2022-11-28, 15:00
Medlem
Fonos avatar
Hej FB, snart vankas det nobel och priser utdelas. Den delen är mer eller mindre klar, men jag undrar om det är någon som har info om hur menyn kommer att se ut?

Förrätt, Varmrätt har tidigare skapats av någon prisbelönt Kock så vilka har vi att välja mellan? Dessert har tagits fram av samma snubbe sex år i rad, kan detta bli hans sjätte

Kommer det bli en vegetarisk rätt som i tidigare middagar tror ni eller kör de på pampiga lyxvaror i år tror ni?

Vem gör dukningen i år? Samma gubbe?

Hoppas på någon som jobbat nära dessa som kan tänka sig dela med sig antingen hela menyn eller bara en provsmak!

Fred & fernet
Senast redigerad av Fono 2022-11-28 kl. 15:05.
Citera
2022-11-28, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fono

Kommer det bli en vegetarisk rätt som i tidigare middagar tror ni eller kör de på pampiga lyxvaror i år tror ni?

När var det vegetariskt? Jag kan hitta en enda rätt i modern tid som varit vegetarisk och det var förrätten 2017. I övrigt har för- och huvudrätt väl alltid varit med djur i. Rätta mig om jag har fel!
Citera
2022-11-28, 20:06
Medlem
Bertil85s avatar
kungligheter räknar kött som grönt vegetariskt. det är gammalt.

Tycker även ett musikpris borde ges så det blir lite fason på kvällen.
Citera
2022-11-28, 20:10
Medlem
Fettsugnings avatar
Hoppas på att de serverar svensk störrom till förrätten och i övrigt att temat är svensk matinnovation.

Magnus Ek och Agneta Green säljer ju sitt Oaxen så de borde vara bra att ta in nu. Magnus fixar krubbet, Agneta fixar vinerna.
Citera
2022-11-28, 20:13
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Hoppas på att de serverar svensk störrom till förrätten och i övrigt att temat är svensk matinnovation.

Magnus Ek och Agneta Green säljer ju sitt Oaxen så de borde vara bra att ta in nu. Magnus fixar krubbet, Agneta fixar vinerna.

svensk störrom är en ny matinnovation. vart hittar du den ?
Citera
2022-11-28, 20:15
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
svensk störrom är en ny matinnovation. vart hittar du den ?
https://www.svenskstor.se/?gclid=EAI...SAAEgLoTfD_BwE

https://swedishwild.se/products/swedish-black-caviar

Är ditt Google trasigt?
Citera
2022-11-29, 18:05
Medlem
Fonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameheretofart
När var det vegetariskt? Jag kan hitta en enda rätt i modern tid som varit vegetarisk och det var förrätten 2017. I övrigt har för- och huvudrätt väl alltid varit med djur i. Rätta mig om jag har fel!
Förrätten 2017 var vegetarisk med rätten:
Pressad och torkad jordärtskocka med ingefärskålrabbiblommor och rostad kålbuljong.

Varmrätten 2018 Hade jag för mig var vegetarisk, men det stämde inte när jag väl googlade. Däremot ville kocken enbart att köttet skulle vara ett tillbehör i den, för att framhäva grönsakerna. Här är rätten:
Bakad rotselleri med kantarellkräm och svampsmör, kålrot med lagerbladskräm och långbakad högrev, oxmärgcrust, rökt kalvsky samt potatis- och purjolöksterrin
Citera
2022-11-29, 18:17
Medlem
Fonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Undrar vad min vänn Anastasia hade sagt om man kom hem med "farmad" vilket man inte tror det är och köpte beluga kaviar för 28 000 kr/kg.

Rom / kaviar kan absolut vara antingen huvudkomponent i en förrätt eller ett tillbehör för Varmrätt (vilken fisk isåfall?)

Vi har ju även produktion av löjrom från Kalix, men detta serverade dem som förrätt 2019 så de kommer förmodligen inte vara igen.
Sen finns det ju även laxrom ifrån Älvdalen, detta kan vara aktivt då prinsessan Madeleine ävdå kommer därifrån.
Å som du sa tidigare finns det även sikromen, vilket jag har provat en sort av å kan tänka mig det finns intresse av.

Enligt mig är all rom/kaviar som produceras i Sverige farmad, men numera finns det bra tekniker som gör att fisken inte längre bara får ett liv för att producera en batch. Detta är både bra ekonomiskt & miljövänligt.
Citera
2022-12-07, 11:34
Moderator
rotadents avatar
Inget för restaurangforumet, vi testar matlagning.

Restauranger, barer och nattklubbar --> Matlagning och metoder
/Moderator
Citera
2022-12-09, 20:26
Medlem
Fonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Inget för restaurangforumet, vi testar matlagning.

Restauranger, barer och nattklubbar --> Matlagning och metoder
/Moderator

Nu är de ju tekniskt sett en restaurang, men kanske får något svar såhär 12 timmar innan vi vet menyn ändå
Citera
2022-12-09, 20:36
Medlem
Fonos avatar
Hittade detta, tråden kan numera agera sammanfattning eller utvärdering.
Citera
2022-12-22, 15:54
Medlem
Bertil85s avatar
Nästa gång vill man se en råbiff gjord på rådjur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in