där blev de inte märkbart mindre. Kanske pga den bristande hygienen som inte förbättrades (isf skulle jag själv fått storstäda alltihopa).
Citera
2010-05-24, 05:24
  #155
Medlem
black_devils avatar
häll ner klorin i badkaret o handfatet o i även i köket så blir du av med det mesta!

töm hela flaskan
Citera
2010-05-24, 22:51
  #156
Medlem
cineramas avatar
Det är oftast inte där silverfiskarna håller till. De håller till bakom lister och väggar. Lite svårt att nå med klorin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback