Flashback bygger pepparkakshus!
2006-07-17, 00:33
Medlem
slowjamzs avatar
Hej,

har åkt på något jävla virus igen. Jag får inte bort http://www.sysprotectionpage.net/ som startsida i IE, trots att jag kört Ad-Aware, Spyware Doctor och Avast. Vet någon något om denna sida?

Jag får dessutom sjukt mkt popups och nere till höger i tray ligger det två stycken "varningsflaggor" att jag har virus men som jag antar i själva verket är virus själva, får inte bort dessa heller.

Mina antivirusprogram hittar massor med smittade filer vid scanningar men när jag tagit bort allt är de tillbaka igen lika snabbt. Har testat att scanna i felsäkert läge också.. någon som har andra tips?

Tack på förhand
Citera
2006-07-17, 21:38
Medlem
slowjamzs avatar
Nu har jag lyckats få bort en del, men startsidan är fortfarande kvar och jag blir ej av med dessa virus/spywares/trojaner:

* Adservice Scanner

* Trojan.Downloader.Small.CML(Troj/BckDr-DKG[Sophos])

* WinAntiVirusPro

Någon som vet något om dessa eller tips på hur jag blir av med dem?
Citera
2006-07-17, 21:39
Medlem
Spikeys avatar
Detta låter som trojanen Zlob, som installerar bl.a. SpySheriff, SpyAxe Spyware Quake m.m.
Kommer ofta in i datorn genom säkerhetsbristerna i ett icke uppdaterat Windows. Många går på denna typ av lurendrejeri och betalar gladeligen in de 39 dollar eller vad det nu kostar för att bli av med skiten, därför skrattar också programmakarna hela vägen till banken.

Finns ett rätt enkelt sätt att bli av med många av dessa varianter;

Ladda ner SmitFraud Fix här: http://www.bleepingcomputer.com/files/smitfraudfix.php

Packa upp programmet och starta om datorn i felsäkert läge, kör sedan programmet, det finns guide på länken ovan.

Starta sedan om datorn normalt och scanna med valfritt antivirusprogram.

De malwareprogram som nämns ovan biter tyvärr inte Ad-Aware eller Spybot Search & Destroy på.
Citera
2006-07-18, 22:47
Medlem
slowjamzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikey
Detta låter som trojanen Zlob, som installerar bl.a. SpySheriff, SpyAxe Spyware Quake m.m.
Kommer ofta in i datorn genom säkerhetsbristerna i ett icke uppdaterat Windows. Många går på denna typ av lurendrejeri och betalar gladeligen in de 39 dollar eller vad det nu kostar för att bli av med skiten, därför skrattar också programmakarna hela vägen till banken.

Finns ett rätt enkelt sätt att bli av med många av dessa varianter;

Ladda ner SmitFraud Fix här: http://www.bleepingcomputer.com/files/smitfraudfix.php

Packa upp programmet och starta om datorn i felsäkert läge, kör sedan programmet, det finns guide på länken ovan.

Starta sedan om datorn normalt och scanna med valfritt antivirusprogram.

De malwareprogram som nämns ovan biter tyvärr inte Ad-Aware eller Spybot Search & Destroy på.

Tack för svaret! Jag testade faktiskt SmitFraud precis innan jag läste detta, fick tipset via en annan site. Körde filen i FLS och allt verkade ok men skiten är fortfarande kvar när jag bootar om!

Det är detdär jävla "Adservice scanner" och "Maxifiles" (Toolbar888) som inte vill ge sig.

Jag kör med Spyware Doctor, Ad-Aware, Avast och Ewiro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in