2022-11-11, 16:23
Medlem
subben kan man ju placera vart som helst i princip, så bara placera så långt ifrån grannen som möjligt.

bott i lägenheter sedan jag var 18 (50+ nu) och har under alla år gjort musik (studiohögtalare + sub) + har även hemmabio, aldrig någon som klagat. Händer att jag gör musik runt 2-3 taget också ibland hehe. Visserligen akustiskbehandlar jag alltid mina rum, samt har jag sett till att få bottenvångingen så ingen under mig störs. Men tja, allt har väl att göra med volym också, jag har ju knappast biovolym när jag ser film liksom.
Citera
2022-11-11, 16:34
Medlem
Det viktigaste är att vara snälla mot sina grannar. Det är inte kul att ha tjafs med de man bor bredvid! Tips från en erfaren är att sänka basen efter typ 21. Hellre en trevlig granne än en suris!
Citera
2022-11-11, 16:44
Medlem
Peripheryys avatar
Basen är det svåra att isolera från grannar. Diskanta ljud kan man lättare isolera bort, men basen är svår.

Tyvärr tycker jag att du faktiskt får respektera din granne, speciellt om det är sent. Vrid ned basen på din ljudanläggning. När man bor i lägenhet gäller det att visa respekt mot sina grannar. Ge och ta osv.

Jag har själv en soundbar med tillhörande bashögtalare och inte ens på lägsta är basen särskilt låg.

Tyvärr verkar det som majoriteten idag är helt efterblivena och inte vet vad respekt är. Hoppas att TS ändå har någon hjärna.
Citera
2022-11-11, 16:52
Medlem
Kör du på acceptabla nivåer så är själva grannes klagande en inskränkning i ditt nyttjande av lägenheten och det behöver du inte acceptera. Efter en viss tid så visst för nattrons skull så ska det vara hyfsat tyst men inte inom rimliga tider.

I ett flerfamiljshus bor man inte om man vill ha tyst.
Citera
2022-11-11, 17:01
Medlem
Bonnatorps avatar
Nu tänker jag vara en grinpelle och säga att det är ganska onödigt att skaffa rejäl ljudanläggning om man bor i lägenhet.
Har en uppsättning 10 år gamla 2.1-högtalare för 500:- från Logitech som skakar om teverummet nog så väl, fastän basreglaget står på typ 10%.
Och då är jag en sådan där mupp som åker runt med gammal bil i stan med baslådan på full volym, fastän jag är en bra bit förbi epaåldern. För bas är ju najs, det förstår jag.

Förutsatt att ni har en rätt liten soffa och alltid sitter på precis samma ställe så kan det göra väldigt mycket skillnad att göra "the bass crawl".
Basen resonerar på olika sätt i hela rummet, och för att få det bästa ljudet så ska du vända på det hela. Du ställer baslådan i soffan där du brukar sitta, allra helst exakt där ditt huvud hamnar.
Sedan spelar du musik/film som vanligt, och kryper runt efter golvet i hela rummet och markerar eller skriver upp alla ställen där det låter som bäst av basen.
Sedan ställer du basen där.

Det kan vara bra att skriva upp flera ställen, eftersom det "bästa" stället även kan råka vara nära nog den plats som gör att hela rummet resonerar så mycket som möjligt, vilket låter groteskt mycket till grannen. Så då kan man välja det näst bästa stället, om rumsresonansen dämpas av det.
Så ha det i åtanke.

Resultatet är iallafall att inte behöver spela med lika hög volym för att ändå själv få samma upplevelse, och rent generellt så kommer grannen antagligen att höra mindre då också.
Om du bor i villa är det däremot så du ska göra för att maximera upplevelsen av den effekt du har att röra dig på.
Citera
2022-11-11, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowerpower900
Bor i en hyresrätt
Citat:
endast gipsvägg till grannen som bor bredvid.
Citat:
Tycker inte att vi har på särskilt hög volym, men basen är på max
Citat:
själva baslådan står på golvet

Du bor i lyhörd hyresrätt och har ställt en baslåda rakt på golvet och vridit upp basreglaget.
Är du uppvuxen i villa eller är du svagbegåvad?
Mitt bästa råd till dig är att förflytta baslådan till grovsoprummet.

Då jag tyvärr tror du kommer behålla baslådan:
1. Vrid ner basreglaget från max, omedelbart.
2. Ställ baslådan på en dubbelvikt handduk eller filt, så att ljudet inte fortplantar sig genom golvet.
3. Använd nattläge/ljudkompression eller öka volymen på centrumkanalen, så att det är lätt att höra dialog utan att högljudda scener blir en brötig basfest.
4. Möblera med mycket som absorberar ljud. Tjocka gardiner, mattor, fåtöljer, soffor, ljudabsorbenter.
5. Om även din soundbar för väsen, ställ tv-bänken på något dämpande. Om det är möbeltassar, en bit tillklippt yogamatta/liggunderlag eller gummifötter spelar mindre roll, gör något.
Senast redigerad av Snigel 2022-11-11 kl. 18:15.
Citera
2022-11-11, 20:11
Medlem
flowerpower900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Har det stört grannen så får ni sänka. Vad är problemet? Vill ni ha höga ljud så får ni väl gå på bio. När man bor i lägenhet så får man anpassa sig till dina grannar, de betalar för att bo där och har rätt till att känna lugn och ro hemma.
No fucking shit, varför tror du jag skapade tråden? Ärthjärna..
Citera
2022-11-11, 20:20
Medlem
Narutoshippchops avatar
Sänk basen lite då. Visa lite hänsyn, titta inte på högljudda saker sent på kvällen.

När du får en högljudd empatistörd granne en dag så kommer du att förstå hur det känns att få sitt hem invaderat av oönskade basgångar och oljud i tid och otid.
Citera
2022-11-11, 20:25
Medlem
flowerpower900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilimanjarowayup
Det viktigaste är att vara snälla mot sina grannar. Det är inte kul att ha tjafs med de man bor bredvid! Tips från en erfaren är att sänka basen efter typ 21. Hellre en trevlig granne än en suris!

Precis, plingade på hos grannen och frågade om jag fick komma in och höra så att det inte skulle märkas av att jag kollar film/spelar musik. Testade volymen/basen för att se hur jag får ner bullret helt så det inte märks alls. Gick fram och tillbaka mellan våra lägenheter med en låt med hög bas.

Efter några justeringar och gående mellan lägenheterna så har jag ställt själva basen på ett mycket bättre ställe. Det hördes mycket mindre även med full bas. Sänkte basen till en optimal nivå, helt OK med bas och inget oväsen eller buller överhuvudtaget för grannen. Han var väldigt tacksam och om det skulle låta för mycket ändå någon gång så sa jag till honom att det bara är att plinga på/ringa så sänker jag ännu mer. Lär inte behövas då jag använde musik med hög bas som måttstock. Skönt att jag kan ha kvar lite bas åtminstone

En del bra svar i tråden, men några verkar ha blivit tappade när de var små 😄 Löst sig nu i alla fall, tack för all feedback.
Senast redigerad av flowerpower900 2022-11-11 kl. 21:10.
Citera
2022-11-11, 21:05
Medlem
Citat:
Precis, plingade på hos grannen och frågade om jag fick komma in och höra så att det inte skulle märkas av att jag kollar film/spelar musik. Testade volymen/basen för att se hur jag får ner bullret helt så det inte märks alls. Gick fram och tillbaka mellan våra lägenheter med en låt med hög bas.

Efter några justeringar och gående mellan lägenheterna så har jag ställt själva basen på ett mycket bättre ställe. Det hördes mycket mindre även med full bas. Sänkte basen till en optimal nivå, helt OK med bas och inget oväsen eller buller överhuvudtaget för grannen. Han var väldigt tacksam och om det skulle låta för mycket ändå någon gång så sa jag till honom att det bara är att plinga på/ringa så sänker jag ännu mer. Lär inte behövas då jag använde musik med hög bas som måttstock. Skönt att jag kan ha kvar lite bas åtminstone

En del bra svar i tråden, men några verkar a blivit tappade när de var små 😄 Löst sig nu i alla fall, tack för all feedback.

Mycket bra gjort 👏
Citera
2022-11-12, 00:49
Medlem
Pughs avatar
Du måste självfallet flytta till villa. Lägenheter är inte stället att spela bas på. Jag spelar elbas, och kan inte ens tänka mig hur mycket det skulle ha låtit för mina grannar när jag står och groovar.
Citera
2022-11-12, 00:55
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:

En del bra svar i tråden, men några verkar ha blivit tappade när de var små 😄 Löst sig nu i alla fall, tack för all feedback.
Snyggt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in