Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-11-10, 22:11
  #25
Medlem
Limma skinkbits avatar
Våren -99 10 Mbit bredband i studentlägenhet. Galet snabbt, men det fanns gott om flaskhalsar på internet. Det var inte ofta man kom upp i maxhastigheten. Som jag mins det var hela lägenhetshuset ett enda LAN. Folk hade utdelade mappar i sina datorer som man fritt kunde ladda ner från.

Hösten 2001 ADSL 0,5 Mbit från Telia i vanlig lägenhet.
Citera
2022-11-11, 00:50
  #26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det fetade: Tror du tänker på Teleguide. Var på 1200/75 Baud. Hade en sådan, typ 1991-92 tror jag. Krävde smartcard, varje sida man gick in på kostade någon krona. Var egentligen inte "internet" det rörde sig om. Kostade också förutom "sidavgiften" en månadsavgift på någon hundring. Skärmen var svartvit, och burken kunde också användas som telefon. Var ingen dator, utan en terminal egentligen.

Internetmuseum har för övrigt fel, modemet var inbyggt i terminalen. (Ingen dator).

Nej, inte det vi använde det till. Jag/vi byggde en modem för 1200/75 som kopplades till en PC eller på den tiden en Sinclair QL eller VIC 64. Man kunde kolla på TextTV kommer jag ihåg. Om det hade kostat pengar hade nog inte flera 100 snåljåpar på min arbetsplats byggt modemen. Man körde BBS och laddade ner spel och musik.
Morpheus är en fildelningsklient
Kazaa är ett fildelningsprogram
Citera
2022-11-11, 02:04
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Kan det stämma med 1997 eller 1998. Comhem med 0.5 mbits?
Kan nog stämma. Skaffade detta så fort det fanns tillgängligt, vilket verkar ha varit våren 1999 för mig. Tror min hyresvärd var rätt tidigt ute med att erbjuda detta, men det fanns säkert en del som hade det redan 1998.
Citera
2022-11-11, 07:11
  #28
Medlem
Niggerss avatar
Första uppkopplingen fick jag med en 16 bitars Atari utrustad med motorola 68000 CPU som hade RS 232C interface inbyggd. Det gick att koppla ett modem till C64, men det var dyrt och struligt. Första modemet var ett 1200 bauds. Men det vart svindyrt att ringa, eftersom äckliga televerket fanns fortfarande och sosse svinen / kommunistpacket ville att detta vidriga verk skulle ha monopol.

När man kunde ringa 020 nummer som gick till PBX:er i Japan och man bröt linjen med en 2600 Hz ton och sedan kunde man ringa vart man ville i världen, då kunde man ringa BBSer Australien i 5 timmar med 2400 bauds modem och tanka warez.

Eller när man råkade komma över skolans inloggning till Televerkets Videotex tjänst ( En svindyr tjänst som hade grafik som text tv, och där varje sida kostade pengar. ) .

Så kallad blueboxning, notera att Jobs och Wozs första produkt var en bluebox. Sedan komma statliga televerket satte filter på linjerna.

Eller när man gjorde lumpen, det fanns en rolig bugg i dom Oranga telefonautomaterna, den generationer som kom efter dom gröna. Man slog 0013 ( Som gick till nummerupplysningen ) och sedan tryckte man på returknappen, sedan ringde man med en DTMF sändare , sedan kunde man ringa gratis.

Första snabba uppkopplingen var väl med bostream ,någon gång runt 1998.. Sedan kom Stjärn TV och UPC med bredbandslösningar. Slängde ut Comhem kabel TV till förmån för ADSL, eftersom comhem var så jävla instabila.

Första mobila uppkopplingen var väl när jag lekte med en handdator Agenda VR3 och en Ericsson R320 ,där man fick hålla dem emot IR öga emot IR öga för överföring . Man kunde faktisk IRC:a med denna lösning, dock kostade uppkopplingen 2 kr / min med comviq kontant.

Första smartphone som jag hade var en QTEK 9100, ett missfoster som hade Windows mobile. Denna telefon hade inte ens 3G. Men den hade en bra funktion, den hade MSN Messages. Så att för att få en bra uppkoppling fick man blåtand koppla den till Sony Ericsson Z1010 ( Som var Ericsson första 3 G Mobile ) .

Första Handdatorn var för övrigt en Atari Portfolio eller en Casio PB110F ( En liten handdator man kunde programmera i Basic, köpte den på Stor och sliten för 100:- ) , framförallt kunde man använda variabler och sånt. Sedan kunde skriva mattetalen i klartext..

Sedan fick man fiber via hyresvärden.
__________________
Senast redigerad av Niggers 2022-11-11 kl. 07:41.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback