2022-11-23, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komigenngtfinnas
Tack för informationen du länkade tidigare.

Sjukt och sjukt.
Jag tänker väl dock att svenska ättlingar borde sitta på kungatronen.
Och inte hit adopterade marschalker från andra länder, som givetvis är svenskar idag. Men en gång var det inte så.
Ättlingar, svenska.

Sen kan vi argumentera i evigheter vad svensk är. Definition osv.
Men att en fransos inte ingåri den beskrivningen borde vi väl kunna se.

Så tänker jag.

Om det stämmer att Bernadotte ändrat grundlagen är det väl faktiskt korrupt?

Om de tillkommit via avsättningar, revolutioner osv, men att detta inte ska gälla Bernadotte?

Helt rimligt tycker jag inte det låter.

Oavsett hur bra kung han faktiskt varit och hur svåra tider vi haft, så betyder inte det att vi skulle talat ryska idag.

Mina perspektiv utan att vara historia expert.

Nöden har väl ingen lag..
Desperata tider, desperata åtgärder, något sånt..

Så du tycker det hade varit bättre att ge kronan till någon av alla de hundratals oäktingar som existerar bara för att de delar blod? Istället fick vi ju en hyfsat politiskt skolad om än medioker krigare till fältmarsalk som dessutom hade en relation till krigargeniet Napoleon som ändå får anses varit det största hotet mot vårt land. Tycker han gjorde ett bra jobb. Fertil och duktig som ledare för ett vittrande rike
Citera
2022-11-23, 12:28
Medlem
Tror vi svenskar borde vara tacksamma att Sveriges riksdag tog det beslutet. Det var säkerligen inget lätt beslut, men av andra sidan myntet stod krig och en uppdelning av Sverige..

Glöm inte att Sverige var ett mycket fattigt och skört land!
Citera
2022-11-23, 13:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Du får gärna belägga detta med en källhänvisning för det här har jag faktiskt aldrig hört talats om.
Jag påstår inte att du ljuger, det kan lika gärna vara jag som helt missat denna detalj.

Häpnadsväckande om det stämmer.
Kanske kan det ha någonting att göra med att den första Bernadotten på Sveriges tron var revolutionär republikan (anti-rojalist)?
Han sägs ha haft en tatuering på överarmen som löd "Mort aux rois!", dvs "Död åt kungarna!"

Successionsordning 1810 den första. Nuvarande Bernadotte ändrade sedan denna ytterligare att det är bara från han som Sverige ska ha ett kungahus.

Kan nog stämma. Om att han var revolutionär. Han var ju likt Napoleon ett barn av revolutionen. Han var nr 2 i Frankrike och tröttande kanske på Napoleon när denna började utse sig själv och sina bröder till kungar lite överallt i Europa.

I den aspekten välja just honom var förmodligen det dummaste man kunde göra.
Citera
2022-11-23, 13:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av daggi112
Jean-Baptiste Bernadotte (1763-1844), son till en lägre jurist, utan någon adlig bakgrund, blev kanske Sveriges bästa kung Karl Johan XIV som orienterade Sverige västerut, lade grunden för vår neutralitetspolitik, skapade förutsättningar för den längsta fred landet upplevt samt sanerade Sverige usla finanser.
Saneringen av finanserna skedde dessutom till betydande del ur egen ficka.
Citera
2022-11-23, 14:11
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Man undrar. Varför Bernadotte och varför inte mer uppror? En främmande en kom och tog Svering tron! Bernadotte har alltså skrivit in i grundlagen. Ingen mera Bernadotte, inget mer kungahus. Det är rätt sjukt om man tänker efter. Eftersom Bernadotte är inte garanten för svenskt kungadöme.

Men de Bernadotte har alltså fått till det att om ingen Bernadotte lever längre som kommer från den kung som finns idag så finns inte längre kungaiket Sverige. Som liksom funnits sedan före jesus föddes...
Varför Bernadotte ... Jo, därför Napoleon.

Napoleon skickade fältmarskalken Bernadotte, med tillhörande armé, till vår ärkefiende Danmark för att därifrån kunna hota, och skrämma Sverige till underkastelse.
- "Gör som jag säger, annars går min Bernadotte till attack."

Det ville svenskarna inte.

Och vi kan alla "legenden" och hur kungavalet gick till, med en liten töntig Mörner som bara fick för sig att den där Bernadotte är det lite ruter i, han ska vi ha som kung istället för den kung vi redan har.

Men den Legenden ignorerar ju verkligheten.
Dvs den verklighet som innebar att Napoleon, med hjälp av Bernadottes armé, hotade med anfall och Sveriges fall - om inte Sverige underkastade sig.

Så Sverige underkastade sig verkligen, och accepterade att få Npoleons fältmarskalk som svensk kung.

Betedde sig då Bernadotte som den segrande erövrade han ju De Facto var ???
Ja, han gjorde faktiskt det.
Så fort han kom hit och flyttade in i kungliga slottet så satte han igång med att erövra Karl XIII:s älskarinnor, och stängde in Karl i sitt gemak.
Karl kunde ju inte göra något, för hans Sverige var stulit av fransosen som nu lägrade hans älskarinnor på löpande band, i kungens egna rum.

Enligt legenden så blev de bästa vänner, och Bernadotte "såg upp till" den game gaggige gubben.

Ja, eller hur.
Hur mycket "ser man upp till" en man när man kräver sex med hans flickvänner ???

Legenden är inte den fulla sanningen.
Det är en nödvändig legend, för att hålla samman riket, annars hade det väl blivit inbördeskrig.
Samtidigt så fanns det ju en viss vana vid hur man bör hantera folket under sådant som statskupper.
För det had eje hänt tidigare ... närmare bestämt ca 100 år tidigare då man lät mörda kung Karl XII.
Efterträdaren, Fredrik, var ju fullt insyltad,, men förmodligen inte den som var den ansvarige. Han bara lät det ske och tog glatt över den gamle regentens tron.
Citera
2022-11-23, 14:38
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komigenngtfinnas
Karl XIII av Sverige-Norge
Regeringstid 1809-06-06 – 1818-02-05

Karl var bror till Gustav III och farbror till Gustav IV Adolf. Efter att Gustav Adolf blivit avsatt blev han kung. Han och hans fru Hedvig Elisabet Charlotta hade inga barn. Tronföljden ordnades genom att de adopterade en vuxen man, Jean Baptiste Bernadotte, som utsågs till tronföljare.

https://livrustkammaren.se/svenska-kungligheter/

Hmm.. Adoptera en vuxen man alltså..?
Det låter lite skumt ändå, hur kommer det sig att just
Jean Baptiste Bernadotte blev utvald till adoption?
Vilka ev. ränker och intriger ledde fram till detta beslut?
Citera
2022-11-23, 14:57
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Hur lyder den exakta ordföljen i grundlagen?
Läs Succetionsordningen. Googla
Citera
2022-11-23, 15:00
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Läs Succetionsordningen. Googla

Successionsordningen. Och det står ingenting där om det som TS påstår.
Citera
2022-11-23, 15:02
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bylwe
Hmm.. Adoptera en vuxen man alltså..?
Det låter lite skumt ändå, hur kommer det sig att just
Jean Baptiste Bernadotte blev utvald till adoption?
Vilka ev. ränker och intriger ledde fram till detta beslut?

Sverige var i behov av en ny kung. Tronen stod tom. Vurmen för allt franskt satt i sen Gustav den 3:es tid. Nappe imponerade stort. HSB valde en av Nappes skickligaste generaler. Han råkade heta så.
Citera
2022-11-23, 15:10
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Man undrar. Varför Bernadotte och varför inte mer uppror? En främmande en kom och tog Svering tron! Bernadotte har alltså skrivit in i grundlagen. Ingen mera Bernadotte, inget mer kungahus. Det är rätt sjukt om man tänker efter. Eftersom Bernadotte är inte garanten för svenskt kungadöme.

Men de Bernadotte har alltså fått till det att om ingen Bernadotte lever längre som kommer från den kung som finns idag så finns inte längre kungaiket Sverige. Som liksom funnits sedan före jesus föddes...

SFS nr: 1810:0926
Departement/myndighet: Justitiedepartementet L6
Utfärdad: 1810-09-26
Omtryck: SFS 1979:935
Ändringsregister: SFSR (Regeringskansliet)
Källa: Fulltext (Regeringskansliet)

Vi CARL, med Guds nåde, Sveriges, Götes och Vendes Konung &c. &c. &c., arvinge till Norge, hertig till Schleswig Holstein, Stormarn och Ditmarsen, greve till Oldenburg och Delmenhorst &c. &c., göre veterligt: att, sedan Riksens Ständer enhälligt antagit och fastställt den successionsordning, varefter den högborne furstes, Svea rikes utkorade kronprins, hans kungl. höghet prins JOHAN BAPTIST JULII manliga bröstarvingar skola äga rätt till den svenska tronen, samt Sveriges rikes styrelse tillträda, och denna grundlag till Vårt nådiga gillande blivit överlämnad, have Vi, i kraft av den enligt 85 § i regeringsformen Oss tillkommande rättighet, velat denna av Riksens Ständer samtyckta successionsordning härmed antaga, gilla och bekräfta, alldeles såsom den ord för ord härefter följer:

Successionsordning,
varefter den högborne furstes, Svea rikes utkorade kronprins, hans kungl. höghets, prins JOHAN BAPTIST JULII av Ponte-Corvo manliga bröstarvingar skola äga rätt till den kungl. svenska tronen, samt att Svea rikes styrelse tillträda; av Konung och Riksens Ständer gjord och fastställd på urtima riksdagen i Örebro den 26 september 1810.

Vi efterskrivne Svea rikes Ständer, grevar, friherrar, biskopar, ridderskap och adel, klerkeri, borgerskap och menige allmoge, som nu här i Örebro till allmän urtima riksdag församlade äro, göre veterligt: att, sedan den högborne fursten, Svea rikes utkorade kronprins, hans kungl. höghet prins CARL AUGUST utan manlige bröstarvingar avlidit, och vi även genom den, under den 21 augusti 1810, upprättade förening och valakt, utkorat den högborne furste, prins JOHAN BAPTIST JULIUS av Ponte-Corvo, till Svea rikes kronprins, att på de villkor, så väl nyssnämnda valakt, som ock högbemälde furstes till avgivande av oss föreskrivna försäkran förmå och innehålla, Hans Kungl. Maj:t Vår nu regerande allernådigste Konung och Herre, Carl den XIII:e, efter dess dödliga frånfälle (varmed den Högste Guden nådeligen länge fördröje) i regeringen över Svea rike samt detsamma underlydande länder efterträda, till Sveriges Konung krönas och hyllas, samt riket styra; alltså hava vi för hans kungl.
höghets JOHAN BAPTIST JULII, furstens av Ponte-Corvo, äkta manliga bröstarvingar, härmed velat upprätta och fastställa denna ordning för successionen till Sveriges krona och regering, på sätt och med villkor här nedanföre uttryckligen stadgas.

§ 1.
Successionsrätt till Sveriges tron tillkommer manliga och kvinnliga efterkommande till kronprins Johan Baptist Julii, sedermera Konung Karl XIV Johans, avkomling i rätt nedstigande led, Konung Carl XVI Gustaf. Äldre syskon och äldre syskons efterkommande ha därvid företräde framför yngre syskon och yngre syskons efterkommande. Lag (1979:935).

§ 2.
Vad i denna successionsordning är stadgat om Konungen skall, om Drottning är statschef, gälla henne. Lag (1979:935).

§ 3.
upphävd genom lag (1979:935).

§ 4.
Såsom 2 § i 1809 års regeringsform uttryckligen stadgar, att Konung alltid skall vara av den rena evangeliska läran, sådan som den, uti den oförändrade Augsburgiska bekännelsen, samt Uppsala mötes beslut av år 1593, antagen och förklarad är, sålunda skola ock prinsar och prinsessor av det kungl. huset uppfödas i samma lära och inom riket. Den av kungl. familjen som ej sig till samma lära bekänner, vare från all successionsrätt utesluten. Lag (1979:935).

§ 5.
Prins och prinsessa av det kungl. huset må ej gifta sig, med mindre regeringen på hemställan av Konungen därtill lämnat samtycke.
Sker det ändock, have han eller hon förverkat arvsrätt till riket för sig, barn och efterkommande. Lag (1979:935).

§ 6.
upphävd genom lag (1979:935).

§ 7.
Tronföljaren må ej anträda resa utrikes utan Konungens vetskap och samtycke. Lag (1921:21).

§ 8.
Prins och prinsessa av kungl. svenska huset må ej, utan Konungens och riksdagens samtycke, bliva regent i utländsk stat, vare sig genom val, arv eller gifte. Sker annorlunda, vare han eller hon samt efterkommande ej berättigade att succedera till svenska tronen. Lag (1979:935).

§ 9.
upphävd genom lag (1974:154).

Till yttermera visso, att vi allt detta föreskrivna så belevat och beslutit, have vi samtlige Svea rikes Ständer detta underskrivit och beseglat; som skedde i Örebro den tjugusjätte dagen i september månad, år efter Kristi börd, ett tusende åttahundrade och på det tionde.

Detta allt, som föreskrivet står, vele Vi ej allenast själve för orygglig grundlag antaga, utan bjude och befalle jämväl i nåder, att alle de, som Oss och Våre efterträdare samt riket med huldhet, lydno och hörsamhet förbundne äre, böra denna successionsordning erkänna, iakttaga, efterleva och hörsamma. Till yttermera visso have Vi detta med egen hand underskrivit och bekräftat, samt Vårt kungl. insegel låtit veterligen hänga här nedanföre, som skedde i Örebro, den tjugosjätte dagen i september månad, året efter Vår Herres och Frälsares Jesu Kristi börd, det ett tusende åttahundrade och på det tionde.

Växeln
08-786 40 00
Frågor om riksdagen och EU?
020-349 000
riksdagsinformation@riksdagen.se
Registrator
registrator.riksdagsforvaltningen@riksdagen.se

Kontakt
Press
Besök riksdagen
Arbeta hos oss
För lärare
Riksdagsbiblioteket
Beställ och ladda ned
Citera
2022-11-23, 16:05
Medlem
Ördögs avatar
Citat:

Får jag av alldeles ren, oförfalskad nyfikenhet fråga hur de här frågorna började sysselsätta dig mitt i vargtimmen? Jag hade trott att du som en av FB:s mest produktiva skribenter skulle veta varför ätten Bernadotte besteg den svenska tronen i 1800-talets början. Och det är väl knappast risk för att ätten ska försvinna i dagens läge.

Om jag vore svensk, skulle min oro för landets framtid gälla helt andra frågor än Bärnadåttrarnas fortlevnad.
Citera
2022-11-23, 16:11
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Sverige var i behov av en ny kung. Tronen stod tom. Vurmen för allt franskt satt i sen Gustav den 3:es tid. Nappe imponerade stort. HSB valde en av Nappes skickligaste generaler. Han råkade heta så.

Dum fråga, men vem var Nappe och vilken roll hade han i detta?

Edit: Alltså, för att utveckla mitt resonemang lite..
ATT Sverige behövde en kung, förstår jag.
ATT det vurmades för det franska, förstår jag.
Men HUR kommer det sig att det "landade" som det gjorde?
Jag menar, dom var människor, dom hade umgängen, samkväm och sociala tillställningar & möten.
Ett liv helt enkelt..
Jag är mer intresserad av vad som föranledde allt detta, hur det blev som det blev till sist.
Inte det som plitades ner på papper, utan historien bakom de officiella uttalanden..

Detta beslut måste ju protesterats av någon i och runt kungligheterna, eller?
"Ge" bort tronen till en fransk general, istället för att hålla det inom Sveriges gränser.
Någon torde ju spottat ut morgonkaffet när dom nåddes av denna nyhet, kan jag tycka..
Eller vad säger du/ni?
Finns det nått snaskigt skvaller om detta?
Senast redigerad av Bylwe 2022-11-23 kl. 16:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in