Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-11-27, 17:53
  #1
Medlem
Hej vi har mobilt bredband via 3 och har haft i flera år.

Men nu fick jag en ny router av dem som ska vara bättre inseegoo fx2000.

Mina nya galaxy s22 fungerar perfekt och håller sig uppkopplad. Samma med varandra tv.

Dock så får våran Samsung galaxy tab och frugans galaxy s21 autensieringsproblem. Dem kopplar upp till wifi men får inget internet. Vad kan det bero på ? Testat starta om enheter och bredband men inget fungerar.
Citera
2022-11-27, 18:35
  #2
Medlem
TredjeDikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergenbananen
Hej vi har mobilt bredband via 3 och har haft i flera år.

Men nu fick jag en ny router av dem som ska vara bättre inseegoo fx2000.

Mina nya galaxy s22 fungerar perfekt och håller sig uppkopplad. Samma med varandra tv.

Dock så får våran Samsung galaxy tab och frugans galaxy s21 autensieringsproblem. Dem kopplar upp till wifi men får inget internet. Vad kan det bero på ? Testat starta om enheter och bredband men inget fungerar.
Du får gå in i routern och kolla inställningar för autentisering, vissa äldre enheter har inte de senaste protokollen. Kolla även så att det inte är låst till 5Ghz utan mixed mode 2.4Ghz + 5Ghz.

Du surfar in på 192.168.0.1 eller 1.1 eller 100.1 på de sista två för att logga in i routern, det kan krävas kabelanslutning beroende på default inställningar.
Citera
2022-11-27, 23:03
  #3
Medlem
https://ibb.co/DMKhnCR

Ser du något tokigt där ?

Skumt är det för ibland kan wifi fungera en stund för att sedan inte kunna ansluta igen på surfplattan.
Citera
2022-11-28, 10:02
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergenbananen
https://ibb.co/DMKhnCR

Ser du något tokigt där ?

Skumt är det för ibland kan wifi fungera en stund för att sedan inte kunna ansluta igen på surfplattan.

De har valt 802.11ax-standarden. Den allra nyaste standarden. Det ska vara bakåt kompatibelt men prova att ändra till 802.11ac eller 802.11n.
Prova det på 2.4 GHz inställningen.

Skulle tro att du inte ens har någon enhet med 802.11ax så backa till ac på båda banden.
Citera
2022-11-28, 10:27
  #5
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergenbananen
https://ibb.co/DMKhnCR

Ser du något tokigt där ?

Skumt är det för ibland kan wifi fungera en stund för att sedan inte kunna ansluta igen på surfplattan.
Hm, du är inloggad i din router men enheten är ansluten till 4G???
Citera
2022-11-28, 10:34
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Hm, du är inloggad i din router men enheten är ansluten till 4G???

Det ska den väl vara om TS kör mobilt bredband?
Citera
2022-11-28, 10:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergenbananen
Hej vi har mobilt bredband via 3 och har haft i flera år.

Men nu fick jag en ny router av dem som ska vara bättre inseegoo fx2000.

Mina nya galaxy s22 fungerar perfekt och håller sig uppkopplad. Samma med varandra tv.

Dock så får våran Samsung galaxy tab och frugans galaxy s21 autensieringsproblem. Dem kopplar upp till wifi men får inget internet. Vad kan det bero på ? Testat starta om enheter och bredband men inget fungerar.
samma problem med tele 2 rauter
Citera
2022-11-28, 12:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Hm, du är inloggad i din router men enheten är ansluten till 4G???


Ja vi har mobilt bredband via 4g. 5g finns inte hemma hos mig än.
Citera
2022-11-28, 14:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
De har valt 802.11ax-standarden. Den allra nyaste standarden. Det ska vara bakåt kompatibelt men prova att ändra till 802.11ac eller 802.11n.
Prova det på 2.4 GHz inställningen.

Skulle tro att du inte ens har någon enhet med 802.11ax så backa till ac på båda banden.


Har testat att byta till AC på 5 ghz och banden på 2.4 ghz nu helt utan resultat tyvärr. Några mer förslag ?
Citera
2022-11-28, 15:02
  #10
Medlem
zixls avatar
Testa att kolla i deras guide för felsökning.

https://community.tre.se/bredband-52...till-wifi-5142
Citera
2022-11-28, 20:11
  #11
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det ska den väl vara om TS kör mobilt bredband?

Citat:
Ursprungligen postat av Bergenbananen
Ja vi har mobilt bredband via 4g. 5g finns inte hemma hos mig än.

Jag kanske är förvirrad, men jag trodde bilden föreställde en enhet som är inloggad i routern.
Men t.ex. 4G, batteriindikator och twitternotis härrör alltså från routern?
Citera
2022-11-28, 20:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Jag kanske är förvirrad, men jag trodde bilden föreställde en enhet som är inloggad i routern.
Men t.ex. 4G, batteriindikator och twitternotis härrör alltså från routern?


Nej du har helt rätt. När bilden togs så var jag inne i inställningarna på routern via min mobiltelefon.

Aviseringarna du ser är alltså inte routerns utan dem kdyker upp i min mobiltelefon.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback