Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-11, 07:37
  #1
Medlem
Tjo!

Har köpt mig en ny tv och har lite funderingar på om mitt väggfäste är tillräckligt stort. Det framgår ganska dåligt när man läser om väggfästen vad som gäller.

Det står att mitt väggfäste är gjort för 65" och max 48kg. Min nya TV är 75" och väger 35kg. VESA är samma som på gamla TV'n 400x400. Ska jag gå efter tum eller kg? Logiskt sätt så borde ju det inte spela någon roll hur stor TV'n är så länge den klara belastningen?

Någon som har koll?
Citera
2022-11-11, 08:49
  #2
Medlem
Är måtten samma är det bara köra
Citera
2022-11-11, 09:24
  #3
Medlem
Vikten är för att fästet ska orka hålla uppe TVn och om det är någon led som hålls upp med fjädrar kan de också vara anpassade för en viss vikt för att inte sjunka/åka upp.
Storleken är för att det ska passa att vinkla och vrida TVn ut från väggen.
Citera
2022-11-11, 09:27
  #4
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterproof32
Vikten är för att fästet ska orka hålla uppe TVn och om det är någon led som hålls upp med fjädrar kan de också vara anpassade för en viss vikt för att inte sjunka/åka upp.
Storleken är för att det ska passa att vinkla och vrida TVn ut från väggen.

Nyare tvapparater är också mycket lättare än äldre. Så det går bra att ha en större tv än vad fästet är avsett för om man inte har behov av att vrida tvn.
Citera
2022-11-11, 10:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nyare tvapparater är också mycket lättare än äldre. Så det går bra att ha en större tv än vad fästet är avsett för om man inte har behov av att vrida tvn.

Det är ett slimmat fäste som bara sticker ut ca 30mm utan vrid eller tilt, känns som det borde funka med andra ord.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback