Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2022-12-03, 14:54
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnolaDinMama
"hjälar"


OnT: Ni är onda människor om ni tänker rubba balansen i naturen på det här sättet.
Balansen rubbades ju redan när någon fick för sig att plantera in gädda...
För inte tror du väll att de har vingar och har flugit till dammen?

Jag vet att det i strömmande vatten funkar med både gädda och öring, och kräftor... Men gissar att det är betydligt svårare i en mindre damm.
Citera
2022-12-05, 15:41
  #38
Medlem
Finns redan flera bra svar i tråden. Ni verkar inte vara medvetna om att vi lever i den sjätte massutrotningen och allt ni gör måste ses i relation till arterna. Har ni inventerat ägorna? Finns det t. ex. salamandrar där? Finns det grodor som leker i dammen under de korta dagar som lekperioden pågår? Är det lövskogsmark eller barrskog? Det är helt olika biotoper som påverkar dammen på olika sätt. Jag har sett tusentals grodor leka i en liten damm mitt i en vanlig barrskog. Man vet inte sådant förrän man har sett det.

Inplantering av fisk, denna förbaskade inplanterade "trout" har jag sett överallt i världen, och sen försöker de sälja den grillad med pommes frites till turisterna. Jag hade hellre sett och ätit den inhemska fisken de utrotat.

Kände en biolog som anlade en damm på sina föräldrars mark, och planterade lokala men sällsynta växter runt den, och fick på så sätt dit intressanta skalbaggar och fjärilar. Fisk skulle det också bli, men jag vet inte hur det avlöpte, det var senare.

I ett naturreservat i Indien följde några av guidens kompisar med. Jag fattade inte varför förrän de sprängde dynamit i floden och fiskade upp fisken som flöt upp. Det är förstås helt förbjudet, det är mycket giftigt. De kunde följa med och göra detta för att guiden hade tillstånd att guida mig där som betalande turist.

Man kan ändra dynamiken i en damm, det kan göras för att rädda en redan förstörd damm eller sjö, t.ex. för att få bort invasiva arter. Men det är väldigt mycket att ta reda på innan man gör ett så stort ingrepp då oönskade konsekvenser kan vara för evigt.
Citera
2022-12-11, 14:10
  #39
Medlem
Maackans avatar
Släpp i lite roliga saker i dammen
Lake,gös,ruda,sarv,karp,gärs mm
Citera
2022-12-11, 21:19
  #40
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maackan
Släpp i lite roliga saker i dammen
Lake,gös,ruda,sarv,karp,gärs mm

Karpar har en tendens till att böka upp i bottnen, vilket leder till att vattnet blir grumligt och dammarnas reningsförmåga försämras. Gräskarp är duktig på att äta upp undervattensväxter, dessa hjälper till att rena vattnet och gör så att vattnet bir klarare.
Citera
2022-12-12, 17:36
  #41
Medlem
Maackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Karpar har en tendens till att böka upp i bottnen, vilket leder till att vattnet blir grumligt och dammarnas reningsförmåga försämras. Gräskarp är duktig på att äta upp undervattensväxter, dessa hjälper till att rena vattnet och gör så att vattnet bir klarare.
Du har rätt,gräskarp släpps ofta i dammar på golfbanor och liknande för att förhindra att dem växer igen.
Citera
2022-12-25, 09:16
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendrocopos
Finns redan flera bra svar i tråden. Ni verkar inte vara medvetna om att vi lever i den sjätte massutrotningen och allt ni gör måste ses i relation till arterna. Har ni inventerat ägorna? Finns det t. ex. salamandrar där? Finns det grodor som leker i dammen under de korta dagar som lekperioden pågår? Är det lövskogsmark eller barrskog? Det är helt olika biotoper som påverkar dammen på olika sätt. Jag har sett tusentals grodor leka i en liten damm mitt i en vanlig barrskog. Man vet inte sådant förrän man har sett det.

Inplantering av fisk, denna förbaskade inplanterade "trout" har jag sett överallt i världen, och sen försöker de sälja den grillad med pommes frites till turisterna. Jag hade hellre sett och ätit den inhemska fisken de utrotat.

Kände en biolog som anlade en damm på sina föräldrars mark, och planterade lokala men sällsynta växter runt den, och fick på så sätt dit intressanta skalbaggar och fjärilar. Fisk skulle det också bli, men jag vet inte hur det avlöpte, det var senare.

I ett naturreservat i Indien följde några av guidens kompisar med. Jag fattade inte varför förrän de sprängde dynamit i floden och fiskade upp fisken som flöt upp. Det är förstås helt förbjudet, det är mycket giftigt. De kunde följa med och göra detta för att guiden hade tillstånd att guida mig där som betalande turist.

Man kan ändra dynamiken i en damm, det kan göras för att rädda en redan förstörd damm eller sjö, t.ex. för att få bort invasiva arter. Men det är väldigt mycket att ta reda på innan man gör ett så stort ingrepp då oönskade konsekvenser kan vara för evigt.
Alltså det är inte så att man "planterar lite sällsynta växter"... Naturen fungerar inte så.
Förutsättningarna för att växter ska etablera sig är otroligt olika och just att en växt är sällsynt betyder nästan alltid att toleranserna är extremt snäva vad gäller jordart, pH, näringsvärde, temperatur, fuktighet, omkringvarande arter osv. Alltså tvärt om mot arter som lupin, parkslide, havtorn med mera som kallas invasiva just för att toleranserna för etablering är så otroligt vida.
Det är väldigt svårt att få planterade naturliga sällsynta växter att etablera sig och att återkomma från år till år. Problem nummer två är att sällsynta växter ofta är fridlysta och du kan inte bara gräva upp dem från en plats och flyta dem. Det är i sig ett brott. Att köpa frö eller plantor av blåsippa (fridlyst i exempelvis Skåne) och sätta betyder att du får en förädlad trädgårdsvariant så den räknas inte som vild osv.
Ja mina föräldrar är biloger, en botanist - och i princip alla deras vänner. Så det är inte så att de inte provat. Och det finns en större skogsfastighet med vatten att prova på... Utfallet är magert -mycket magert.
Citera
2023-01-25, 11:23
  #43
Medlem
Nu menade jag inte sällsynta växter i betydelsen utrotningshotade, utan just i betydelsen "som passar vid en damm", och det råkar vara sådana som man inte ser så ofta. Även sätta ut arter av carex t. ex.

Man kan göra mycket för t.ex. insekter.och tänka till vad gäller fiskar.
Citera
2023-01-26, 14:31
  #44
Medlem
Vad ska man med det till? Hellre vatten i lugn rörelse, säger jag. Det finns inget bättre sätt att fiska än att ro drag. Det ser jag fram emot att göra nu, när mardrömmen är över.
Citera
2023-01-28, 13:44
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendrocopos
Nu menade jag inte sällsynta växter i betydelsen utrotningshotade, utan just i betydelsen "som passar vid en damm", och det råkar vara sådana som man inte ser så ofta. Även sätta ut arter av carex t. ex.

Man kan göra mycket för t.ex. insekter.och tänka till vad gäller fiskar.
Sällsynt har bara EN enda betydelse i botaniska sammanhang.
Menar man växter som passar vid en damm - så skriver man det.
Hur ofta "man ser en växt" är tätt förknippat med hur ofta man är ute i naturen och inventerar och är inget mått på något.
Man går till en plantskola och säger att man vill ha lite växter som trivs vid en damm - sen är det löst.

https://rikaretradgard.se/lampliga-v...tradgardsdamm/
__________________
Senast redigerad av martinator 2023-01-28 kl. 13:51.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback