Citat:
Ursprungligen postat av
anon666
Oljan slits med tiden och behöver följaktligen bytas.
Det finns dock flera exempel då biltillverkaren inte satt upp något serviceintervall för tex olja i växellåda och slutväxel, detta är givetvis ett djävla påhitt.
Bara byta och betala och se glad ut…
Ett litet exempel från verkligheten, ZF tillverkar den fantastiska 8-växlade automatlådan 8HP. ZF rekomenderar oljebyte och filterbyte efter 80 000 - 120 000km. Jag har en sån låda i en av mina bilar och BMW säger att det är ”filled for life”, jag bytte olja och filter i den igår, det var dags…
Jag skrev en liten förklaring en bit ovan till varför biltillverkare och växellådstillverlare kan ange så olika ang service som de gör ibland. Det betyder inte per automatik att någon av dem ljuger, utan de kan ha haft olika kriterier vid tester etc och sen lite olika prioriteringar. Oftast håller ju växellådor bilens normala livstid ut, utan oljebyte. Men, givetvis är det bättre och minskar riskerna än mer för ev problem om man t ex i det fall du nämner följer det ZF uppger. Men, om man inte gör det så funkar det också oftast bra, men risken kan då bli större för att stöta på problem.
Så ja, jag rekommenderar då att följa vad ZF anger.
Jag gör samma med min 7-serie, där BMW säger som Audi ”Filled for life” och inte anger bytesintervaller, att jag byter på ungefär de intervaller som ZF eller om det är Getrag anger.