Kina ligger på halva utsläppen per person som USA och en bra bit under länder som Tyskland. De senare har dessutom släppt ut mycket mer historiskt så om man ser kumulativa har USA släppt ut dubbelt så mycket som Kina trots dess mycket mindre befolkning.
https://ourworldindata.org/contributed-most-global-co2
Citat:
Västvärlden får som sagt vara beredd att vara med att betala. Man kan inte kräva att fattiga länder med minimalt ansvar för dagens problem skall göra det.
Kanske behöver U-länder inte stänga av sina gamla kolkraftverk nu på en gång, men det borde gå att övertyga dem att helt sluta att bygga nya inom 3 år, och att all nybyggnation ska ske med fossilfri energi från och med 2025. Och att väst sedan hjälper u-världen ekonomiskt med att ersätta gamla kolkraftverk med fossilfri kraft så att CO2-utsläppen minskar t.ex. med 55% till 2030.
Citat:
Idag är det snarare att vara i-land som är frikort. Man kan skryta om att utsläppen är lite mindre än för ett decennium sedan och klaga på att u-länder också vill industrialiseras.
På längre sikt kan inte att vara u-land vara ett frikort.
Citat:
Naturen kan ta upp utsläpp, men de depåerna mättas. Haven kan ta upp mycket, men inte hur mycket som helst. Du kan säga att om du släpper ut 1 Gt under 100 år hinner mycket försvinna ned i haven, men det innebär också att dagens utsläpp har svårare att tas upp.
Rent naturvetenskapligt, vad finns det för tröghet och "depåeffekter" i systemet? Har gamla utsläpp lika stor betydelse för klimatet nu som nya? Om du släpper ut 1 Gigaton CO2 under 100 år, och jag släpper ut lika mycket i år, så föreställer jag mig att klimateffekten av mina utsläpp blir större - naturen kan delvis uppta dina utsläpp.
Citat:
Du hittar några figurer över historiska utsläpp här:
Dessutom, i industrialiseringens barndom bodde många färre i västvärlden så våra utsläpp innan vi började minska, och innan u-världen industrialiserades och klimatuppvärmnigen började märkas, var bara en bråkdel av dagens utsläpp, och har nog väldigt liten betydelse för klimatet idag.
https://ourworldindata.org/contributed-most-global-co2