Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-29, 09:16
  #13
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Ditt största problem är inte att hitta skivor som håller i 25-50 år.
Ditt största problem är att det är alldeles för lång tid att spara data.
Du kommer inte kunna öppna en enda fil om 25 år - då inget av programmen eller formaten längre finns kvar.

Det verkar osannolikt att denna regel applicerar på foton. Samtliga större bildformat jag kan komma på på rak arm från 70-talet och framåt går att öppna med program som finns tillgängliga idag. Är man orolig kan man spara dem som PPM, vilket är ett format så trivialt att man kan förstå det bara genom att öppna filen i en texteditor (rätt ineffektivt, dock).

Jag håller däremot med om mediat. Rätt lösning är en synkroniseringstjänst som ser till att spara datan på flera ställen, och progressivt fasa in moderna lagringsmedia i, och ut omoderna ur klustret.
Citera
2023-01-29, 09:37
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Det verkar osannolikt att denna regel applicerar på foton. Samtliga större bildformat jag kan komma på på rak arm från 70-talet och framåt går att öppna med program som finns tillgängliga idag. Är man orolig kan man spara dem som PPM, vilket är ett format så trivialt att man kan förstå det bara genom att öppna filen i en texteditor (rätt ineffektivt, dock).

Jag håller däremot med om mediat. Rätt lösning är en synkroniseringstjänst som ser till att spara datan på flera ställen, och progressivt fasa in moderna lagringsmedia i, och ut omoderna ur klustret.
Tja säg inte det.
Men oavsett så är alla andra faktorer giltiga.

Han kommer köpa en bränner med den idag ultramoderna standarden USB...
Om 25 år kommer du få uppsöka ett museum för att kunna fråga någon om de ens hört talas om USB..
Och standarden M-disc kommer definitivt att vara borta, obsolet. Och företaget kommer inte tillverka några nya flashiga läsare med vad det nu kan vara för standard på kontakten.
Och när han bränna sina skivor får han stoppa både dator och skrivare/läsare i en kuvös och konservera dem.
Visst har CD/DVD hängt med ett bra tag nu - men notera att det idag inte säljs några nya burkar med denna teknik. Den är absolut på utdöende då hårddisk och molnet blivit billigt och tillgängligt.

På 90-talet dominerade en standard som heter SyQuest. Stora jädra grejor på 5 1/4 tum.
Snygg logo hade de för övrigt.
Rymde hisnande 44 Mb eller 88Mb beroende på hur rik man var.
Fanns också något som hetter MO (Magnetoptisk) både 2,5 och 5 1/4 diskar.
Det fanns DAT. ENORMT stort på backup isdan. Alla företag hade det.
DLT - ett ännu fetare kasettband som rymde ännu mer.
Sen kom Iomega med sina Zip - och därefter Jazz skivor.

Om du inte är närmare 40 har du aldrig sett eller hört talas om någon av dessa oerhört stora och för sin tid utbredda standarder. Det säger en del om teknikens beständighet - eller snarare obeständighet.
Oavsett hur bra mediet fysiska lagringsbeständighet är - så är det i längden ändå teknikens beständighet som styr huruvida det går att återskapa datan.

Har haft dator i 40 år - så det är inte så att jag upptäckt saker nu... Utan det har hela tiden varit ett förlopp man levt med.
__________________
Senast redigerad av martinator 2023-01-29 kl. 09:49.
Citera
2023-01-29, 10:40
  #15
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Tja säg inte det.

Jo, det säger jag ;-) Det kommer alltid finnas ett behov av enkla, öppna format.

Problemet med alla format du listade (PageMaker, FreeHand, MacWrite m.m.) var att de var komplicerade, skrivna för ett moving target och framför allt proprietära. Det var länge bokstavligen talat olagligt att skriva program som förstod sig på de formaten om man inte var företaget som sålde den associerade mjukvaran - och de gjordes med flit så krångliga som möjligt att begripa för att ingen skulle orka. Antalet människor som faktiskt fick läsa specifikationen (i den mån det ens fanns en) för vart och ett av de formaten var en handfull - i hela världen.

Det är inte jämförbart med enkla, öppna bildformat alls. De har en väldokumenterad, öppen specifikation som kan implementeras av vilken halvduktig programmerare som helst, och det finns redan tusentals (miljontals?) program med öppen källkod som begriper sig på dem. De lär inte försvinna, på samma sätt som ASCII-text inte har försvunnit, trots att det är 60 år gammalt.

Det är lite som att oroa sig för att alla böcker på engelska kommer vara oläsbara om 50 år bara för att den sista personen som pratade en specifik dialekt av härjedalska nyligen trillade av pinn.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Men oavsett så är alla andra faktorer giltiga.
[snip]

Ja, nu säger du exakt samma sak du sa i ditt föregående inlägg en gång till :-) Och det håller jag med om.
Lösningen är sålunda: Multipla enheter som byts ut kontinuerligt. Synkroniseringstjänst som automatiskt kopierar datan till nyintroducerade enheter. Då kommer den utan större ansträngning alltid finnas tillgänglig på moderna media.
Citera
2023-01-29, 22:34
  #16
Medlem
Hittade en skivspelare som klarade 78 varvs stenkakor samt singel/LP för 800 spänn nytillverkad med USB? Finns intresse går saker inte ur tiden.

Det bra att följa standarder, något Apple aldrig klarat av så jag backar vhe i det där. Öppna filformat kommer vara forever.
Citera
2023-01-30, 18:51
  #17
Medlem
DennisOlofs avatar
Ni som klagar på att man inte kan öppna filer, snälla.

Jag antar ni förstår att alla typer av arkiv med information oavsett medium kräver underhåll och skötsel. Då hade man inte suttit här nu och haft problem att öppna vissa filer. I viss mån kan man klaga på tidigare tekniker där man inte tänkte på (eller brydde sig om) att saker ska sparas länge. Jobbigt om man fått ta över en massa filer som ska sparas och tidigare personer struntat i att ta hand om arkivet. På den tiden var det extra krångligt och man gjorde allt för att inte släppa på formaten osv.

Numera är det inte lika mycket kaos då det mer mer vedertaget vilka format man bör använda för olika ändamål. Alltså är risken mindre att det blir enormt stora problem i framtiden. Självklart är det bra att spara på externa hårddiskar, t.ex. mekaniska 2.5tums som man kan koppla in med USB. Dom klarar sig bra länge utan problem. Man bör dock även spara på optisk media. Vanliga DVD-R och BD-R är bra men M-Disc tål med stryk och är ett bättre alternativ för mycket viktig data som man vill spara. Då kan man ha ett extra skydd på sin M-Disc för livsviktig data även om du sparat det på en vanlig skiva också.

Med tanke på alla musik CDs som finns sedan långt tillbaka i tiden (även LP skivor) är det osannolikt att man inte kommer kunna läsa tillbaka data eller komma åt informationen i framtiden. Det kan förändras såklart men det är ju ingen som vet vad som händer i framtiden. Man ska INTE glömma bort fördelen med analog lagring, det är tyvärr något folk inte längre tänker på. Det finns många gamla böcker kvar och annan information från förr i tiden som fortfarande kan läsas, så kallade analog lagring. Det är en bra ide att skapa fotoalbum med de bilder man vill spara, händelser osv för att ha en form av analog backup. Händer det något med ditt digitala och allt går åt skogen så kanske det analoga finns kvar. Det kan man digitalisera igen, även om det blir förluster och kanske inte lika bra som originalet.

Har själv pysslat ett tag nu mer att scanna in gamla släktbilder som ingen visste fanns och hittades av en släkting när dom städade ut ett hus i förberedelse för att flytta. Kvalitén är inte den bästa men det är helt otroligt att de flesta av dessa porträttbilder är helt OK, inklusive information, namn osv. trots att det var 100-150år sedan många av dessa bilder togs av en fotograf i en ateljé. Nu är inte alla intresserade av detta, vilket jag inte var som tonåring men numera tycker jag det är roligt. En av flertalet hobby-grejer jag pysslar med när jag har tid över.

@martinator

Det kanske stämmer vad gäller vissa tekniker som försvunnit men inte det du påstår om optiska skivor, det kommer finnas kvar bra länge till. Dessutom finns det många människor på den här planeten som fortfarande inte har tillgång till Internet på de sättet du beskriver. LP skivor har ju dessutom gjort lite av en comeback.

Sedan bör man skilja på vad som säljs mot konsumenter. Det digitala har tagit över med streaming etc. Ingen ide att ta upp det här men det är bättre på många sätt. När man ska spara data hur tror du då Hollywood gör, SVT med sitt arkiv, SR med alla CD-skivor. Någon måste spara informationen på något vis, så länge det finns ett ekonomiskt intresse eller om det är kulturpengar (staten) som står för kostanden så kommer tekniken finnas kvar för att kunna ta del av informationen. Tänk bara på kyrkböckerna som går tillbaka flera hundra år, analogt som delvis digitaliserats.

CD tekniken kom ut till konsument 1982 och fram till 2007 uppskattas det att 200 miljarder CDs har sålts värden över. LP skivan kom ut 1948 men är en analog teknik, du kan fortfarande köpa spelare till dessa och skivor.

Att spekulera om vilka tekniker som kommer finnas kvar eller inte ska man försöka undvika för man vet inte vad som händer i framtiden, det är dock osannolikt att just CD (optisk media) samt LP-skivor och tekniken för att läsa dessa kommer försvinna inom en nära framtid. Tekniken är billig, pålitligt och fungerar att folk väljer streaming är främst av andra anledningar som har att göra med konsumentens vanor och vad majoriteten efterfrågar.
Citera
2023-01-30, 18:53
  #18
Medlem
HLundborgs avatar
Tror inte det kommer provocera någon, men bränn på du.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback