• 1
  • 2
2022-11-15, 00:16
Medlem
Hej jag undrar hur pass dyr bil som man kan stå skriven på som en nolltaxerad 20 åring som aldrig har jobbat utan att man får Skatteverket efter sig och vill man ska redovisa vart pengarna kommer ifrån? Skulle man tex kunna ha en bil för 150-200k utan att dom skulle bry sig eller vart tror ni att gränsen går?
Citera
2022-11-15, 00:21
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle031
Hej jag undrar hur pass dyr bil som man kan stå skriven på som en nolltaxerad 20 åring som aldrig har jobbat utan att man får Skatteverket efter sig och vill man ska redovisa vart pengarna kommer ifrån? Skulle man tex kunna ha en bil för 150-200k utan att dom skulle bry sig eller vart tror ni att gränsen går?
Kan tänka mig att någon undrar hur detta värdet kom i nolltaxerarens ägo.

Är det en bil som mamma har skänkt, så inga problem, så länge fogden inte saknar något.

Sedan undrar jag lite varför någon totalt saknar inkomst. Man behöver inte vara ett geni för att i det läget få in bidrag i någon form.
Citera
2022-11-15, 00:35
Bannlyst
Hävda att det är en gåva bara.

Det är upp till Skatteverket/Kommunistsvinen att bevisa motsatsen.
Citera
2022-11-15, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haec-Est-Veritas

Om man köper en bil syns det väl i bilregistret vad bilen annonserats för och blivit såld för?
Citera
2022-11-15, 00:38
Bannlyst
Citat:
Om man köper en bil syns det väl i bilregistret vad bilen annonserats för och blivit såld för?

Vad bilen annonserats för, och vad den blir såld för är väl två helt skilda saker?

Aldrig varit med om att priser för begagnade fordon blivit registrerade någonstans om köpet sker mellan 2 privatpersoner.
Citera
2022-11-15, 00:45
Medlem
TheFinals avatar
Citat:

Nope, skatteverket är en av få myndigheter i Sverige som kan påstå exakt vad som helst, det är din uppgift att bevisa att det SKV säger inte är korrekt.
Omvänd bevisbörda (bevis förekommer inte i skattelagstiftningen alls förvisso). De gräver och hittar på - sen får du visa att de har fel.

Man kan såklart överklaga SKV-beslut, men deras beslut gäller nu och din överklagan tas upp om 3-4-5 år om du har tur. Under tiden ska deras pengar de beslutar om in.
Senast redigerad av TheFinal 2022-11-15 kl. 00:47.
Citera
2022-11-15, 00:50
Medlem
Månsans avatar
Citat:

Glöm det. Skatteverket behöver bevisa någonting. Det är upp till dig att göra din historia sannolik... sen avgör Skatteverket om dom tror dig eller inte.
Citera
2022-11-15, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
You made me smile, kudos! 🤣

Finns gott om sätt att jävlas med myndigheter på i dagens Sverige
Citera
2022-11-15, 01:12
Medlem
Citat:
Ja, och som jag ovan angett, när det kommer kritiska frågeställningar så uppger man att man är jude och bög (eller något annat det är "synd" om) så blir plötsligt kritiken gällande den tillfrågades utsagor oerhört känslig.
Nu var det inte de som var frågan, utan vart går gränsen på hur dyr bil man kan stå skriven på utan att bli ifrågasatt..
Citera
2022-11-15, 01:14
Bannlyst
Citat:
Nu var det inte de som var frågan, utan vart går gränsen på hur dyr bil man kan stå skriven på utan att bli ifrågasatt..

Nu var det detta som var mitt svar. Kan du inte hantera det, kryp in i kuddrummet och lipa lite.
Citera
2022-11-15, 01:18
Medlem
Running_mans avatar
Skulle nog inte oroa mig. Det finns exempelvis många som får en bil av sina föräldrar. Hur många av dom blir förhörda av exempelvis skatteverket om den här bilen?

Dom har annat att bry sig om.
Citat:
Vad yrar du om? Köper jag en bil av en kompis så har ju ingen annan någon som helst koll på hur mycket jag köpt bilen för.
Citera
2022-11-15, 01:27
Medlem
Allcopsarebastardss avatar
Vill också veta. Funderar på att bli kriminell. Sälja lite gräs och köpa en fet jävla bil. Men vill inte få skatteverket på mig så undrar vart går gränsen. 100k?

Kan man inte bara skaffa målvakt annars som man reggar bilen på? Typ någon luffare på stan...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in