Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2022-12-13, 14:33
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror de flesta testar vad de lägger upp. Men med PHP 8 så måste allt som testats under tidigare versioner testas om igen. Det har inte behövts vid tidigare uppdateringar. (För den normale användaren i alla fall. De som jobbar på banken testar förhoppningsvis allt de gör fram och tillbaka och upp och ned, hela tiden.)
Jag ser inte vad det har med versionsnumret att göra. Man testar det man lägger upp, oavsett om man ligger kvar på PHP 7.2 efteråt, byta från PHP 7 till 8 eller 5. Att byta major-version är ett steg som potentiellt innebär extra-jobb med din kod, det är inget nytt:
Incompatible changes from PHP 5.6.x to PHP 7.0.x
Incompatible changes from PHP 7.4.x to PHP 8.0.x

Sen är frågan vad som är en normal användare för de som utvecklar PHP. Är det fritidsanvändare? Folk som jobbar med PHP? Om du jobbar med det så behövs stabilititet och förutsägbarhet, det handlar om att företagets produkt ska kunna hävda sig på marknaden. Fritidsanvändare får kanske finna sig i att stå tillbaka i frågan.
Citera
2022-12-13, 15:26
  #62
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koenigsegg
Jag ser inte vad det har med versionsnumret att göra. Man testar det man lägger upp, oavsett om man ligger kvar på PHP 7.2 efteråt, byta från PHP 7 till 8 eller 5. Att byta major-version är ett steg som potentiellt innebär extra-jobb med din kod, det är inget nytt:
Incompatible changes from PHP 5.6.x to PHP 7.0.x
Incompatible changes from PHP 7.4.x to PHP 8.0.x

Sen är frågan vad som är en normal användare för de som utvecklar PHP. Är det fritidsanvändare? Folk som jobbar med PHP? Om du jobbar med det så behövs stabilititet och förutsägbarhet, det handlar om att företagets produkt ska kunna hävda sig på marknaden. Fritidsanvändare får kanske finna sig i att stå tillbaka i frågan.
Jag måste säga att jag har lite svårt att se vad du är ute efter. Andra kanske vill fortsätta men jag tar paus en stund. Vad gäller de problem jag beskrev från början så verkar det alltså som om de är isolerade och går att fixa.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-13 kl. 15:31.
Citera
2022-12-14, 15:10
  #63
Medlem
PissBusss avatar
Den som på ett par år inte hinner med att tvätta av sina applikationer och göra dem kompatibla med 8 bör antagligen inte hålla på med att bygga webbplatser i PHP överhuvudtaget.
Citera
2022-12-20, 12:45
  #64
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
PHP 8 - Djävulens redskap?

PHP 8 verkar vara extremt kinkig med hur koden skrivs. Massor måste ändras. Speciellt tidsödande i programsnuttar som läggs in här och där i WordPress.

Behövs verkligen denna standardisering eller är det ett tecken på att de som sköter det hela ofta försöker medvetet begränsa användarnas frihet? Jämför med när EU standardiserade gurkornas böjning. Prima EU-gurka fick bara böja 10 mm per 100 millimeter gurklängd. Gendarmerna Pierre et Jaques stod beredda med linjalerna. EU blev så utskrattade att de måste backa på det direktivet.

https://www.exakat.io/en/common-php-...rror-messages/

Samma metoder. ("The EU cucumber curvature law" avskaffades visst 2008)

https://www.spiegel.de/international...-a-562064.html

Förmodar att de vill göra det svårare att göra "fel" helt enkelt. Din jämförelse med gurkorna haltar. Skulle snarare säga att det är som Sveriges salmonellastickprov - det bir helt enkelt svårt att råka göra misstag, då de uppdagas snabbare.

Håller med många här i tråden - mer typning, striktare felkontroller, etc. är av godo. Glädjande att se att PHP fortsätter röra sig bort från godtycklighet och "låt-gå"-mentaliteten. Kod ska vara förutsägbar och otvetydig. Kedjade ternary-operationer utan parenteser är ju ett typexempel på nybörjarkod, speciellt eftersom det skiljer sig mellan olika språk hur de egentligen tolkas. Då är det ju bättre att man tvingas specifikt visa för andra (och ens framtida själv) som tittar på koden hur man tänkte genom att ange paranteser.
Citera
2023-01-08, 20:18
  #65
Medlem
LennyMacKenzies avatar
När jag läser vad en del skriver här så ser jag det som ypperliga exempel på hur mycket högfärd det finns inom programmering och det alldeles oavsett om det handlar om PHP 8 eller något annat. Här sitter diverse prettos och kallar andra för idioter för att de möjligen inte är några experter på PHP-syntax. Att göra sig själv och sin förmåga märkvärdig är helt fel väg att gå om vi vill att uppväxande generationer ska känna en glädje i att syssla med kodande. Programmering handlar mer om problemlösning och kreativitet än att kunna allt inom ett visst programmeringsspråk. "Vad vill jag göra? Hur kommer jag dit? och vad kan jag använda" är frågor att ställa sig och det man inte sedan kan får man läsa in sig på. Nåväl kanske lite OT detta men jag ser som sagt den här PHP-diskussionen som ett perfekt exempel på vilken löjlig "von oben"-attityd det finns hos många programmerare. Är man duktig på något är det bättre att dela med sig av det än att slå andra i huvudet med sin "expertkunskap"
Citera
2023-01-09, 12:03
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Här sitter diverse prettos och kallar andra för idioter för att de möjligen inte är några experter på PHP-syntax.
Du verkar inte ha läst hela tråden. Enda gången som ordet används i tråden så får det en förklaring.

Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Programmering handlar mer om problemlösning och kreativitet än att kunna allt inom ett visst programmeringsspråk. "Vad vill jag göra? Hur kommer jag dit? och vad kan jag använda" är frågor att ställa sig och det man inte sedan kan får man läsa in sig på.
Visst är det så. Men det är ju inte det tråden handlar om, utan om kritik mot språket utan att veta varför språket ser ut som det gör.
Citera
2023-01-10, 07:57
  #67
Avstängd
PalmeKillers avatar
PHP 8 är snabbare än tidigare versione och äter mindre minne.. Sånt uppskattas av dem som skall tillhanda serverplats åt hemsidor.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback