2022-11-29, 17:30
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av World.Citizen
I hur många år som helst blev man itutad att ”Det är bara att bita i det sura äpplet och köpa bostad. Räntorna kommer vara fortsatt låga och samhället går under vid bara 3-4% ränta pga belåningen där ute!” Too big to fail!

Så sagt och gjort köpte jag bostad men alldeles för sent. Nu har vi redan nått de där ”ohållbara” räntorna som jag fått höra om och ingen vet om vi till och med kommer närma oss 5-6-7%

Jag pallar fan inte och jag känner mig lurad av både samhället, ekonomer, media, ALLA! Hyresgäster gnäller om ett par jävla procent i hyra och jag får typ 4-5-dubbla räntekostnader, sedan pratas det om avgiftshöjningar i föreningen

Det är sjukt vilka lögner som spridits i samhället för vanligt folk i ägda bostäder! Man ska inte vara fattig som bostadsägare i landet Sverige, man ska kunna vara trygg i att man gör en investering för hårt inarbetade pengar!

Hur kräver vi upprättelse mot bankhelvetena och ekonomerna?! Vilka är med?!?!
Hur är du ’lurad’? Tror du på allt försäljare säger eller kollar du saker själv? På tillräckligt lång sikt är även en bostadsinvestering idag förmodligen bra, men det kanske gynnar dina barn mer än dig. Varför är resten av världen skyldig för konsekvenserna av dina beslut, fattade av en myndig människa?
Citera
2022-11-29, 17:30
Medlem
Godmorgon! Nu när du börjat vakna upp inför tanken att du varken är fri eller förmögen att vara din egen lyckas smed, utan endast är en omsättningstillgång i ett system du varken förstår eller gynnas av, är det kanske dags att syna andra "sanningar" i sömmarna?

Dagens räntor är inte höga i ett historiskt perspektiv, och att räntorna skulle gå upp från 1% var en självklarhet. Men ändå, om detta är vad som väcker dig och dina likar så är det inte av ondo.
Citera
2022-11-29, 17:34
Medlem
warfighters avatar
Citat:
I hur många år som helst blev man itutad att ”Det är bara att bita i det sura äpplet och köpa bostad. Räntorna kommer vara fortsatt låga och samhället går under vid bara 3-4% ränta pga belåningen där ute!” Too big to fail!

Så sagt och gjort köpte jag bostad men alldeles för sent. Nu har vi redan nått de där ”ohållbara” räntorna som jag fått höra om och ingen vet om vi till och med kommer närma oss 5-6-7%

Jag pallar fan inte och jag känner mig lurad av både samhället, ekonomer, media, ALLA! Hyresgäster gnäller om ett par jävla procent i hyra och jag får typ 4-5-dubbla räntekostnader, sedan pratas det om avgiftshöjningar i föreningen

Det är sjukt vilka lögner som spridits i samhället för vanligt folk i ägda bostäder! Man ska inte vara fattig som bostadsägare i landet Sverige, man ska kunna vara trygg i att man gör en investering för hårt inarbetade pengar!

Jag kan bara beklaga att du inte är nöjd med ditt beslut att köpa, men ett sätt att slippa oroa sig för höjda räntor är att binda räntan. Det svider kanske lite när man gör det, eftersom man i regel får betala lite mer varje månad, men å andra sidan vet man exakt hur mycket man ska betala på lånet varje månad under den valda perioden. Vill man inte binda hela lånet så kan man binda en del av det och låta resten vara rörligt.
Citera
2022-11-29, 17:39
Medlem
Citat:

Lurad? Tror du på tomten också? Du är med andra ord en av de som skapat nuvarande situation på bostadsmarknaden. Dvs handlat bostad till överpris med pengar du inte har och på så sätt trissat upp priserna.. Det är helt och hållet ditt eget ansvar. Hoppas dock att du klarar räntorna. Vill det sig illa kan de stiga till 10-12 % som var normalläget på 90-talet.
Citera
2022-11-29, 17:43
Medlem
World.Citizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av czar999
Trodde du själv på att låga räntor skulle vara för evigt eller lyssnade du bara på andra när du gjorde ditt livs största affär?

Klart samhället tycker man ska vara bolåneslav - jobba, betala ränta och skatt.
"Den som är satt i skuld är icke fri" som en fet man en gång sade.

Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Lurad? Tror du på tomten också? Du är med andra ord en av de som skapat nuvarande situation på bostadsmarknaden. Dvs handlat bostad till överpris med pengar du inte har och på så sätt trissat upp priserna.. Det är helt och hållet ditt eget ansvar. Hoppas dock att du klarar räntorna. Vill det sig illa kan de stiga till 10-12 % som var normalläget på 90-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Är huvudet dumt får plånboken lida...

Liter man på kreti och pleti istället för att öppna en historiebok så förtjänar man personlig konkurs .

Men asså ALLA har ju för fan sagt detta. I debatter, media, fikarum, dokumentärer och fan och hans moster har folk förklarat att vi har svårt att få upp inflationen och nollräntor behövs i flera decennier typ!!

Den senaste tidens utveckling är ju helt sjuk och omänsklig, flera hundra procent högre boräntor bara sådär Ska vanligt folk behöva hålla koll på sånt? Det är ju helt omöjligt att förstå allt det här när media vinklar så dom dom gör…
Citera
2022-11-29, 17:44
Medlem
Har räknat med 7% i ränta alla år. Surt att det går upp precis när jag dubblat mina lån men samtidigt har vi 30% ränteavdrag så 4-5 procent är inte så farligt.

Viktiga är att välja bostadsrättsföreningar utan lån eftersom du behöver betala för den kostnaden också. Många som har mellan 500 000-1 500 000 i lån via föreningen och om de haft förmånliga avtal med 0,2-0,5% ränta från ombildning så svider det rejält att kliva upp till 4%.
Finns många föreningar i Stockholm som kan behöva höja avgiften 40-50% inom ett år.
Citera
2022-11-29, 17:46
Medlem
Enda felet banken gjort är att ge dig lån. Du borde inte fått lånet in the first place
Citera
2022-11-29, 17:51
Medlem
Citat:
Men asså ALLA har ju för fan sagt detta. I debatter, media, fikarum, dokumentärer och fan och hans moster har folk förklarat att vi har svårt att få upp inflationen och nollräntor behövs i flera decennier typ!!

Den senaste tidens utveckling är ju helt sjuk och omänsklig, flera hundra procent högre boräntor bara sådär Ska vanligt folk behöva hålla koll på sånt? Det är ju helt omöjligt att förstå allt det här när media vinklar så dom dom gör…

Att lyssna på media eller för den delen bankernas sk experter är väl det sämsta man kan göra. Det gäller inte bara i denna situation. Finns väl ingen som har något innanför pannbanet som trodde att den räntesituation som vi haft senaste 10-årsperioden skulle vara för evigt. Frågan var bara när det skulle ändras och vad som skulle utlösa förändringen.
Citera
2022-11-29, 17:57
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:

Chilla... Ta det som en man och blicka framåt. Förhoppningsvis stabiliserar sig läget någon gång och blir mer normalt. Nu när prisökningar haglar får man försöka göra det bästa av det.
Citera
2022-11-29, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Du äger inte din bostad förrän lånet är betalt.

Frågor på det?
Det gör man faktiskt. På lagfarten till min fastighet står mitt namn.
Dock är den säkerhet för lånet, och om jag inte betalar kan banken vända sig till kronofogden och kräva in pengarna.
Då kollar kronofogden vilka tillgångar jag har och säljer fastigheten på exekutiv auktion. Pengarna från auktionen går till banken.
Dvs banken äger aldrig fastigheten.
Frågor på det?
Citera
2022-11-29, 18:09
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Enda felet banken gjort är att ge dig lån. Du borde inte fått lånet in the first place

This!

Det är här det största lurendrejeriet, enligt mej. Det är inte rimligt att privatpersoner och företag frivilligt ska avstå från att ta lån om bankerna beviljar. Bankerna har haft glädjekalkyler. 7 % är alldeles för lågt att räkna med.

Det är illa nog med alla privatpersoner som lånat 5-6 miljoner till bostäder. Men det finns även företag som tagit lån på 50 miöjoner och mer utifrån en kalkyl på 7% ränta och fortsatta normalintäkter. Det är ett högt spel att spela med pengar som inte är ens egna...
Citera
2022-11-29, 18:14
Medlem
Citat:

Nu osar ju hela trådstarten troll.... Men
Kan du visa upp lite exempel på debatter och dokumentärer som säger att "nollåttan behövs i flera decennier typ"?

Att du skulle få ett bolån ser jag som högst tveksamt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in