2022-12-01, 08:26
Medlem
Barnen lskar nr jag gr omelett som str i 200 grader ca 30 min.

Men trots hrt/smlt smr i former av olika material s fastnar alltid ett lager i formen som r s trttsamt att f bort.

En lsning r att anvnda bakpltspapper, finns det ngot annat husmorstips fr detta?
Citera
2022-12-01, 08:32
Medlem
Stormpiskares avatar
Smrj in med olja istllet fr smr. Lovar att inget fastnar p det du smort in.
Citera
2022-12-01, 08:34
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av påven1

Men trots hrt/smlt smr i former av olika material s fastnar alltid ett lager i formen som r s trttsamt att f bort.

En lsning r att anvnda bakpltspapper, finns det ngot annat husmorstips fr detta?

Teflonform som du bara anvnder till detta, bara handdisk, och inget av metall i den.

LL
Citera
2022-12-01, 08:36
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Teflonform som du bara anvnder till detta, bara handdisk, och inget av metall i den.
Kan du ge ett exempel p en teflonform utan metall som man kan gra ugnsomelett med?
Citera
2022-12-01, 08:41
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av påven1

Anvnder du olja fr du 100 % fett eftersom smr bara har en fetthalt p 80 %, s det kan hjlpa.

Funderar p temperaturen r fr hg. Jag skulle testa med att snka den till 150 grader, ka tiden till 45 minuter, och s stta p grillelementet i fem minuter i slutet om du vill ha maillardeffekt p ytan.

gg innehller protein och kolhydrater, och nr det ligger mot formkanten s ska de ju fastna rent fysikaliskt. Nr man gr omelett i stekpanna s hller man den hela tiden i rrelse fr att den inte ska fastna.

Har du provat att gra ugnsomeletten i en gjutjrnsstekpanna? Bttre/smre?
Citera
2022-12-01, 09:58
omeletter ska stekas i rapsolja som sagt, blir mycket godare plus att det inte fastnar.
Citera
2022-12-01, 12:49
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Kan du ge ett exempel p en teflonform utan metall som man kan gra ugnsomelett med?

Om du inte driver nu s menar personen sklart att du inte ska anvnda metall-redskap.
Sjlva formen kan ju i sig innehlla metall men man ska inte rispa belggningen med redskap.
Citera
2022-12-01, 13:30
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare

Jag menade att man inte skall peta med metallfreml, typ stekspadar i den.

Det blev lite otydligt formulerat...

LL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in