Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-09, 21:36
  #169
Medlem
bränn skitet med gasbrännare typ
Citera
2018-03-09, 21:38
  #170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zycomb
Ni vet sån vanlig kylspray man kan köpa på biltema?


Yep. Fungerar dunderbra att ta ihjäl getingar med. Sätt "pipen" i hålet på getingboet och spruta ett tag, tills det känns tryggt brukar jag köra med! Trygghetskänslan infinner sig ganska omgående med tanke på att den där kylsprayen kyler ner till -55 celsius.

Getingbon är så bra uppbyggda att kylan sprider sig genom hela boet nästan direkt och allt som kvarstår är frysta döda getingjävlar och deras vidriga små maggots. Aldrig testat på nåt speciellt stort getingbo, maxstorlek som en fotboll ungefär.


Använt den metoden i tre år nu snart. Direktaktion!

det är inte så att de fryser och sen vaknar till liv igen?
Citera
2020-07-15, 18:03
  #171
Medlem
Fyller väl på här då... Hade ett bo i garaget. Hade det inte suttit så dumt till hade jag nog tagit en hederlig gammal gympapåse med snöre i toppen ni vet. Egentligen är det dumt att döda dem. Hur som helst; jag studerade samhället ett tag: på dagen flyger de fram och tillbaka till boet och man vet liksom inte var man har dem... Stör man dem med rörelse så kommer genast 2-3 getingar ut för att rekognocera och/eller anfalla. Gick ut och kollade några gånger på kvällen, och så vid ett tillfälle så var det äntligen läggdags för dem. Lugnt. Ingen i sikte (=alla i boet). Bromsrengöring var det jag hade tillgängligt, dvs sprayburk med lättflyktigt innehåll. Obs att du behöver ett munstycke som kan spruta lite långt. Sikta noga... och så spruta duktigt rakt in i hålet. Vad jag såg så har de bara en utgång. När första attacken var över duschade jag boets utsida också så att ångorna verkligen skulle nå överallt. Vänta någon minut och sedan slå ner boet och ta hand om det. Jag eldade upp det direkt. Jag gissar att man borde vara noga med att ta om hand även döda getingar ifall folk går barfota... Jag såg i alla fall inte en enda flygande geting här. Man kan va lite beredd på att enstaka getingar nästa dag verkar leta efter sitt bo och alltså vara på plats så att säga.
Citera
2021-08-27, 03:11
  #172
Medlem
arnand-fejsplantiss avatar
Heltäckande klädsel, handskar och gärna sån där huva som biodlare brukar ha.

jag hjälpte kompisar då båda var såå rädda för dessa små flygare. men deras bo var inne i farstutaken o vinden så jag kröp in o sprejande "KILL IT" på o in i boet. vid farstutaket sprutade jag in sprayen och sen så stoppade jag i traosr o stoppade alla utvägar jag såg. inga getingar syntes efter det.

gör det gärna på kvällen då de inte är lika aktiva ute, ja så du får med de flesta.

hemma hos mor o far hade de ett liknade stort bo i ett träd, där körde jag sopsäckstricket, sopsäck under trädet, kvatsskaft med en välriktad smäll vid fästet. rätt ned i säcken, knut på säcken. sen tog far över, antingen med samma typ av spray eller liten bensinbrasa. kanske tom syrebrist...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback