2023-11-02, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swabulu
Det enda jag gillar mer med hockey än fotboll är att det är full gas hela tiden. I fotboll så står/går spelarna mer än vad de springer.
Det är tråkigt att effektiv tid inte tillämpas i fotbollen även om det blivit mycket bättre på senare år med fler tilläggsminuter.
Jag skulle hävda motsatsen. Det är fler pauser och långa avbrott i hockey.

En fotbollsmatch är ca 60 minuter speltid, som görs på 2x45+15 minuters paus.
En hockeymatch är 60 minuter speltid och tar 2½-3 timmar. Hockey live har blivit nästan olidligt att följa, där det "måste" spelas musik/hända ngt i varje paus.

Jag kan dock förstå och även bli frustrerad själv när det maskas, men även det är en känsloupplevelse.

Det är dock mer speltid per "matchtid" i fotboll än hockey. Om man skulle införa effektiv speltid I fotboll och korta halvlekarna till 30 minuter, tror jag att avbrotten skulle bli betydligt längre (VAR är bara en dröm) och "man" skulle också, som det blivit i hockeyn, trycka in mer reklam, powerbreaks med mera.
Citera
2023-11-02, 11:22
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Bryter in med en fotbollsnyhet om det är okej bland allt hockeysnack. Alm är ledig nu, ifall nån allsvensk klubb är intresserad ...

(SVT Text)

Jag sa ju det! Hoppas Trazke har champagnen på kylning!
Citera
2023-11-02, 11:30
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn

Passa dig, risken finns att han kommer tillbaks till er också.

Eller vänta nu, Bajen söker ju nytt!
Citera
2023-11-02, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Jag skulle hävda motsatsen. Det är fler pauser och långa avbrott i hockey.

En fotbollsmatch är ca 60 minuter speltid, som görs på 2x45+15 minuters paus.
En hockeymatch är 60 minuter speltid och tar 2½-3 timmar. Hockey live har blivit nästan olidligt att följa, där det "måste" spelas musik/hända ngt i varje paus.

Jag kan dock förstå och även bli frustrerad själv när det maskas, men även det är en känsloupplevelse.

Det är dock mer speltid per "matchtid" i fotboll än hockey. Om man skulle införa effektiv speltid I fotboll och korta halvlekarna till 30 minuter, tror jag att avbrotten skulle bli betydligt längre (VAR är bara en dröm) och "man" skulle också, som det blivit i hockeyn, trycka in mer reklam, powerbreaks med mera.
Tror att du missförstod vad jag menade, när matchen väl är igång i hockey så är det mer fart och fläkt. Den enda gången spelarna bara står/går/maskar egentligen är när det e boxplay eller i slutet av tredje perioden. Men som du säger så har avbrotten saboterat sporten, främst med alla dessa powerbreaks.
Varför skulle man trycka in mer reklam i fotbollen för att man ändrar till effektiv tid? Tror inte heller att avbrotten skulle bli längre med tanke på att det lagar som går för vinsten oftast är mer spelförande och har högre incitament till att få igång matchen snabbt för att trötta ut motståndarna. Det har ju inte heller blivit några reklamavbrott bara för att var har införts för den delen heller.
Citera
2023-11-02, 11:36
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn

Ät skit!

Citat:
Ursprungligen postat av Salorm

Det vore ju helt fantastiskt! Vilken tajming? Det kan inte vara en tillfällighet!?
Citera
2023-11-02, 11:45
Lyssnade precis på Ljugarbänken och halva podden var domarsnack. Dels om sopan Klitte som man aldrig mer vill se på
en fotbollsplan, helt sjukt att han faktiskt får betalt för det han gör. Men det dom slog mig mest var snacket mellan Blomman och Lasse Nilsson.

"Det är ok om det blir straff för AIK om det alltid blir straff i samma situation."

"Det kan du glömma, handsregeln är för svår"

Är det inte dags att vi skrotar alla domare och låter AI sköta bedömningen i alla matcher? Vi kan ju ha en visselblåsare ute på planen som förmedlar det som AI plockar upp direkt från flera olika kameror ur alla möjliga vinklar? Vi skulle inte behöva ett tidsdödande VAR, dyra linjedomare, fjärdedomare eller ens utbildade huvuddomare. Vem som helst som kan blåsa i en visselpipa kan sköta jobbet.

Man skulle kunna säkerställa att alla beslut i hela fotbollsvärlden togs utav samma entitet som värderar och läser av alla situationer på samma sätt. Man skulle vara helt säker på att offside-avblåsningar var korrekta, det skulle aldrig finnas tveksamheter kring om bollen var över mållinjen osv.
Citera
2023-11-02, 12:02
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm

Större chans att Rikard får en tredje runda än att Alm kommer tillbaka.
Citera
2023-11-02, 12:06
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Visst fick Snorling order om att modernisera spelet och spela mer offensivt inför 2020?

Eller var det eget initiativ?
Citera
2023-11-02, 12:11
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Visst fick Snorling order om att modernisera spelet och spela mer offensivt inför 2020?

Eller var det eget initiativ?
Minns bara att han var nere på någon studieresa i Italien hos Atalanta och ville införa Gasperini's 3-4-2-1 system i AIK. Gick väl sådär men det var väl inte helt enkelt att lära den hunden nya trick.
Citera
2023-11-02, 12:20
Medlem
Vill minnas att ledningen inte var nöjd med aiks traditionella försvarsinriktade fotboll
Citera
2023-11-02, 12:25
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Minns bara att han var nere på någon studieresa i Italien hos Atalanta och ville införa Gasperini's 3-4-2-1 system i AIK. Gick väl sådär men det var väl inte helt enkelt att lära den hunden nya trick.
Jo, men har för mig att han tvingades släppa 3-5-2. Och som svar på detta gick han bananas på man-man á la Atalanta. Det är ändå rätt iögonfallande att ni byter spelsätt hux flux från en ändå hyfsad säsong 2019.
Citera
2023-11-02, 12:31
Medlem
Salorms avatar
Citat:

Satt och lyssna på Nivas avsnitt om Brann när han snackade mycket om Norling och Niva själv gillar ju karln. Han verkar ärligt talat rätt skön av det man hör om honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in