Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-06, 19:12
  #13
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
UR-film från 1984: https://youtu.be/N1wCfyKS-zw ... fejkad?
Jag minns det där programmet. Tror det var en serie. Dess fördel var att det var lite roligt, till skillnad från efterföljande program på radio och teve. Kommer ihåg den där bro-historien. I ett senare program var ett kort inslag med telefonkatalogs-sida där det stod längst upp att sidan sträckte sig från "Kuk-Kul". Tänkte då att visst det kan ju vara sant i nån del av landet, men lika gärna vara skapat av en kreativ redaktion för att de inte orkade leta. Likaså vet vi idag långt senare att vissa saker inte var helt korrekt, tex den om att eskimåer "inte kan säga snö", medan den om att japaner har "svårt säga nej" nog är mer korrekt. I korthet: jag tror de gjort planschen om "Konsumgänget" själva - inte av illvilja utan av fokus på kul grejer om språk snarare än petig research. Vore intressant om nån i tråden, som själva säger sig sett reklamkampanjen, har nåt fotobevis.
Citera
2023-01-11, 17:25
  #14
Medlem
Jag måste dessvärre konstatera att gåtan fortfarande inte är löst.
Citera
2023-01-13, 19:36
  #15
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag måste dessvärre konstatera att gåtan fortfarande inte är löst.

Det är bara en vandringssägen / myt, det är därför det inte går att hitta några bilder med reklam för Konsumgänget.

Vi får nöja oss med att Konsum heter Samlaget i Norge!
Citera
2023-01-13, 19:41
  #16
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Det var som när konsum och domus skulle slås ihop under det nya namnet "kondom"
Fast Konsum och Domus var inte något som skulle slås ihop eftersom Domus var Konsums större varuhus och inte något fristående företag.
Citera
2023-01-13, 19:50
  #17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Det är bara en vandringssägen / myt, det är därför det inte går att hitta några bilder med reklam för Konsumgänget.

Vi får nöja oss med att Konsum heter Samlaget i Norge!

Vadå inte går att hitta några bilder? Bild finns ju länkad i tråden.
Citera
2023-01-13, 21:00
  #18
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vadå inte går att hitta några bilder? Bild finns ju länkad i tråden.

Ja fast den bilden är ju från när denna sägen redan cirkuletat sedan över 20 år, den är lika relevant som en vikingahjälm av plast med horn om du förstår vad jag menar, den är gjord med glimten i ögat och relaterar till skrönan, den är inte ursprunget till detta.

"Uppdaterad 7 november 2015
Efter snart åtta år har följande uppgifter om tidsperioden ansamlats i kommentarerna. Några få syftar på något annat än reklamkampanjer (som tältandet).
50- eller 60-talet (omtalad 70-talet)
omtalad 60-talet
60-talet (omtalad början 70-talet)
sent 70-tal
före 1980 (omtalad 1983-84)
80-talet?
Ca 1983-85
1984-87
sent 80-tal?
efter 1991, några år före 1997
början 90-tal
början 90-tal
90-tal"

En skröna helt enkelt.
Citera
2023-01-14, 03:11
  #19
Medlem
Frater_Frags avatar
Det rör sig inte om någon skröna. Jag har faktiskt sett en dekal med denna slogan, ca 1979. Jag arbetade som kock på en Domus restaurang, och den satt på glaset till köttkylen. Att dekaler mm med denna slogan är svåra att hitta idag beror dels på att det är drygt fyrtio år sedan, men också på att kampanjen av uppenbara skäl drogs in tämligen direkt!
Citera
2023-01-14, 07:52
  #20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frater_Frag
Det rör sig inte om någon skröna. Jag har faktiskt sett en dekal med denna slogan, ca 1979. Jag arbetade som kock på en Domus restaurang, och den satt på glaset till köttkylen. Att dekaler mm med denna slogan är svåra att hitta idag beror dels på att det är drygt fyrtio år sedan, men också på att kampanjen av uppenbara skäl drogs in tämligen direkt!

Jag har också sett denna reklam vid tiden du nämner så det är definitivt ingen skröna. Själv såg jag den i större format utanpå en konsumbyggnad utanför fönstret en bort från där jag jobbade vid tiden.
Citera
2023-01-27, 10:46
  #21
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frater_Frag
Det rör sig inte om någon skröna. Jag har faktiskt sett en dekal med denna slogan, ca 1979. Jag arbetade som kock på en Domus restaurang, och den satt på glaset till köttkylen. Att dekaler mm med denna slogan är svåra att hitta idag beror dels på att det är drygt fyrtio år sedan, men också på att kampanjen av uppenbara skäl drogs in tämligen direkt!

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag har också sett denna reklam vid tiden du nämner så det är definitivt ingen skröna. Själv såg jag den i större format utanpå en konsumbyggnad utanför fönstret en bort från där jag jobbade vid tiden.

Spännande! Är ni överens om ca 1979? Två samstämmiga vittnen skulle kanske kunna få oss tvivlare att börja tro. Men någon form av samtida bevis hade varit ännu bättre, skriftliga eller bilder. Det borde väl ha publicerats någon slags notis i någon tidning vid den tiden att Konsum har råkat göra bort sig?
Citera
2023-01-27, 10:59
  #22
Medlem
Om man vet årtalet borde det väl gå att leta i något tidningsarkiv online? Kungliga biblioteket eller något kanske har något digitaliserat arkiv att leta i.

Bara man vet årtalet på ett ungefär.
Citera
2023-01-27, 11:30
  #23
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SionVisesProtokoll
Om man vet årtalet borde det väl gå att leta i något tidningsarkiv online? Kungliga biblioteket eller något kanske har något digitaliserat arkiv att leta i.

Bara man vet årtalet på ett ungefär.

Jag gjorde just detta och fick inga relevanta träffar.
(FB) Konsums kampanj ”Det glada Konsumgänget/Det glada Könsumgänget”

Edit: Gjorde om sökningen nu begränsad till 70-talet och halva 80-talet och det dök faktiskt upp något intressant.
https://tidningar.kb.se/4112703/1974...&to=1985-01-01
Det enda man kan se utan att besöka Kungliga biblioteket är texten "på o:et i konsumgänget". Så nu tycker jag att någon stockholmare i tråden ska bege sig till KB och leta rätt på Expressen från den 20 september 1974.

Edit2:
Digitalt material kan läsas på flera platser tydligen. https://feedback.blogg.kb.se/forums/...r-kbs-lokaler/
Vem känner sig manad?
__________________
Senast redigerad av Limma skinkbit 2023-01-27 kl. 11:37.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback