2022-11-17, 21:32
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Köpte en vara från USA för ett tag sen och fick idag ett SMS från fedex om att försändelsen måste tullklareras.

I deras SMS står det följande

Citat:
Försändelsen anländer till Sverige inom kort och måste tullklareras. Om du vill att FedEx ska klarera försändelsen åt dig, vänligen klicka på länken och acceptera

Det är väl just den delen som står ”om du vill” som jag är intresserad av. Om jag väljer att inte betala i den länken jag fick skickad till mig vad händer då? Att tull måste betalas förstår jag att jag inte kommer ifrån. Men får jag den betalningen från postnord då eller. Tidigare när jag handlat från UK är det DHL och Postnord som skickat mail/SMS kring detta.

Och om man nu kan välja finns det någon fördel att betala direkt med FedEx än att vänta? Skillnad i pris/ leverans?
Citera
2022-11-17, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Köpte en vara från USA för ett tag sen och fick idag ett SMS från fedex om att försändelsen måste tullklareras.

I deras SMS står det följande

Det är väl just den delen som står ”om du vill” som jag är intresserad av. Om jag väljer att inte betala i den länken jag fick skickad till mig vad händer då? Att tull måste betalas förstår jag att jag inte kommer ifrån. Men får jag den betalningen från postnord då eller. Tidigare när jag handlat från UK är det DHL och Postnord som skickat mail/SMS kring detta.

Och om man nu kan välja finns det någon fördel att betala direkt med FedEx än att vänta? Skillnad i pris/ leverans?

Jag är rätt säker på att dom tar en avgift för att göra detta åt, typ drygt 200kr. 180 kanske. Något i den stilen.
Du bör kunna tullklarera på egen hand, osäker på hur man gör. Ville bara varna att det tas ut en avgift om du väljer att dom gör det åt dig.
Citera
2022-11-17, 21:57
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBell
Jag är rätt säker på att dom tar en avgift för att göra detta åt, typ drygt 200kr. 180 kanske. Något i den stilen.
Du bör kunna tullklarera på egen hand, osäker på hur man gör. Ville bara varna att det tas ut en avgift om du väljer att dom gör det åt dig.
Ok. Låter ju dumt att betala extra för att dom ska göra det åt dig snarare än att göra det själv. Måste ju finnas nåt att vinna på det. Eller lever man på att lura folk.

Själv bryr jag mig inte om snabb leverans. Betalar hellre hundralappen mindre och få varan senare.

Vill dock inte hamna i en situation där varan skickas tillbaka för att tullskatt inte betalats. Men sättet dom skrev på lät ju som att det var frivilligt att låta dom göra det. Men gissar att någon annan, postnord/tullverket eller liknande återkommer senare med krav på betalning?
Citera
2022-11-17, 21:58
Medlem
Bluebeast72s avatar
LÅT ALLTID FEDEX GÖRA DETTA ÅT DIG.

En polare skulle vara wise guy o deklarera filmer från usa själv, blev jättedyrt, notan slutade på över 900 kr. Fedex tog 200 kr.
Citera
2022-11-17, 22:26
Medlem
Analretendents avatar
Du kan välja att klarera själv om du orkar att lägga ner tid och energi på det. Du behöver då meddela Fedex att du vill göra det själv, be dem ta en bild på CN22/23-etiketten på försändelsen och informera om var din vara finns. Du går sedan in på Tullverkets hemsida och laddar hem ett enhetsdokument för klarering, fyller i det du behöver och lämnar in det på närmaste tullklareringsexpedition tillsammans med kvitto på köp och bilden på etiketten. Du betalar momsen i samma veva. När du är färdig så får du en utlämningssedel som du sedan skickar till Fedex.

Eller så betalar du Fedex en mindre summa för att de ska göra det åt dig.
Citera
2022-11-17, 23:09
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
LÅT ALLTID FEDEX GÖRA DETTA ÅT DIG.

En polare skulle vara wise guy o deklarera filmer från usa själv, blev jättedyrt, notan slutade på över 900 kr. Fedex tog 200 kr.

Citat:
Ursprungligen postat av Analretendent
Du kan välja att klarera själv om du orkar att lägga ner tid och energi på det. Du behöver då meddela Fedex att du vill göra det själv, be dem ta en bild på CN22/23-etiketten på försändelsen och informera om var din vara finns. Du går sedan in på Tullverkets hemsida och laddar hem ett enhetsdokument för klarering, fyller i det du behöver och lämnar in det på närmaste tullklareringsexpedition tillsammans med kvitto på köp och bilden på etiketten. Du betalar momsen i samma veva. När du är färdig så får du en utlämningssedel som du sedan skickar till Fedex.

Eller så betalar du Fedex en mindre summa för att de ska göra det åt dig.
Haha ok. En senare vara kan jag ta men detta lät väl krångligt. Låter dessutom att resekostnader och annat säkert uppgår till, eller över FedEx administrationsavgift. Tack för svar. Räddade mig från ett jävla massa krångel vad det låter som.
Citera
2022-11-18, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Ok. Låter ju dumt att betala extra för att dom ska göra det åt dig snarare än att göra det själv. Måste ju finnas nåt att vinna på det. Eller lever man på att lura folk.

Själv bryr jag mig inte om snabb leverans. Betalar hellre hundralappen mindre och få varan senare.

Vill dock inte hamna i en situation där varan skickas tillbaka för att tullskatt inte betalats. Men sättet dom skrev på lät ju som att det var frivilligt att låta dom göra det. Men gissar att någon annan, postnord/tullverket eller liknande återkommer senare med krav på betalning?

Jag förstår. Man kan ju se det som en garantavgift på att det sker som det ska då dom troligtvis har gjort jobbet några gånger tidigare. Men du bestämmer såklart! Jag hade låtit dom göra det för att slippa huvudbry. Ville bara varna för det framgår inte att det tillkommer en avgift på smset.
Citera
2023-12-30, 18:54
Medlem
Faktura för tull och avgifter.

Denna faktura låg i brevlådan idag. Fakturadatum 8/12.

Paketet tog jag emot för ca tre veckor sedan.

Från Fedex hemsida om tullar och skatter:

Citat:
Betalningen till myndigheterna måste ske innan försändelserna kan lämna tullen.
Citera
2023-12-30, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Faktura för tull och avgifter.

Denna faktura låg i brevlådan idag. Fakturadatum 8/12.

Paketet tog jag emot för ca tre veckor sedan.

Från Fedex hemsida om tullar och skatter:
Är fakturan till fedex eller är den direkt till tullverket?
Tänker om den är till fedex så kan det ju vara så att dom sköter betalningen till tullverket och sedan får du betala fedex (skulle nästan vilja gissa att dom har något sorts avtal med tullverket som gör att de inte behöver ligga ute med pengar utan att varan får släppas, du får fakturan och fedex betalar tullverket när din betalning inkommit)
Citera
2023-12-30, 19:13
Medlem
Jag har flera gånger fått brev som ser ut att komma från Fedex angående paket till mig, klickar jag på länken hamnar jag på någon sidan som windows definierar som inte säker och vägrar öppna.
Använder jag istället telefonen kommer jag till en sida som inte är forex där dom vill att jag ska betala några tior. Men jag har betalat frakt på allt jag beställt och endast beställt från EU-land.

Söker jag hos fedex på det angivna fraktsedelsnumret så existerar inte paketet. Jag har paket som jag väntar på men inte heller dessa fraktsedelsnummer överensstämmer med det angivna.

Nu är några tior så lite pengar att man skulle kunna betala utan att bry sig men dels vill jag inte skänka en endaste krona till scammers sen vill jag inte dela mina kortuppgifter på någon sida som inte är säker.

Jag undrar däremot hur det kan komma sig att jag får sånt här mail just i samband med att jag beställt paket?
Citera
2023-12-30, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Är fakturan till fedex eller är den direkt till tullverket?
Tänker om den är till fedex så kan det ju vara så att dom sköter betalningen till tullverket och sedan får du betala fedex (skulle nästan vilja gissa att dom har något sorts avtal med tullverket som gör att de inte behöver ligga ute med pengar utan att varan får släppas, du får fakturan och fedex betalar tullverket när din betalning inkommit)

Fakturan är från Fedex.

Ja, det låter ju troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in