Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-11-13, 15:08
  #1
Medlem
Mogna-Meloners avatar
På 70- eller 80-talet i Sverige var det en städerska som blev fast i en hiss i 2 veckor (eller nåt sånt) på sitt jobb.

Man hade stängt den delen för semester eller reparationer. Så ingen hörde hennes skrik eller märkte att hon var inlåst. Hon överlevde på skurvatten. Och om jag inte minns fel sitt eget urin.

Jag tror att hon anmäldes försvunnen av familjen (kan ha fel på den punkten), men ingen tänkte på att kolla hissen på hennes arbetsplats.

Jag kommer ihåg att det skrevs mycket om det i tidningarna. Nån som minns de exakta detaljerna eller kan hitta en artikel om det?
__________________
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2022-11-13 kl. 15:14.
Citera
2022-11-13, 15:30
  #2
Medlem
BrotherXIIs avatar
Jag gjorde en sökning på Kungliga bibliotekets webbtjänst.

Upphovsrättsskyddat material, kan endast läsas digitalt på Kungliga biblioteket och på ytterligare några bibliotek.

Aftonbladet 1971-12-19

Kvinnan i hissen drack skurvatten att Martta Sirola 48 satt instängd två veckor i hissen Förklaringen till ... att hon överlevde var att hon hade en skurhink med vatten och en flaska ... sockerdricka med sig Högen av post i hennes bostad visar att hon inte varit ... december hängde alltjämt i brevlådan Sitt tidkort på Sinebry”

[Texten är kopierad rakt av så som den ligger tillgänglig, förmodligen inte helt bra inskannad/OCR-ad därav den underliga grammatiken.]
__________________
Senast redigerad av BrotherXII 2022-11-13 kl. 15:35.
Citera
2022-11-13, 15:40
  #3
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Jag gjorde en sökning på Kungliga Bibliotekts webbtjänst.

Upphovsrättsskyddat material, kan endast läsas digitalt på Kungliga biblioteket och på ytterligare några bibliotek.

Aftonbladet 1971-12-19

Kvinnan i hissen drack skurvatten att Martta Sirola 48 satt instängd två veckor i hissen Förklaringen till ... att hon överlevde var att hon hade en skurhink med vatten och en flaska ... sockerdricka med sig Högen av post i hennes bostad visar att hon inte varit ... december hängde alltjämt i brevlådan Sitt tidkort på Sinebry”

[Texten är kopierad rakt av så som den ligger tillgänglig, förmodligen inte helt bra inskannad/OCR-ad därav den underliga grammatiken.]

Tack! Det var så länge sen det hände och mina minnen var så suddiga.

Hade det hänt idag, skulle det gjorts flera poddar och youtubefilmer om det hela. För det här är ju rena skräckfilmen.

Vilken otrolig kvinna som fixade detta. Men hon var ju finne och de har verkligen sisu när det gäller.

Undrar om ljuset var på eller om hon satt i fullständigt mörker? Vilken hopplöshet. Som en medeltida tortyrmetod där man låst in nån i en cell och slängt bort nyckeln.

Jag kommer inte ihåg hur man hittade henne.
Citera
2022-11-13, 15:57
  #4
Medlem
Crabbofixs avatar
Note to self: ha alltid med dig skurvatten när du åker hiss
Citera
2022-11-13, 16:03
  #5
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Note to self: ha alltid med dig skurvatten när du åker hiss


Ja, verkligen. Hade hon inte haft det hade hon ju dött. Kanske inte det bästa att dricka med tanke på skurmedlet, men det mesta var ju vatten. Undra om det var nytt vatten eller vatten hon städat med?
Citera
2022-11-13, 16:33
  #6
Medlem
Ojoj! Ja det finska namnet antyder att hon kanske klarade av det.

Jag hade blivit förstörd förstås. Jag blev inlåst på toan som näst siste på kontoret en fredag eftermiddag. (Låset gick sönder och gick inte att låsa upp inifrån.) Jag bankade och blev utsläppt omedelbart så inget hände egentligen.

Men jag blev "lätt traumatiserad" och slutade då att låsa om mig på toa om jag inte vet att det finns folk utanför.

Hoppas att hon klarade av att gå vidare!
Citera
2022-11-13, 17:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Tack! Det var så länge sen det hände och mina minnen var så suddiga.

Hade det hänt idag, skulle det gjorts flera poddar och youtubefilmer om det hela. För det här är ju rena skräckfilmen.

Vilken otrolig kvinna som fixade detta. Men hon var ju finne och de har verkligen sisu när det gäller.

Undrar om ljuset var på eller om hon satt i fullständigt mörker? Vilken hopplöshet. Som en medeltida tortyrmetod där man låst in nån i en cell och slängt bort nyckeln.

Jag kommer inte ihåg hur man hittade henne.

Hade nog varit bättre med mörker för att vara ärlig.
Citera
2022-11-13, 17:26
  #8
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Tack! Det var så länge sen det hände och mina minnen var så suddiga.

Hade det hänt idag, skulle det gjorts flera poddar och youtubefilmer om det hela. För det här är ju rena skräckfilmen.

Vilken otrolig kvinna som fixade detta. Men hon var ju finne och de har verkligen sisu när det gäller.

Undrar om ljuset var på eller om hon satt i fullständigt mörker? Vilken hopplöshet. Som en medeltida tortyrmetod där man låst in nån i en cell och slängt bort nyckeln.

Jag kommer inte ihåg hur man hittade henne.

Skrämmande! hon måste fått fobier för resten av livet !

Inte helt insatt i reglerna men detta var ju på 1970 talet så hissarna saknade ju mycket av dagens säkerhetsregler och krav.

Har åkt i en del äldre hissar för många år sedan och vad jag minns var det som idag att belysningen var tänd dygnet runt i hissen , fanns dock ingen batteridriven nödbelysning detta krav kom först många år senare.
Troligen hade denna hiss bara en "nöd ringklocka knapp" dvs trycket du på den började en klocka ringa på ett centralt ställe , kan ju varit pga av detta dom hittade henne när någon besökte arbetsplatsen under semesterstängningen.
Vissa hissar hade redan då en riktig telefon i ett skåp/ lucka , denna var då inkopplad till fasta Televerkets nät, men var vad jag vet inte vanligt förekommande.
Citera
2022-11-13, 17:26
  #9
Medlem
DrVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidLen
Ojoj! Ja det finska namnet antyder att hon kanske klarade av det.

Jag hade blivit förstörd förstås. Jag blev inlåst på toan som näst siste på kontoret en fredag eftermiddag. (Låset gick sönder och gick inte att låsa upp inifrån.) Jag bankade och blev utsläppt omedelbart så inget hände egentligen.

Men jag blev "lätt traumatiserad" och slutade då att låsa om mig på toa om jag inte vet att det finns folk utanför.

Hoppas att hon klarade av att gå vidare!
Du kommer säkert bli traumatiserad igen när någon sliter upp dörren medan du sitter och klämmer. Det känns värre än den lilla risken att låset går sönder.


TS: Vet du något om toalettbesök? Kan man tänka sig att hon hade en hörna dedikerat för sådana behov?
Citera
2022-11-13, 17:37
  #10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Du kommer säkert bli traumatiserad igen när någon sliter upp dörren medan du sitter och klämmer. Det känns värre än den lilla risken att låset går sönder.


TS: Vet du något om toalettbesök? Kan man tänka sig att hon hade en hörna dedikerat för sådana behov?

Jag minns inget om det. Men skulle tro att det var det smartaste sättet att göra det på. Fast hon kan bara ha bajsat i 1-2 dagar. Hon åt ju inget.
Citera
2022-11-13, 17:48
  #11
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Skrämmande! hon måste fått fobier för resten av livet !

Inte helt insatt i reglerna men detta var ju på 1970 talet så hissarna saknade ju mycket av dagens säkerhetsregler och krav.

Har åkt i en del äldre hissar för många år sedan och vad jag minns var det som idag att belysningen var tänd dygnet runt i hissen , fanns dock ingen batteridriven nödbelysning detta krav kom först många år senare.
Troligen hade denna hiss bara en "nöd ringklocka knapp" dvs trycket du på den började en klocka ringa på ett centralt ställe , kan ju varit pga av detta dom hittade henne när någon besökte arbetsplatsen under semesterstängningen.
Vissa hissar hade redan då en riktig telefon i ett skåp/ lucka , denna var då inkopplad till fasta Televerkets nät, men var vad jag vet inte vanligt förekommande.

Ja, små utrymmen och åka hiss var nog inte hennes grej hädanefter. Jag kommer ihåg att min mormor inte ville åka hiss efter ha läst om det där. Och så blev det för resten av livet. Hur skulle då inte Martta ha känt sig?

Jag minns inte om hissen stannade bara för att det blev fel på den. Eller om den stannade för att man stängde av strömmen i byggnaden. I det senare fallet måste det ju ha varit kolsvart.

Min moster bodde i ett lägenhetshus från 60-talet. I det fanns det en hiss med en knapp man tryckte på vid stopp. Då ringde det en klocka i trappuppgången. Men det kan ha ringt på nåt annat ställe också.
Citera
2022-11-13, 17:50
  #12
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Hade nog varit bättre med mörker för att vara ärlig.

Nja, sitter man i mörker kan man börja hallucinera eller välta ut hinken.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback