2010-02-16, 00:03
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Om detta vore applicerbart direkt på makroskopisk nivå skulle vi väl redan i dagsläget ha konstaterat att man kan påverka "slumpmässiga" händelser med tanken, i grova drag.
Som jag sa finner jag det inte som en trolig tolkning, men - återigen -med tanke på vilken del av forumet vi befinner oss i just nu känns det som något värt att nämna. Vidare, om det absolut inte vore applicerbart hade det säkerligen funnits bevis även för det, något som tycks saknas. Med stor sannolikhet är det näst intill omöjligt att hitta ett experiment som ger bevis för eller emot teorin, något som än en gång leder oss till slutsatsen att detta kanske aldrig kommer höra hemma annat än i filosofin.
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Visst, men den tyngsta aspekten här är väl den psykologiska effekten, och inte någon fysisk sådan? Å andra sidan är vi ju i filosofidelen av forumet och då kan man betänka var gränsen går mellan fysiska och psykologiska egenskaper. Psykologi är ju trots allt i grund och botten fysik, eller snarare kemi, och den fysiska världen vi upplever passerar mängder med psykologiska filter innan den tolkas.
Precis det du nämner vilar min utsago på, nämligen att psykologisk effekt till viss grad likställs med fysikalisk verklighet. Ett lätt luddigt ämne, men något som jag anser ha viss betydelse. Än en gång har jag svårt att se det experiment som visar t.ex den underliggande fysiska verkligheten.
Om vi nu rent filosofiskt talar om denna underliggande verklighet finner jag det svårt att tro att den faktiskt har någon person - eller något annat väsen för den delen - i "åtanke" eller motsvarande.
Om vi istället talar om den verklighet som upplevs så kommer vi se att någons lycka är den andres fall och vice versa. Tur och otur faller här in i samma fack som allting annat som rör icke-objektivitet, nämligen "ord som beskriver tyckande och tänkande". Vilket knyter tillbaka till det som jag talade om tidigare, att världen är vad vi tolkar den som till viss mån.