Svarar de första inläggen först.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kione211
Igår gick börsen upp 4 % fast ränta är 2% på ett år. Har du råd chansa på fast ränta, annars chansa på aktier
Kör redan aktier men ligger för närvarande -30% för i år. Det har inte varit en rolig resa hittills detta år. Covidkraschen gick bättre för min del än denna inflationskraschen eller vad den kommer kallas.
Citat:
Ursprungligen postat av
kaReri182
Börsen har tappat mer än 20% det senaste halvåret. Gårdagens uppgång var nog tillfällig. Idag sjunker det igen. Än har vi inte sett botten och det dröjer förmodligen flera år innan den hämtat sig helt så fasträntekonto är inget dåligt alternativ nu. Binder du 1 år får du 2,5 %.
Det är precis så jag tänker. Fasträntekonto har ränta på räntaeffekten också?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kione211
Ta 2,5 procent då har du iaf säkrat. Sedan vet vi ju inte vad inflationen blir. Jag får ibland utbrott på aktier men de som satsar rätt kan unna sig guldkant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ringhals3
Du kan ha pengarna på ditt skattekonto och få en skattefri ränta på 1,125%.
Räntan betalas ut varje månad, detta är det bästa tips jag kan ge dig.
Googla och bilda dig din egen uppfattning.
Skattekonto? Kan du kort redogöra beskriva vad som skiljer det mot ett fasträntekonto?
Citat:
Ursprungligen postat av
Intercler
Fast det finns ju banker med insättningsgranti utan att binda tid som erbjuder för tillfället ca 2% ränta. Med ca 30% skatt blir det ändå mer än hos SKV?
Vad menar du med 30% hos SKV alltså Skatteverket. Så räntan man tjänar in har 30% skatt när man tar ut pengarna?
Citat:
Ursprungligen postat av
RiverStyx
Du kan få bättre. Svea Ekonomi ger tex 1,80% utan bindningstid:
https://finans.pricerunner.se/sparranta.php
Det tar 5 minuter med bankID att öppna konto så det finns ingen ursäkt att inte välja den med bäst ränta för tillfället.
Tack för tipset men vad innebär det om jag sätter in 100 000kr med 1,80% utan bindningstid och tar ut dem efter tre, sex eller tolv månader?
Om jag sätter in 100 000kr hos LF som jag skrev längst upp på deras tre månadersräntekonto respektive tolvmånaderskonto hur mycket får jag ut då?