Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-01, 23:24
  #1
Medlem
Vad ska man köpa för en dator om man vill ha en sådan som har bra batteri och har smidiga proportioner och är rätt så lätt och så där 15 tum skärm för jag tror mindre blir tråkigt att titta på men om nån kan övertyga mig om motsatsen så är jag idel öra kanske det är svårt att kombinera lätt och stor skärm och bra batteritid men jag vill bara ha den som filmtittare och surfmaskin. Ska vara billig också för den ska ligga i sommarhuset i Svärje som jag bara är max i två månader om året.

Den mäste vara lätt för det är jobbigt om den är för tung att ha den på magen när jag ser på film liggande i sängen.
Citera
2022-12-02, 08:20
  #2
Medlem
Ska du bara ha den för film och surf kan du ju lika gärna köpa en Chromebook. Förutom att vara billiga och säkra har de också bättre batteritid som regel. Förslagsvis en modell med vridbar touchskärm borde vara bra för film.
Citera
2022-12-02, 09:20
  #3
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Vad ska man köpa för en dator om man vill ha en sådan som har bra batteri och har smidiga proportioner och är rätt så lätt och så där 15 tum skärm för jag tror mindre blir tråkigt att titta på men om nån kan övertyga mig om motsatsen så är jag idel öra kanske det är svårt att kombinera lätt och stor skärm och bra batteritid men jag vill bara ha den som filmtittare och surfmaskin. Ska vara billig också för den ska ligga i sommarhuset i Svärje som jag bara är max i två månader om året.

Den mäste vara lätt för det är jobbigt om den är för tung att ha den på magen när jag ser på film liggande i sängen.
Köp en stor surfplatta?
Citera
2022-12-02, 12:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Ska du bara ha den för film och surf kan du ju lika gärna köpa en Chromebook. Förutom att vara billiga och säkra har de också bättre batteritid som regel. Förslagsvis en modell med vridbar touchskärm borde vara bra för film.
Är dom inte hårt styrda eller så. Kan jag ha mina vanliga svennebananhaxxorgrejer på en chromebook som tillägg som tar bort youtubereklam och sånt och kan jag ha så här torrentnedladdningsprogram?


Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Köp en stor surfplatta?
jag tycker inte om plattor.
Citera
2022-12-02, 13:06
  #5
Medlem
oldeubois avatar
Macbook Air 14''. Finns nog ingen annan dator som har lika bra batteritid för det ändamålet.
Helt tyst, lätt och bra skärm dessutom.
Citera
2022-12-02, 13:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Macbook Air 14''. Finns nog ingen annan dator som har lika bra batteritid för det ändamålet.
Helt tyst, lätt och bra skärm dessutom.
Men den är dyr va?
Citera
2022-12-02, 13:11
  #7
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Men den är dyr va?
Den kostar en del. Men du kan nog hitta en M1 med 256GB lagring och 8GB RAM för 7000kr begagnad. Kanske 8000kr för en med 16GB RAM. Runt 12-14.5k för en ny annars. Men det är en väldigt bra dator. Tror inte du hittar någonting bättre i den prisklassen, för det du vill göra.
Citera
2022-12-02, 14:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Den kostar en del. Men du kan nog hitta en M1 med 256GB lagring och 8GB RAM för 7000kr begagnad. Kanske 8000kr för en med 16GB RAM. Runt 12-14.5k för en ny annars. Men det är en väldigt bra dator. Tror inte du hittar någonting bättre i den prisklassen, för det du vill göra.
Nej jag vill inte ha en sådan har jag bestämt.
Citera
2022-12-02, 14:16
  #9
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Vad ska man köpa för en dator om man vill ha en sådan som har bra batteri och har smidiga proportioner och är rätt så lätt och så där 15 tum skärm för jag tror mindre blir tråkigt att titta på men om nån kan övertyga mig om motsatsen så är jag idel öra kanske det är svårt att kombinera lätt och stor skärm och bra batteritid men jag vill bara ha den som filmtittare och surfmaskin. Ska vara billig också för den ska ligga i sommarhuset i Svärje som jag bara är max i två månader om året.

Den mäste vara lätt för det är jobbigt om den är för tung att ha den på magen när jag ser på film liggande i sängen.

10 timmar för 5000kr?
Citera
2022-12-02, 14:25
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
10 timmar för 5000kr?
Ja det låter vettigt.
Citera
2022-12-02, 14:37
  #11
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Ja det låter vettigt.


Förlåt men 9tim var det visst.
Full HD på 1.65kg - https://www.elgiganten.se/product/da...55338#features . W11 S-mode förvisso men det går man lätt ur.

Fast timantal på batterier överdrivs ofta.

Varför inte billigare begagnad med garanti?
__________________
Senast redigerad av 1FF 2022-12-02 kl. 14:46.
Citera
2022-12-02, 18:30
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Förlåt men 9tim var det visst.
Full HD på 1.65kg - https://www.elgiganten.se/product/da...55338#features . W11 S-mode förvisso men det går man lätt ur.

Fast timantal på batterier överdrivs ofta.

Varför inte billigare begagnad med garanti?
Jag vill inte ha en nersaggad begagnad dator.

Men den där du länkade till ser bra ut. Men så kom jag på att jag måste ha Thunderbolt/USB4.

Tack för hjälpen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback