Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2022-11-19, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diehn
Ålder på personen? Bor han/hon själv? Hur lever han/hon i övrigt, har det funkat med skola o arbetsliv?
20 årsåldern men har behov för stöd och får det.
Allt har ju varit anpassat mestadels av livet, med rätt resurser tillgängliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Diehn
Googlade, men hittade inte varför man bytte. Men autism ska visst nivågrupperas nu. Fast blir ändå krångligare än när Asperger fanns som diagnos.

”Levels of ASD
The change to the DSM entry for Asperger's is somewhat controversial, as people who are not severely autistic and may have been previously diagnosed as having Asperger's now receive the same diagnosis as those who are non-verbal, intellectually challenged, and in need of significant daily support for basic life skills.

For clarity and to alleviate confusion, the DSM-5 describes three distinct levels of ASD based on the amount of support a person needs. The new definition of autism describes people as having a severity level between one, two, or three, based on how much support they need.4

Level one is referred to as "requiring support," level two as "requiring substantial support," and level three as "requiring very substantial support."

https://www.verywellhealth.com/does-...l-exist-259944
Tack men ja blir inte klok av det.
På enklaste sättet vad är skillnaden mellan en autistisk person och en som har asperger. Vad sticker ut? Ja de finns grav och mild.

Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Här finns en bra video om Aspergers syndrom:

https://m.youtube.com/watch?v=h6YsEYi-tj4&t=0s
Tackar!
Citera
2022-11-19, 22:46
Medlem
zombie-nations avatar
Man kan inte ha autism bara med vardagssysslorna och normal annars.
Citera
2022-11-19, 22:57
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipapo
Tackar!
Det är lugnt. Här är del två:

https://m.youtube.com/watch?v=npAcCH3EoN0&t=0s
Citera
2022-11-19, 23:37
Medlem
Verkar finnas kurser på folkhögskola för autister där man får lära sig vardagskunskap:

”Kursinnehåll

Klädkunskap
Livsstil och hälsa
Konsumentkunskap
Vardagsekonomi
Arbetslivsorientering
Konversera mera
Matlagning
Matkunskap
Boendekunskap
Social kommunikation
Tvätt”

https://www.folkhogskola.nu/sok-skol...-kurs--basast/
Citera
2022-11-25, 01:47
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Men-vad
Nu förstår jag. Personen har bara autism/aspberger med vardagssyslorna, inte annars.
Det är iof väldigt märkligt, mycket märkligt att autismen/aspbergern "försvinner" när det gäller helgsysslor osv.

Många med autism har svårt att utveckla rutiner.
Har de väl hittat ett specialintresse så brukar de utveckla rutiner för det av bara farten.
Citera
2022-11-25, 03:06
Medlem
Citat:
Hej jag eftersöker information om följande diagnoser, om någon skulle kunna utveckla och förklara.

Sen undrar hur man förhåller sig när det kommer till t ex sysselsättning. Vi säger att man ska lära personen som har autism/Asperger om hur man städa sitt hem, laga mat.
Vad för metoder använder/teknik/hjälpmedel används för att hjälpa personen.
Jag har ju märkt att om personen oftast söker bekräftelse på hur den ska göra, varför?

Hur gör man för att personen ska bli så självständig som möjligt?

Hade uppskattat lite hjälp då jag försöker fördjupa mig i det här.

Stryk
Citera
2022-11-26, 12:39
Medlem
Psykdoktorns avatar
Citat:
Med symboler eller utan symboler?

Här är det mer aktivt stöd som behövs. Det räcker inte med att förklara muntligt vad som ska göras.
Vad är skillnaden mellan en som har autism kontra asperberger egentligen?
Och varför är vissa mer uppegående?
Sedan är det här med motivering och bekräftelse lite svår. Om personen t ex städar och frågar om den gör rätt på ett sätt, ska man alltid bekräfta?
Då när man ju inte målet eftersom den alltid söker bekräftelse? Vart är balansgången tycker du?

Aspergers plockades bort som diagnos från DSM-5 för kanske 5-10(?) år sedan. Istället används en samlingsdiagnos som kallas autismspektrumtillstånd, AST. Precis som det låter så samlar den nya diagnosen ett spektra av autistiska tillstånd. Aspergers syndrom introducerade som diagnos så sent som på 80/90-talet. Det som skiljde aspergers från autism var att en person med aspergers samtidigt inte skulle ha någon intellektuell funktionsnedsättning eller talstörning. Forskning har dock visat att det inte går att urskilja aspergers från autism.

Med ''uppgående'' antar jag att du menar välfungerande? Autism är som sagt ett spektrum, vissa är helt enkelt mer välfungerande än andra. Enkelt förklarat; du kan ha mer eller mindre autism.

Finns flera orsaker till att en person med AST upprepar sig. Det kan handla om tvång, att det man gör är tråkigt, få uppmärksamhet eller att man vill inleda ett samtal men inte vet hur etc. Kan också bara vara ett sätt att bekräfta att det man gör är rätt. Spelar ingen roll om man har gjort det 10 ggr förut, de kan fortfarande lika osäkra. Jag vet inte hur låg funktionsnivå personen du har att göra med har. Om du kan så tycker jag att du ska fråga varför personen upprepar sig.
- Att svara på repetitiva frågor från en personen som har både AST och tvångssyndrom kan innebära att man gör dem en björntjänst. Detta eftersom man kan förvärra tvånget. Det blir därför extra viktigt att lära sig vad som är en genuina fråga och vad som är en fråga relaterad till tvånget. Handlar det om tvång kan det vara bättre att inte svara öht. Istället ska ni arbeta med struktur och förutsägbarhet.
- Handlar det om att personen frågar samma sak för att det är tråkigt att städa och att hen vill göra något annat så räcker det med att du svarar på frågan en gång. Men förklara varför du bara svarar på frågan en gång. Du kan även skriva ner svaret på papper första gången frågan ställs och sedan hänvisa dit.
- Används det som ett sätt att inleda ett samtal eller som ett sätt att söka bekräftelse kan ni arbeta med samtalsteknik. Bekräfta en gång, andra gången kan du möta det med en motfråga. Exempel:
AST: Ska vi ta bussen till centrum idag?
DU: Ja det ska vi.
AST: Ska vi ta bussen till centrum idag?
Du: Hmm, ja, hur va det nu vi sa att vi skulle ta oss till centrum idag?
AST: Vi ska åka buss.
DU: Ja! Helt rätt. Gillar du att åka buss?
AST: Ja.
Det här va väl ett lite väl fördummande manus... Men du förstår förhoppningsvis min poäng; att du bryter mönstret genom att ställa motfrågor.

Och som sagt, autism är en bred samlingsdiagnos och alla är människor är olika. Kan inte lova att det jag skrivit är till någon hjälp. Rekommenderar alltid kontakt med habiliteringen alt psykiatrin.

Lycka till!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in