2022-12-05, 21:05
Medlem
Masingas avatar
Jag har aldrig gjort det själv, men funderar på ett recept med äppelmos i glaceringen. Tror ni det kam fungera? Fläsk och äpple är en beprövad period sedan länge, funderar även på om man kanske skulle ge sig på att tillaga skinkan som en "brisket" vad tror ni om det?
Citera
2022-12-05, 21:17
Medlem
tastass avatar
Prova vet jag, traditionell julskinka är ju ganska intetsägande så det är ingen större förlust om det misslyckas.
Citera
2022-12-05, 21:37
Moderator
Humbugs avatar
Undvike allt vad kokt skinka heter. Den är ett aber som borde förbjudas.
Jag använder endast rimmad skinka som körs i ugnen på låg värme i upp till 6 timmar. Efter att den är färdig tas den sedan ut och får kallna.
Griljeringen spelar ingen större roll, men typ senap, äggulor och ströbröd i 15 minuter.

Det viktigaste är den långsamma tillagningen.
Citera
2022-12-05, 23:17
Medlem
revodnebs avatar
Jag köper färdigkokt, sen griljerar jag den. När min kära mormor levde så köpte jag rå julskinka, sen ringde jag mormor som fick guida mig igenom processen att koka en rå julskinka. Jag kommer liksom ihåg det, inte för att det behövdes, men det blev en ritual, saligt är hennes minne. Skulle iofs kunna köra samma med min mamma, men hon köper också färdigkokt skinka, sen delar vi på den.
Citera
2022-12-05, 23:50
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Undvike allt vad kokt skinka heter. Den är ett aber som borde förbjudas.
Jag använder endast rimmad skinka som körs i ugnen på låg värme i upp till 6 timmar. Efter att den är färdig tas den sedan ut och får kallna.
Griljeringen spelar ingen större roll, men typ senap, äggulor och ströbröd i 15 minuter.

Det viktigaste är den långsamma tillagningen.
Vad är skillnaden på kokt och rimmad?

Hur upplever du skillnaden sedan mellan en kokt och rimmad i smak?
Citera
2022-12-06, 01:04
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Vad är skillnaden på kokt och rimmad?

Hur upplever du skillnaden sedan mellan en kokt och rimmad i smak?

Det är som att fråga vad som är skillnaden på chokladglass och glass i strut. Du kan ha chokladglass i en strut, och du kan koka en rimmad skinka. Alla vill inte ha chokladglass i sina strutar. Alla vill inte koka den rimmade skinkan.

Jag brukar inte heller koka min.
Citera
2022-12-08, 10:11
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det är som att fråga vad som är skillnaden på chokladglass och glass i strut. Du kan ha chokladglass i en strut, och du kan koka en rimmad skinka. Alla vill inte ha chokladglass i sina strutar. Alla vill inte koka den rimmade skinkan.

Jag brukar inte heller koka min.

Intressant ... blir och köpa en okokt rimmad skinka och ugnsbaka den

För dom som vill vara otraditionella att testa andra sätt är ju att marinera sin skinka tex =

Jag ha inte testat alla metoder för marinering på en jul, helg el påskskinka men återkom vad ni tycker om ni avser att testa nåt av följande receptförslag ovan
Citera
2022-12-08, 23:08
Medlem
Men vad hände med den lättrökta sockersaltade (eller rimmade) skinkan?
Den som var standard förr.
Citera
2023-08-30, 22:01
Medlem
Någon som gör den på konjak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in