2022-12-05, 21:05
Medlem
Masingas avatar
Jag har aldrig gjort det sjlv, men funderar p ett recept med ppelmos i glaceringen. Tror ni det kam fungera? Flsk och pple r en beprvad period sedan lnge, funderar ven p om man kanske skulle ge sig p att tillaga skinkan som en "brisket" vad tror ni om det?
Citera
2022-12-05, 21:17
Medlem
tastass avatar
Prova vet jag, traditionell julskinka r ju ganska intetsgande s det r ingen strre frlust om det misslyckas.
Citera
2022-12-05, 21:37
Moderator
Humbugs avatar
Undvike allt vad kokt skinka heter. Den r ett aber som borde frbjudas.
Jag anvnder endast rimmad skinka som krs i ugnen p lg vrme i upp till 6 timmar. Efter att den r frdig tas den sedan ut och fr kallna.
Griljeringen spelar ingen strre roll, men typ senap, ggulor och strbrd i 15 minuter.

Det viktigaste r den lngsamma tillagningen.
Citera
2022-12-05, 23:17
Medlem
revodnebs avatar
Jag kper frdigkokt, sen griljerar jag den. Nr min kra mormor levde s kpte jag r julskinka, sen ringde jag mormor som fick guida mig igenom processen att koka en r julskinka. Jag kommer liksom ihg det, inte fr att det behvdes, men det blev en ritual, saligt r hennes minne. Skulle iofs kunna kra samma med min mamma, men hon kper ocks frdigkokt skinka, sen delar vi p den.
Citera
2022-12-05, 23:50
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Undvike allt vad kokt skinka heter. Den r ett aber som borde frbjudas.
Jag anvnder endast rimmad skinka som krs i ugnen p lg vrme i upp till 6 timmar. Efter att den r frdig tas den sedan ut och fr kallna.
Griljeringen spelar ingen strre roll, men typ senap, ggulor och strbrd i 15 minuter.

Det viktigaste r den lngsamma tillagningen.
Vad r skillnaden p kokt och rimmad?

Hur upplever du skillnaden sedan mellan en kokt och rimmad i smak?
Citera
2022-12-06, 01:04
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Vad r skillnaden p kokt och rimmad?

Hur upplever du skillnaden sedan mellan en kokt och rimmad i smak?

Det r som att frga vad som r skillnaden p chokladglass och glass i strut. Du kan ha chokladglass i en strut, och du kan koka en rimmad skinka. Alla vill inte ha chokladglass i sina strutar. Alla vill inte koka den rimmade skinkan.

Jag brukar inte heller koka min.
Citera
2022-12-08, 10:11
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det r som att frga vad som r skillnaden p chokladglass och glass i strut. Du kan ha chokladglass i en strut, och du kan koka en rimmad skinka. Alla vill inte ha chokladglass i sina strutar. Alla vill inte koka den rimmade skinkan.

Jag brukar inte heller koka min.

Intressant ... blir och kpa en okokt rimmad skinka och ugnsbaka den

Fr dom som vill vara otraditionella att testa andra stt r ju att marinera sin skinka tex =

Jag ha inte testat alla metoder fr marinering p en jul, helg el pskskinka men terkom vad ni tycker om ni avser att testa nt av fljande receptfrslag ovan
Citera
2022-12-08, 23:08
Medlem
Men vad hnde med den lttrkta sockersaltade (eller rimmade) skinkan?
Den som var standard frr.
Citera
2023-08-30, 22:01
Medlem
Ngon som gr den p konjak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in