2022-12-01, 08:26
Medlem
Barnen älskar när jag gör omelett som står i 200 grader ca 30 min.

Men trots hårt/smält smör i former av olika material så fastnar alltid ett lager i formen som är så tröttsamt att få bort.

En lösning är att använda bakplåtspapper, finns det något annat husmorstips för detta?
Citera
2022-12-01, 08:32
Medlem
Stormpiskares avatar
Smörj in med olja istället för smör. Lovar att inget fastnar på det du smort in.
Citera
2022-12-01, 08:34
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av påven1

Men trots hårt/smält smör i former av olika material så fastnar alltid ett lager i formen som är så tröttsamt att få bort.

En lösning är att använda bakplåtspapper, finns det något annat husmorstips för detta?

Teflonform som du bara använder till detta, bara handdisk, och inget av metall i den.

LL
Citera
2022-12-01, 08:36
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Teflonform som du bara använder till detta, bara handdisk, och inget av metall i den.
Kan du ge ett exempel på en teflonform utan metall som man kan göra ugnsomelett med?
Citera
2022-12-01, 08:41
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av påven1

Använder du olja får du 100 % fett eftersom smör bara har en fetthalt på 80 %, så det kan hjälpa.

Funderar på temperaturen är för hög. Jag skulle testa med att sänka den till 150 grader, öka tiden till 45 minuter, och så sätta på grillelementet i fem minuter i slutet om du vill ha maillardeffekt på ytan.

Ägg innehåller protein och kolhydrater, och när det ligger mot formkanten så ska de ju fastna rent fysikaliskt. När man gör omelett i stekpanna så håller man den hela tiden i rörelse för att den inte ska fastna.

Har du provat att göra ugnsomeletten i en gjutjärnsstekpanna? Bättre/sämre?
Citera
2022-12-01, 09:58
omeletter ska stekas i rapsolja som sagt, blir mycket godare plus att det inte fastnar.
Citera
2022-12-01, 12:49
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Kan du ge ett exempel på en teflonform utan metall som man kan göra ugnsomelett med?

Om du inte driver nu så menar personen såklart att du inte ska använda metall-redskap.
Själva formen kan ju i sig innehålla metall men man ska inte rispa beläggningen med redskap.
Citera
2022-12-01, 13:30
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare

Jag menade att man inte skall peta med metallföremål, typ stekspadar i den.

Det blev lite otydligt formulerat...

LL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in