Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-11-20, 06:50
  #13
Medlem
nonameds avatar
En del i behandlingen med personlighetsstörningar(vissa) är psykolog samtal + medicinsk behandling för att lösa problemet.
Citera
2022-11-20, 09:44
  #14
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messiah15
Jag vill mest prata med någon och få feedback, inte få en diagnos på papper som kan skapa problem för min karriär.
Hur skulle en välbehövlig diagnos på något vis påverka din karriär?

Tror du att man basunerar ut folks diagnoser på stora torget eller att det finns ett register som arbetsgivare kan söka i?

Behöver du en diagnos, vilket du helt säkert gör, så låt dig diagnostiseras och få den hjälp du behöver innan du blir en fara för dig själv och andra.
Citera
2022-11-20, 09:47
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Hur skulle en välbehövlig diagnos på något vis påverka din karriär?

Tror du att man basunerar ut folks diagnoser på stora torget eller att det finns ett register som arbetsgivare kan söka i?

Behöver du en diagnos, vilket du helt säkert gör, så låt dig diagnostiseras och få den hjälp du behöver innan du blir en fara för dig själv och andra.

Jag vill inte ha journaler på mig själv i massa myndigheter som delas med andra myndigheter där jag potentiellt om jag fick drömma skulle kunna tänka mig att jobba.

Jag tror inte jag har en diagnos, hade mest velat prata med någon och få perspektiv utifrån på mina egna resonemang.
Citera
2022-11-20, 09:53
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messiah15
Jag vill inte ha journaler på mig själv i massa myndigheter som delas med andra myndigheter där jag potentiellt om jag fick drömma skulle kunna tänka mig att jobba.

Jag tror inte jag har en diagnos, hade mest velat prata med någon och få perspektiv utifrån på mina egna resonemang.
Journaler är sekretessbelagda. De får inte "delas med andra myndigheter".
Citera
2022-11-20, 09:57
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Journaler är sekretessbelagda. De får inte "delas med andra myndigheter".

Alltså jag kan inget om juridik men det är ju lagförslag på gång om att underlätta för myndigheter att dela information till varandra. Om journaler påverkas av detta vet jag inte men oavsett räknar jag med att vissa säkerhetsklassade myndigheter kan få tillgång till journaler oavsett vad lagen säger.

Jag vill alltså prata med någon men helst utan journaler och liknande.
Citera
2023-03-25, 00:14
  #18
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byredo
Vad jag vet så är det inte psykologer som sätter diagnos utan läkare som har den befogenheten men jag kan ha fel.

Psykologer har absolut befogenhet att sätta den diagnosen och skyldighet att göra så om diagnoskriterierna uppfylls. Däremot så görs NPF-utredningar i regel i team med flera yrkesgrupper, men rent formellt finns inga som helst skyldigheter att samråda med läkare.
Citera
2023-03-28, 01:18
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phyllobates
Psykologer har absolut befogenhet att sätta den diagnosen och skyldighet att göra så om diagnoskriterierna uppfylls. Däremot så görs NPF-utredningar i regel i team med flera yrkesgrupper, men rent formellt finns inga som helst skyldigheter att samråda med läkare.
Ja så kanske det är! Vet bara vad psykolog/läkare sa till mig men det va för en NPF-utredning.
Citera
2023-03-28, 13:27
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messiah15
Jag vill prata med någon som kan ge mig inputs om jag har en personlighetsstörning. Kan jag under ett sådant möte diagnostiseras mot min vilja? Jag vill mest prata med någon och få feedback, inte få en diagnos på papper som kan skapa problem för min karriär.


Personlighetsstörningar är inget som chefer osv kan få reda på hur lätt som helst.

Sedan din till ursprungliga fråga- nej dom diagnostiserar inte bara hur som helst. Dom kan berätta om dom misstänker att du har något och sen kanske utföra en utredning men det är en ordentlig process. Så du behöver inte oroa dig
Citera
2023-04-08, 14:14
  #21
Medlem
FunAndGamess avatar
Nej, lite gaggande med en psykolog kommer inte leda till att du får en diagnos som förföljer dig resten av livet och gör det omöjligt för dig att få jobb eftersom alla potentiella arbetsgivare kommer känna till den. Tror du nåt så befängt är det nog lika bra att du blir utan jobb.
Citera
2023-04-13, 15:17
  #22
Medlem
CtrlAltPetites avatar
Gå privat?
Citera
2024-01-26, 16:10
  #23
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byredo
Menade mer att det kanske har med legitimation och behörighet att göra mer än att "vem som helst" får sätta en diagnos.

Så kan det vara, dom hjälps nog åt iaf

Psykologer har både rätt och skyldighet att sätta diagnos och inte sällan är det de som är mest lämpade att ställa själva diagnosen. Men i praktiken så görs utredningar ofta i team och på olika arbetsplatser finns olika rutiner kring vem det är som skriver själva diagnosen i slutändan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback