Citat:
Ursprungligen postat av
hecules
Bytte ut min gamla Audia A6 -13 till lite nyare -16 men missade att jag hamnade på den dyra servicen med alla typer av olja. Men iaf såg då att man ska byta oljan i DSG.
På den äldre Audi va det aldrig tal om det så vad har ändrats från att inte behövs byta till att det ska bytas?
Biltillverkare brukar ange att oljan i automatväxeln inte behöver bytas. Beror på att biltillverkarnas bytesintervaller mest har med garantin att göra. Dvs. det är viktigt för biltillverkarna att oljor som kan bli dåliga innan garantitiden upphör, ska bytas främst för att skydda tillverkaren från kostnader.
Det har alltid varit nödvändigt att byta växellådsoljan. Den blir "dålig" efter många år, så många år att garantin inte gäller längre. Därför har flera biltillverkare inte haft några intervaller på sådant byte.
Själv byter jag den oljan var 60.000Km. Märks faktiskt skillnad, växeln växlar betydligt mjukare med ny olja. Då jag inte kör till jobbet (bor i stan) utan bara typ till landet då och då, kan det ta flera år innan jag byter oljan. (Kommer inte upp så snabbt i körsträcka).