Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-19, 20:17
  #1
Awaiting Email Confirmation
Såg precis den här:
https://www.svtplay.se/klipp/KB3qzkr...duXMm3geJuaXP8

16 min lång.

Jag fattar inte vad som händer. Det känns sjukt oproffsigt. Reportern, Valeria Helander, som ändå är en relativt profilerad grävande journalist wall-raffar och går på ett Ayahuasca-retreat i Sverige.

Själva ansatsen är väl ändå ok, reporter under under-cover, droger, olagligt, hemligt.
Men det som presenteras i minidokumentären bara vevar åt alla håll, reportern kommenterar drogerna "det där verkade inte så trevligt" vilket senare visar sig att hon inte ens prövat utan smugglat ut drogen, som i o för sig är riktigt Ayahuasca, i en termos.

Hon filmar sig när hon är utanför och promenerar och smyger omkring.
Första delen är helt ok (ca 5min), men vafan händer sen?

reportern snackar med ursprungsbefolkning som visar ritualen på en icke lika entusiastisk reporter iklädd dunjacka och jeans på någon stenig blåsig strand, och dessa personer är fullt påklädda i traditionella kläder ... fattar att man försöker göra en poäng om kulturell appropriering men det faller platt.

sedan visar det sig att någon av gruppdeltagarna kände igen reportern. Vilket man KANSKE BORDE TÄNKT PÅ då hon för fan varit i ruan hela jävla sommaren och syns på aktuellt osv osv osv ....
Så då skiter sig egentligen hela under cover planen, det här företaget - Inner nånting - ringer upp henne och hotar med advokat, reportern reser till deras huvudkvarter .. blir utslängda...
sedan är det slut.

Är det bara jag som tkr att reportaget är pissdåligt?
Att det saknas massa grejer föra att tillfredsställa tittaren?
Citera
2022-11-19, 20:28
  #2
Medlem
CarlXIIs avatar
Såg det också idag. 16 minuter av min tid var det väl värt, så man slipper slösa 7000 kr på det. Men visst det var inget vidare.
Citera
2022-11-19, 20:31
  #3
Medlem
Bidens avatar
Sådana där ritualer med ayahuasca är helt fantastiska, LSD är också nice. Det är kul att sitta i sin soffa helt tryggt men ändå flyga runt bland galaxer eller se saker som mänskligheten aldrig sett. Och det bästa är att preparaten är helt ofarliga.
Citera
2022-11-19, 20:43
  #4
Medlem
BrotherXIIs avatar
Det var en konstig dokumentär.

Kändes som om den skulle bli längre och bättre, men att någon drog ut proppen så produktionen sjönk till botten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback