• 1
  • 2
2022-11-13, 22:23
Bannlyst
Måste jag ha två styckna eller kan jag bara lägga på framsidan? Vill verkligen inte ha en på baksidan.
Citera
2022-11-13, 22:27
Medlem
Sålänge du inte kör en traktor så behöver du det, ja.
Citera
2022-11-13, 22:27
Medlem
franges avatar
Fram och bak. Om det inte är en djävla traktor du kör.
Citera
2022-11-13, 22:28
Medlem
Ja enligt lag ska du ha två skyltar.
Citera
2022-11-13, 22:28
Medlem
Bajskolvens avatar
Eller moped eller motorcykel.
Citera
2022-11-13, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av petramede
Sålänge du inte kör en traktor så behöver du det, ja.

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Fram och bak. Om det inte är en djävla traktor du kör.

Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Ja enligt lag ska du ha två skyltar.

Citat:
Ursprungligen postat av Bajskolven

Kan man gömma den på något sätt, exempelvis med lera eller smuts? Så att det ser naturligt ut, ni vet att jag bara har kört omkring så har det kommit lera på den som mer eller mindre gör att man inte kan se den. Sedan har jag skitit i det alternativt inte upptäckt det. Kan jag få problem med lagen då?
Citera
2022-11-13, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KB9balondor
Kan man gömma den på något sätt, exempelvis med lera eller smuts? Så att det ser naturligt ut, ni vet att jag bara har kört omkring så har det kommit lera på den som mer eller mindre gör att man inte kan se den. Sedan har jag skitit i det alternativt inte upptäckt det. Kan jag få problem med lagen då?

Ja människor har ju blivit bötfällda för att dom haft is på skylten. Så det är inte att rekommendera. En skylt som inte är läsbar är detsamma som att åka utan skyllt.
Citera
2022-11-13, 22:38
Medlem
franges avatar
Citat:
Nej, det kan du inte.

Ja, du kan få böter om du inte har tydlig och synlig regskylt - och i värsta fall till och med bli av med körkortet.
Citat:
Registreringsskyltar ska vara väl synliga från alla vinklar och får inte vara oläsbar på grund av skada, smuts, is, snö eller liknande. De får inte vara vinklade eller sprejade med reflexsprej, ligga dolda i fönstret eller ha ändrade siffror och bokstäver. Det är olagligt att köra ett fordon med en svårläst registreringsskylt. All form av försämring av läsbarheten är ett lagbrott, oavsett om det sker avsiktligt eller inte. Är dina registreringsskyltar skadade och oläsliga, ska du beställa nya hos Transportstyrelsen.
https://polisen.se/lagar-och-regler/...fordon/fordon/
Citat:
Det anse svara olagligt att inte ha en registreringsskylt. Enligt 7 kap 8 § vägtrafikregisterförordningen måste registreringsskylten vara väl synlig från alla vinklar och får inte vara oläsbar på grund av is, smuts, skada eller liknande. Registreringsskylten får inte heller vara sprejade med någon form av reflexsprej, ha ändrade siffror, bokstäver eller ligga dolda i fönstret. Eftersom att det är olagligt att ha en oläsbar registreringsskylt anses man begå trafikbrott om det skulle vara så att man inte följer den angivna vägtrafikregisterförordningen. Vid dessa tillfällen har polisen rätt att ta körkortet.
https://lawline.se/answers/olagligt-...streringsskylt
Citera
2022-11-13, 22:43
Medlem
Citat:

Förare av fordon är skyldig att tillse att registreringsskyltar är läsbara

Citat:
Registreringsskyltarna måste vara läsliga

Registreringsskyltar ska vara väl synliga från alla vinklar och får inte vara oläsbar på grund av skada, smuts, is, snö eller liknande. De får inte vara vinklade eller sprejade med reflexsprej, ligga dolda i fönstret eller ha ändrade siffror och bokstäver. Det är olagligt att köra ett fordon med en svårläst registreringsskylt. All form av försämring av läsbarheten är ett lagbrott, oavsett om det sker avsiktligt eller inte.

Källa: https://polisen.se/lagar-och-regler/...fordon/fordon/

Och det kan rendera i 1500kr i bot….

Citat:
3 rapporterades för att deras registreringsskyltar var oläsliga
Den sista punken som man kan åtgärda rätt enkelt, menar polisen. Enligt dem tar det 20 sekunder att torka registreringsskylten och på så sätt undvika böter på 1 500 kronor.
Vissa är kritiska till böter för smutsiga registreringsskyltar. En person tycker att det vore bättre att ge ut en varning. Och så här bemöter polisen den kritiken:
”Tar man ett varv runt bilen innan man kör så borde man se att skyltarna är oläsliga och då får man torka sv dem! Kan ju även vara bra att ta varvet runt för att se att bilen inte har några brister som kan påverka körningen. Sedan så har det varit relativt torrt de sista dagarna. Det handlar inte bara om registrering av trängselskatt utan händer en olycka då kan ju vittnen faktiskt ha en chans att identifiera fordonet!”, skriver polisen i en kommentar.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...n-ge-dig-boter

EDIT: Pucktrea….
Citera
2022-11-13, 22:53
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Vill verkligen inte ha en på baksidan.
Får man fråga varför?
Citera
2022-11-13, 23:32
Medlem
retardators avatar
1. Har du bil?
2. Har du körkort?
3. Hur i HELVETE gick det till?
4. Varför vill du inte ha regskylt "på baksidan"?
5. Vill vi ha dig i trafiken?
6. Vill vi ha dig i Sverige?
Citera
2022-11-14, 00:35
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskolven

Moped klass I och MC måste ha skylt bak.

Mopedbil klass II har inga skyltar. Minns att jag läste om en som hade en gammal 30 km/h klass II mopedbil (ser ut som vanlig mopedbil men är lite långsammare). Han blev ofta stoppad av polisen pga att det inte fanns någon skylt vare sig fram eller bak (dessa bilar brukar ha bilens fabrikat på platsen för skylten).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in