• 1
  • 2
2022-11-10, 17:49
Medlem
Bytte ut min gamla Audia A6 -13 till lite nyare -16 men missade att jag hamnade på den dyra servicen med alla typer av olja. Men iaf såg då att man ska byta oljan i DSG.

På den äldre Audi va det aldrig tal om det så vad har ändrats från att inte behövs byta till att det ska bytas?
Citera
2022-11-10, 17:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Bytte ut min gamla Audia A6 -13 till lite nyare -16 men missade att jag hamnade på den dyra servicen med alla typer av olja. Men iaf såg då att man ska byta oljan i DSG.

På den äldre Audi va det aldrig tal om det så vad har ändrats från att inte behövs byta till att det ska bytas?

Biltillverkare brukar ange att oljan i automatväxeln inte behöver bytas. Beror på att biltillverkarnas bytesintervaller mest har med garantin att göra. Dvs. det är viktigt för biltillverkarna att oljor som kan bli dåliga innan garantitiden upphör, ska bytas främst för att skydda tillverkaren från kostnader.

Det har alltid varit nödvändigt att byta växellådsoljan. Den blir "dålig" efter många år, så många år att garantin inte gäller längre. Därför har flera biltillverkare inte haft några intervaller på sådant byte.
Själv byter jag den oljan var 60.000Km. Märks faktiskt skillnad, växeln växlar betydligt mjukare med ny olja. Då jag inte kör till jobbet (bor i stan) utan bara typ till landet då och då, kan det ta flera år innan jag byter oljan. (Kommer inte upp så snabbt i körsträcka).
Citera
2022-11-10, 18:18
Medlem
Krocketklubbas avatar
Det har alltid varit aktuellt. Allra helst på DSG lådorna som är definitionen av skräp.
Citera
2022-11-10, 18:28
Medlem
Förra Audi a4 årsm 2014 jag ägde hade gått 7000mil och fick lämnas in på seriösare firma för att riktigt spola lådan och fylla . Efter det så slutade den slira . Var en automat och jag hade inte ens hunnit dra släp med den . Skräp lådor helt klart
Citera
2022-11-10, 18:30
Medlem
Alla biltillverkare har inte alltid haft den åtgärden som en servicepunkt - och vissa har den fortfarande inte. Däremot brukar man kunna få mer träffsäker information i form av tips och råd från de, som i det här fallet, faktiskt har tillverkat växellådan.
Citera
2022-11-10, 18:31
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Det har alltid varit aktuellt. Allra helst på DSG lådorna som är definitionen av skräp.
Vad då skräp? De första som kom hade väl lite problem (tänk att det var 15 år sedan) och torrllamells dsg håller inte för en massa kraft. Men med tanke på hur många som tillverkats är problemen försumbara.

Alla dsg ska byta olja om det inte är torrlamell.
Citera
2022-11-10, 18:32
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellanguld
Förra Audi a4 årsm 2014 jag ägde hade gått 7000mil och fick lämnas in på seriösare firma för att riktigt spola lådan och fylla . Efter det så slutade den slira . Var en automat och jag hade inte ens hunnit dra släp med den . Skräp lådor helt klart
Låter som om du hade en riktig automat och inte en dsg?
Citera
2022-11-10, 18:36
Medlem
Riktigt dålig låda och bil. Oljebyte är ett måste i dessa. Motorerna klarar inte long life olja, lådorna gör som dom vill, allt strular med dessa skitbilar. 4 år som mek hos VAG, kommer aldrig köpa Audi, VW osv.
Citera
2022-11-10, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Låter som om du hade en riktig automat och inte en dsg?

Måste erkänna att jag faktiskt blev lite osäker nu 😄 dom kanske inte hade dsg? Ägde bilen bara några månader innan jag tröttna på problemen
Citera
2022-11-10, 18:42
Medlem
hippilis avatar
Alla oljor ska bytas någon gång. Inte ofta men 10.000 mil gör gott med ny olja och även i styrservon man märker lite skillnad när oljan är bytt
Citera
2022-11-10, 18:44
Avstängd
448s avatar
Longlife funkar i motorer som går varma o långa landsvägsmil men det var en som kolla upp en aisinlåda som satt i Volvo

Aldrig byta men tillverkeran hade intervall i sin egen rutin

Volvo bytte bara taxi,polis o så enligt service men inte i privatägda..
Citera
2022-11-10, 18:46
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Vad då skräp? De första som kom hade väl lite problem (tänk att det var 15 år sedan) och torrllamells dsg håller inte för en massa kraft. Men med tanke på hur många som tillverkats är problemen försumbara.

Alla dsg ska byta olja om det inte är torrlamell.

Nja inte direkt.

För att nämna en modern bastard i DSG familjen så kan vi ta den 7 växlade varianten som rasar om den körs i, trumvirvel... Stadstrafik..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in