2022-11-18, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, gräv gärna vidare i detta! Ukraina är som sagt redan under isen finansiellt, de lever ju på lån och allmosor redan. Europas skattebetalare tvingas ge dem bistånd för lång tid framåt, tack vare krigshetsareliten. Oavsett hur kriget slutar. Fy fan!

Ja, det är dessvärre inte "gratis" att bli föremål för den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig och förstörelse av civil infrastruktur, för att inte tala om slakten av det Ukrainska folket hen ägnar sig åt. Fy fan!
Citera
2022-11-18, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, gräv gärna vidare i detta! Ukraina är som sagt redan under isen finansiellt, de lever ju på lån och allmosor redan. Europas skattebetalare tvingas ge dem bistånd för lång tid framåt, tack vare krigshetsareliten. Oavsett hur kriget slutar. Fy fan!
Inte tack vare, men på grund av krigshetsareliten i Ryssland som leds av Putin.
Citera
2022-11-18, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Jag pratar inte om media. Det är folk själv som säger det. Pratat med två olika personer som bor i Ukraina och de berättar att folk hellre ta de svåra utmaningarna som ligger framöver än att ge upp en enda meter av Ukraina.

Folk hjälper varandra så gott det går. Om någons hus blir bombat så kommer alla andra och hjälper till att städa och reparera. Man kollar efter varandra, hjälper till med mat, värme, el för att ladda mobiler.

Det är tufft men hellre det än att ge efter för en diktatur.

Så allt snack om att "allmänheten" på något sätt vill ge upp är bara skitsnack. Varenda missil stärker frihetsviljan. Det lustiga är att det inte är enormt utbrett "Rysshat" trots krigets fasor. Visst hatar man Putin och ryska armén men man vill bara får ut Ryssen och få frihet. NATO och EU är inte främsta målen även om de flesta nog önskar sig att komma med i EU i framtiden.

Det låter onekligen som en statistiskt säkerhetsställd bild av opinionen. 2 av 40 miljoner. Vi får se under vintern, kan tänka mig att det inte kommer låta muntert utan el i storstadsområdena.
Citera
2022-11-18, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Det låter onekligen som en statistiskt säkerhetsställd bild av opinionen. 2 av 40 miljoner. Vi får se under vintern, kan tänka mig att det inte kommer låta muntert utan el i storstadsområdena.
Det är inte statistisk men en bild av vad dessa 2 berättar om sin omgivning/by/stad.

De kunde också sagt att folk börjar bli trötta och less och funderar om att begära fred. Men det finns knappt såna.
Senast redigerad av Mashedpotatoe 2022-11-18 kl. 14:50.
Citera
2022-11-21, 13:51
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Nej jag tror inte Z vaknat ur sin koma ännu.
Igår när jag såg hans uttalanden i SVT då han besökte Cherson fick iaf jag uppfattningen att han inte tänker släppa Donbass och Krim.
Då blir det ingen fred.
Du tycker att dom ska släppa Donbass och Krim? Varför då? Har Ryssland någon rätt att hålla på att kapa åt sig delar av andra länder när det behagar dom? Finland, Georgien, Moldavien, Ukraina osv. Vem vet, det kanske blir Gotland nästa gång.
Citera
2022-11-21, 14:00
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Första gången jag hör om en seriös fredsuppgörelse. Första steget.
När marken fryser är det fritt fram.
Bättre att börja förhandla nu.

Jag skäms vara svensk - att inte Sverige erbjudit sig vara fredsförhandlare. Vi har inte gjort annat än eldat på denna konflikten.

Sverige har aldrig varit en möjligfredsförhandlare i detta krig, Sverige hade redan innan en för dålig relation med Ryssland. Det krävs nu en part som har viss respekt av båda parter, som de kan lita på (eller allafall hedrar uppdraget som förhandlare, alternativtet är att det är parter från de stora org tex NATO). Så du behöver inte skämas, det finns inte många nationer som kan agera som detta.

Sen är ju detta en igång antar jag, och det kan komma viss kompromiss från dessa punkter (även tillkomma nya) , så det är upp till Ryssland att fråga ifall det är värt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in