2023-04-06, 06:48
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Men så är det väl förfan med allt du läser i media? Sen att AIK går ut så jävla hårt och förnekar det gör ju att det känns mera som att han låg högt upp på listan men ni fick sånt iskallt nej och kände er tagna med byxorna nere.Säger du AIK är så mycket bättre än Rosenborg att det är helt uteslutet att ni tar deras sportchef? Men samtidigt tar ni en tränare från Mjällby...

Jo det kan jag köpa. Men visst fan hade ni velat ha honom som sportchef från första början. Alltså innan han blev Mr Djurgården. Med facit i handen.
Media gick ut med nyheten så fort dom fick tag på listan. Att AIK var tvungna att gå ut och dementera var på grund av reaktionerna som vaknade i våra supporterled hur än överdrivna de må ha varit. Ni kan kasta skit på AIK för många saker men om ni börjar försöka anklaga oss för att vara en klubb utan passionerade och hängivna supportrar så är det dags att söka upp psykvård. En ny sportchef i AIK måste vara mer kvalificerad än Magni till att börja med vilket Dorsin sannerligen inte är. Sen betalar man väl knappast för att få in en sportchef som generöst sagt har försämrat klubben över tid. Brännström kommer till AIK efter en helt klart godkänd insats i Mjällby, Dorsins insats i ett Rosenborg som trillat ner från tronen i Norge är långt ifrån godkänd i mina ögon.

Alla hade plockat in Bosse om dom haft möjligheten att ta honom innan han blev så starkt associerad med ert DNA. Det är väl egentligen bara Hasse Borg som utmanar på positionen.
Citera
2023-04-06, 07:31
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det är väl egentligen bara Hasse Borg som utmanar på positionen.

Jesper Jansson skulle jag säga. Guld med både Helsingborg och FCK. Tagit Bajen från undre halvan och cementerat Bajen som en stor maktfaktor inom svensk fotboll på bara 4 år. Sålt spelare för summor som andra sportchefer bara kan drömma om.

Hasse Borg råkade väl bara vara sportchef när Zlatan slog igenom. Visst han krämade ur varenda krona där (och blåste Zlatan själv). Gjorde ett bra jobb när MFF tog guld, men det är det många sportchefer som gjort när respektive klubbar tagit guld.
Missförstå mig rätt, men annars är det väl inget som står ut?
Senast redigerad av se_där... 2023-04-06 kl. 07:35.
Citera
2023-04-06, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Det är väl där någonstans ngt saknas? En märklig övergång sportsligt. AIK faller ändå under börsreglerna när det gäller redovisning - så summorna som VD säger ("gratis") stämmer gissningsvis. AIK har gjort sämre/märkligare värvningar för mer pengar.

AIK redovisar 15 mkr i agentkostnader varav 5 av de miljonerna betalades till "JC Ekonomi AB", som är kopplad till Universal. 5 mkr är inte extremt mkt i agentarvode. 15 mkr under '22 låter i mina öron inte heller helt orimligt, då AIK gjorde många övergångar

Sedan tar granskningen upp en 14-åring som bytte från sin moderklubb till BP, sedan tillbaka till moderklubben och sedan till AIK. Där bryter (eventuellt) AIK mot den frivilliga alliansöverenskommelsen mellan AIK, DIF, HIF och BP - men inget formellt fel. (vad det verkar).

Men det är mkt antydningar, och AIK bemöter det inte heller. Varför fick Jurelius gå... egentligen?

Jag hoppas de fortsätter granska.
Kan de ha betalat ut sign-on till spanjoren som istället hamnade hos agenten? Det är kanske lättare att dölja om man redovisar total sign-on över ett år.

Det är ändå sjuka summor som hamnar i agenternas fickor varje år. Här fick en snubbe fem miljoner och ingen kan säga varför, det är ett skevt system mtp hur öppet allt annars är i våra medlemsägda klubbar.

Jag hoppas också de fortsätter granska, speciellt när Universal blev så arga. Det finns nog mer att finna...
Citera
2023-04-06, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag är inte det minsta nervöst. Att agenter inom fotbollen sysslar med olika typer av skatteupplägg som bubblar mellan gråzon till olagliga är något jag tar för givet. Jag är bara inte naiv nog att tro att detta är något som är unikt för Universal och Lemic. Sen att folk tröttnat på fotbollsthlm är för att de uppenbarligen är ute på ett korståg när man saknar intresse av att gräva i ett Malmö som tydligen betalt mer än dubbelt så mycket som AIK i agentavgifter och ett Bajen som hakar på tätt efter med 10 kalla millar i avgifter över AIK trots betydligt mindre spelarövergångar.
Varför skulle de gräva om ett skånskt lag? Man hör nästan på namnet att det är utanför deras bevakningsområde.

Jag tror du missuppfattat hela granskningen om du fastnar i att det är den totala summan som är intressant.
Citera
2023-04-06, 08:58
Medlem
bananjuices avatar
Nu är man verkligen bra sugen på att besöka Solna nästa helg...
Citera
2023-04-06, 09:04
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Nu är man verkligen bra sugen på att besöka Solna nästa helg...
Kan nog bli en bra match för er att studsa tillbaka på.
Citera
2023-04-06, 09:05
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Kan nog bli en bra match för er att studsa tillbaka på.

Serieledartröjorna är tryckta, enda frågan är hur stor målskillnad vi kommer ha på nio sköna poäng.
Citera
2023-04-06, 09:11
Medlem
laddkingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Jesper Jansson skulle jag säga. Guld med både Helsingborg och FCK. Tagit Bajen från undre halvan och cementerat Bajen som en stor maktfaktor inom svensk fotboll på bara 4 år. Sålt spelare för summor som andra sportchefer bara kan drömma om.

Hasse Borg råkade väl bara vara sportchef när Zlatan slog igenom. Visst han krämade ur varenda krona där (och blåste Zlatan själv). Gjorde ett bra jobb när MFF tog guld, men det är det många sportchefer som gjort när respektive klubbar tagit guld.
Missförstå mig rätt, men annars är det väl inget som står ut?

ingen har blåst vår ägare
Citera
2023-04-06, 09:13
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Serieledartröjorna är tryckta, enda frågan är hur stor målskillnad vi kommer ha på nio sköna poäng.
Menar du i omgång 20? Tja, 10-45 kanske?
Citera
2023-04-06, 09:15
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee

Men det är mkt antydningar, och AIK bemöter det inte heller. Varför fick Jurelius gå... egentligen?

Jag hoppas de fortsätter granska.
Kan det ha att göra med att man gick all in på Guidetti istället för en betydligt mer långsiktig planering för pengarna som det kostade?
Citera
2023-04-06, 09:19
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Kan de ha betalat ut sign-on till spanjoren som istället hamnade hos agenten? Det är kanske lättare att dölja om man redovisar total sign-on över ett år.

Det är ändå sjuka summor som hamnar i agenternas fickor varje år. Här fick en snubbe fem miljoner och ingen kan säga varför, det är ett skevt system mtp hur öppet allt annars är i våra medlemsägda klubbar.

Jag hoppas också de fortsätter granska, speciellt när Universal blev så arga. Det finns nog mer att finna...
Det har väl visat sig i aktiekursen, aktien är -23% sen 2018 medan index OMXSGI30 är upp 60%. Visar väl lite hur förtroendet för affärerna är.
https://www.avanza.se/aktier/om-akti.../aik-fotboll-b
Citera
2023-04-06, 09:25
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Är Linner verkligen "en väldigt bra målvakt" eller var han bara bra mot Djurgården i premiären? För om han håller den klassen så känns det som att han borde vara i ett mycket bättre lag. Inte haft någon större koll på honom sedan han lämnade AIK men enligt WIKI så har han ju inte spelat sedan dess? Var det bara en bra match för honom eller har du koll på att han är så pass bra?

Ja det verkar han av allt att döma vara. Sådana reflexer som han visade prov på mot Djurgården är fan extremt imponerande från någon som inte spelat en ligamatch sen 2021. Han spelade enligt egen utsago nån cupmatch i Danmark dock.

Han verkar vara i oförskämt bra form för någon som har varit borta från hetluften såpass länge.

Ja han borde vara i ett bättre lag men skador och attitydproblem har satt käppar i hjulet för honom. Ingen har väl glömt hur det gick i Sundsvall. Men där var det ju verkligen Sundsvall som förlorade mest på det hela i slutändan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in