Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-14, 22:21
  #1
Medlem
Bonnatorps avatar
Jag har en grej jag behöver göra, men för det skulle jag behöva begränsa min hastighet på konstgjord väg direkt i datorn, så att bandbredden är begränsad även när den är inkopplad direkt i väggen.
Jag kan göra det i routern utan problem då jag har OpenWRT där, men detta behöver ske just i datorn. Till valfri hastighet förstås. Fördel om det går göra separata värden för upp- och nerladdning.
Kör Windows 10 på datorn, vill helst inte mecka med Linux utanför VM då jag brickade en USB-sticka sist jag höll på med det.

Hur kan kan åstadkomma detta?
Citera
2022-11-14, 22:26
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Jag har en grej jag behöver göra, men för det skulle jag behöva begränsa min hastighet på konstgjord väg direkt i datorn, så att bandbredden är begränsad även när den är inkopplad direkt i väggen.
Jag kan göra det i routern utan problem då jag har OpenWRT där, men detta behöver ske just i datorn. Till valfri hastighet förstås. Fördel om det går göra separata värden för upp- och nerladdning.
Kör Windows 10 på datorn, vill helst inte mecka med Linux utanför VM då jag brickade en USB-sticka sist jag höll på med det.

Hur kan kan åstadkomma detta?

Om det räcker med att begränsa till 10 Mbit så kan man ofta göra det direkt i nätverksinterfacets inställningar.
Citera
2022-11-14, 22:30
  #3
Medlem
SilentVictorys avatar
Ladda ner netlimiter om du vill sätta egna hastigheter.

Annars kan du ändra speed & duplex under NIC inställningarna. Dock bara steg om 10/100/1000 Mbps.
Citera
2022-11-15, 02:38
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ladda ner netlimiter om du vill sätta egna hastigheter.

Annars kan du ändra speed & duplex under NIC inställningarna. Dock bara steg om 10/100/1000 Mbps.

Går ju även att välja bort duplex där.

Då kör man bara data i en riktning åt gången. Upload får vänta på download och vice-versa.
Citera
2022-11-15, 05:00
  #5
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ladda ner netlimiter om du vill sätta egna hastigheter.

Annars kan du ändra speed & duplex under NIC inställningarna. Dock bara steg om 10/100/1000 Mbps.
Netlimiter var perfekt, så jag kunde ställa in siffror som ser helt arbiträra ut, istället för perfekta 10 eller 100 mbit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback