2023-10-26, 22:25
Medlem
EnLitenFryss avatar
Liten spaning från de lägre serierna:

Gamle Zengin är klar för division 2-gänget IFK Haninge som 38-åring. I klubben finns sen tidigare Pa Dibba (36) och Kebba Ceesay. Även Kennedy Igboanike har gjort ett gästspel här under säsongen 2022 när klubben låg i ettan, men verkar bara ha varit några månader.

Zengin har spelat många år i Turkiet, och även om han bråkade med Patrick Mörk om pengar borde han ha tjänat för att kunna leva på pengarna livet ut. Om han använt dem väl?

Dibba var 1-2 år i Kina och efter det 2-3 år i Turkiet. Bajen fick en slant för Dibba när han lämnade, och enligt nyheter var det ett lukrativt treårskontrakt den då 30-årige Dibba skrev på. Sen vetefan hur mycket pengar det handlade om till sist, kineserna drog väl åt kranen runt covid och hur mycket tjänar man i turkiska andraligan? Ändå verkar Dibba ha varit i stort sett ordinarie under sina år där.

Kebba Ceesay lär knappast ha tjänat sig till ekonomiskt oberoende på sin karriär, som mest handlade om allsvenskan och några år i Polen:

Citat:
Efter säsongen 2021 valde Ceesay att avsluta spelarkarriären, för att istället inleda en civil karriär som företagssäljare på Bilia.[8] I juni 2022 återvände han till fotbollen för spel i division 2-klubben United IK Nordic.[9] Under säsongen 2023 spelade Ceesay för IFK Haninge.[10]

Kul spaning: Även Miiko Albornoz, känd från svenska domstolar, storebror Mauricio spelar här. Dock inga pengar i det.

Så till frågeställningen i min tråd: Varför vill en spelare som Zengin och Dibba avrunda sin karriär i svenska div2 och div3 (spelade i Segeltorp gångna säsongen i trean)?

Är det pga:

1. Älskar fotboll
2. Få den sista lilla lön de kan få före kroppen tar slut
3. Gillar tjötet i omklädningsrummet

Eller vad?

På den nivån - div 2 - behöver du träna och sköta kost som en allsvensk spelare men utan vettiga pengar för det. Bortaresor i Mjölby (25 mil) och Nyköping (12 mil).

IFK Haninges årsberättelse från 2021 ger att de gav 2.7 miljoner i löner till anställda i organisationen - spelare, tränare, kansliet och övrig personal. Då låg de i ettan (åkte ner 2022 och missade uppflytt i år). Men är det så mycket pengar att det går att leva på, eller är det en liten slant på sidan om som inte motstvarar den tid man behöver lägga ner i form av träning, kost, matcher, resor?

Lite nyfiken på vad som driver dessa herrar att fortsätta köra. Är det "bara" fotbollen kan de ju lika gärna lira div5 och träna när de har lust och käka kebab 5 gånger i veckan. För jag ser liksom inte Erkan Zengin motiveras av att vara härföraren som tar IFK Haninge upp till div1 igen, att det blir en av hans stora bedrifter i karriären.

Någon med insyn som vill dela mer info?
Citera
2023-10-28, 12:44
Medlem
eternussermos avatar
Erabi är klar!

https://fotbolltransfers.com/nyheter...losning/177434

Citera
2023-10-28, 12:58
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Erabi är klar!

https://fotbolltransfers.com/nyheter...losning/177434

Luktar klausul långa vägar.
Citera
2023-10-28, 13:00
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Luktar klausul långa vägar.
Han visar det, hur då Hjelmberg? Övar han på att formulera sin kråka som ska ner på pappret?
Erabi ska säljas i vinter, förlänga eller så får han spela ut kontraktet.
Citera
2023-10-28, 13:01
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Han visar det, hur då Hjelmberg? Övar han på att formulera sin kråka som ska ner på pappret?
Har du fått stroke eller?
Citera
2023-10-28, 13:07
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Har du fått stroke eller?
Haha, vadå? Jag menar att uttalanden från Hjelmberg (i artikeln som länkas) visar han (intentioner?) på att vilja förlänga. Det är väl vad han mellan raderna sagt sista halvåret. Förlänga är absolut - jag vill inte ha ”det är vår ambition”. Jag är urless och bränd efter Lahdo på denna situation. Förläng eller så tvingar vi honom att spela ut kontraktet. Vi får med maximal tur 10 miljoner för honom i sommar och det sportsliga tappet och att behöva spela in ny forward värderar jag högre än 10 miljoner.
Citera
2023-10-28, 14:25
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys

Så till frågeställningen i min tråd: Varför vill en spelare som Zengin och Dibba avrunda sin karriär i svenska div2 och div3 (spelade i Segeltorp gångna säsongen i trean)?

Är det pga:

1. Älskar fotboll
2. Få den sista lilla lön de kan få före kroppen tar slut
3. Gillar tjötet i omklädningsrummet

Någon med insyn som vill dela mer info?

Dibba är ju från Haninge och spelade för klubben innan han blev proffs, där handlar det väl mest om att komma hem och hjälpa till. Erkan och Dibba är polare sedan innan.

Så 1 och 3 främst, kanske svårt att tänka sig att göra något annat än att spela fotboll oavsett nivå. Få syssla med det man kan även om det inte är på samma nivå som innan.
Citera
2023-10-28, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Vad pratar du om i detta svaret?
Citera
2023-10-28, 15:58
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holden122
Vad pratar du om i detta svaret?
Läs två inlägg upp. Det var ett svar - oklart om man ej läser artikel, my bad, hihi - på Hjelmbergs uttalande.
Citera
2023-10-28, 18:06
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Dibba är ju från Haninge och spelade för klubben innan han blev proffs, där handlar det väl mest om att komma hem och hjälpa till. Erkan och Dibba är polare sedan innan.

Så 1 och 3 främst, kanske svårt att tänka sig att göra något annat än att spela fotboll oavsett nivå. Få syssla med det man kan även om det inte är på samma nivå som innan.

Jo, förstod att Erkans flytt handlade mycket om Dibba och att IFK Haninge såg en nytta i att få in gamle Zengin.

Ändå måste ju dessa herrar börja fundera på livet efter karriären. Spela div2-boll för några tusenlappar per månad när man haft rejäla löner några år bakåt, det finansierar ingen bling-bling-livsstil direkt.

En snabb koll på hitta.se ger att båda herrarna bor i radhus/kedjehus i Haninge/Norsborg för ca 4-4.5miljoner. Ganska blygsamt ändå, med tanke på de pengar Erkan påståtts ha lyft på sina år i Kalkonien.

Jag tänker mig att fruarna tänker lite "wtf Pa/Erkan, du brukade tjäna feta pengar, nu är du borta nästan lika mycket som när du var proffs och du lyfter 15 papp per månad och lirar div2? Dags att ta jobb på en mäklarfirma eller bilförsäljning så vi kan få in lite mer pengar?"

Hade det varit jag och jag bara ville spela lite boll hade jag haft svårt att motivera mig för de uppoffringar i livsstil det kräver att spela div2. Är du 21, absolut, då är det bara kötta. Som 38-åring med zenit långt långt bakom dig, kanske hellre spela anfallare i division 5 och spotta in 60 baljor på en säsong medan man knappt tränar.

Om det är så att Zengin bara vill fortsätta spela på högsta möjliga tillgängliga nivå och känna matchpulsen, jobba som ett lag mot ett gemensamt mål, då är det ju bara lyfta på hatten. Kärlek till sporten efter alla dessa år.
Citera
2023-10-28, 19:10
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Jo, förstod att Erkans flytt handlade mycket om Dibba och att IFK Haninge såg en nytta i att få in gamle Zengin.

Ändå måste ju dessa herrar börja fundera på livet efter karriären. Spela div2-boll för några tusenlappar per månad när man haft rejäla löner några år bakåt, det finansierar ingen bling-bling-livsstil direkt.

En snabb koll på hitta.se ger att båda herrarna bor i radhus/kedjehus i Haninge/Norsborg för ca 4-4.5miljoner. Ganska blygsamt ändå, med tanke på de pengar Erkan påståtts ha lyft på sina år i Kalkonien.

Jag tänker mig att fruarna tänker lite "wtf Pa/Erkan, du brukade tjäna feta pengar, nu är du borta nästan lika mycket som när du var proffs och du lyfter 15 papp per månad och lirar div2? Dags att ta jobb på en mäklarfirma eller bilförsäljning så vi kan få in lite mer pengar?"

Hade det varit jag och jag bara ville spela lite boll hade jag haft svårt att motivera mig för de uppoffringar i livsstil det kräver att spela div2. Är du 21, absolut, då är det bara kötta. Som 38-åring med zenit långt långt bakom dig, kanske hellre spela anfallare i division 5 och spotta in 60 baljor på en säsong medan man knappt tränar.

Om det är så att Zengin bara vill fortsätta spela på högsta möjliga tillgängliga nivå och känna matchpulsen, jobba som ett lag mot ett gemensamt mål, då är det ju bara lyfta på hatten. Kärlek till sporten efter alla dessa år.
Är dom det då? Spontan gissning är att dom dyker upp när det är match, kanske något träningspass då och då, men inte mycket mer? Många som kör div. 2 varvar naturligtvis fotbollen med heltidsarbete vid sidan av om dom inte är typ under 20 och fortfarande bor hemma och lever på föräldrarna. No clue om detta även gäller Erkan/Dibba men det är ju värt att ha i åtanke. Är väl egentligen först i Superettan lönerna går att leva på och det är nog ganska knappt även där i dom mindre klubbarna.
Citera
2023-10-28, 21:12
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Är dom det då? Spontan gissning är att dom dyker upp när det är match, kanske något träningspass då och då, men inte mycket mer? Många som kör div. 2 varvar naturligtvis fotbollen med heltidsarbete vid sidan av om dom inte är typ under 20 och fortfarande bor hemma och lever på föräldrarna. No clue om detta även gäller Erkan/Dibba men det är ju värt att ha i åtanke. Är väl egentligen först i Superettan lönerna går att leva på och det är nog ganska knappt även där i dom mindre klubbarna.

Kollade schemat för a-truppen för random lag i samma serie (IFK Haninge har inte den infon på hemsidan vad jag såg).

Nacka FC har fyra träningar per vecka plus match, 90 minuter per träning. Ca 19-20 som kärntid för träning.

Som du säger, i tvåan behöver spelarna jobba/studera så det är inte som heltidsproffsen som kör 9-15 med två pass och lunch på anläggningen.

Men jag tänker det är värre än heltidsproffsen, för privatlivet. Varje kväll träning om inte match, 1-2 lediga kvällar per vecka som mest. Bortamatch i Nyköping kl 15, det är den söndagen det. Du åker bussen kl 9 på morgonen och är hemma drygt 19 på kvällen. Tack och godnatt.

Nu har de väl ett litet uppehåll när serien är slut, men då börjar den älskade vinterfysen inför nästa säsong.

Nu är jag ute på djupt kill-gissar-vatten - men jag tror inte tränare kan tillåta spelare gräddfil att komma när de har lust på den nivån. En frånvaro här och där pga privata skäl och sjukdom, men du går på träningen, annars är du petad till matchen.

Möjligt att vissa privilegier accepteras, men det är inte pojklagsfotboll. Eller? Tror ni Zengin och Dibba kan skita i försäsongen och dyka upp i april och gå rätt in i startelvan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in