Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-11-09, 07:41
  #1
Medlem
Mondhers avatar
Det första är när en tjej t.ex lägger upp en profilbild och hennes "vänner" kommenterar med saker som "snygging" och dylikt. Jag menar skriva ett ord på en bild som man vet många kommer att se, varför? Varför skickar man inte ett DM till henne och säga att hon är snygg om man nu verkligen vill säga det till henne.

Det andra är en kändis lägger upp en bild eller en tweet eller vad det nu kan vara och 20.000 människor kommenterar. Varför kommenterar människor när ens kommentar inte ens kommer att ses eller märkas liksom som en i mängden. Dessutom ibland kommenterar saker som "nice" eller "beautiful" på en bild som som sagt har 20000 kommentarer så vad är poängen?
Citera
2022-11-09, 07:48
  #2
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Sociala medier handlar om att visa upp sig och synas, och kommentarer syns. På en kändissida kan dom drunkna i flödet, men dom syns på den egna sidan och för egna följare.
Citera
2022-11-09, 07:51
  #3
Medlem
Andra tjejer skriver "snygg" för att personen som lagt upp bilden skall få sig en god känsla och en liten skjuts med självförtroendet. För många flickor så är det svårt att lägga ut bilder, då många har problem med sitt eget utseende. När de då hittat en bild som de vill dela, så förstår de andra att det inte är den första och enda bilden som togs.

Det kanske har tagits 100 bilder, men detta var bilden hon tyckte var bra nog, att då få höra att man ser bra ut kan vara skönt om man känner sig osäker i sig själv. Det påvisar också att man har vänner och människor som bryr sig om en.

Många människor ser upp till kändisar, och de har en parasocial relation till kändisen. De kanske följer diverse saker personen gör, säger och har på sig och använder det som mall för att ändra sitt egna beteende och stil. Till viss del så handlar det väl om att visa uppskattning. För många pojkar så är det så de raggar, genom att hoppa in och skriva "snygg" på en bild, i väntan på att få ett "DM" tillbaka. Högst löjligt men påvisar hur lågt människan har fallit.
Citera
2022-11-09, 07:52
  #4
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Och jag förstår inte varför man använder sociala medier över huvud taget.
Ja det kan man iofs fråga sig. Jag använder inte heller sociala medier och har inte gjort det på flera år men sånt här kommer jag ihåg från tiden där
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Sociala medier handlar om att visa upp sig och synas, och kommentarer syns. På en kändissida kan dom drunkna i flödet, men dom syns på den egna sidan och för egna följare.
Just precis. Jag tänkte alltid när jag såg såna kommentarer att det sista väninnan som kommenterar bilden tänker på är sin egen kompis utan det hon huvudsakligen tänker på är alla andra som kommer läsa kommentaren. Man skriver alltså inte till sin vän utan för alla andra och det är fan obegripligt minst sagt.
Citera
2022-11-09, 07:55
  #5
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Andra tjejer skriver "snygg" för att personen som lagt upp bilden skall få sig en god känsla och en liten skjuts med självförtroendet.
Haha det räcker där, jag behöver inte läsa mer. Dom bryr sig inte ett dugg om sin "kompis" eller hennes självförtroende (eller iaf i 99% av fallen utan dom tänker främst på alla andra som kommer läsa kommentaren). Inte konstigt dock att du tror att det ligger till så då du är känd för och ha en upp-och-ner förståelse för saker och ting så varför skulle du förstå just detta rätt liksom?
Citera
2022-11-09, 07:56
  #6
Medlem
casiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Och jag förstår inte varför man använder sociala medier över huvud taget.

"Jadå, min kobratelefon från 1972 duger fortfarande"

Kan du verkligen inte förstå varför folk använder sociala medier ?
Sådär bara liiiite förstå?
Citera
2022-11-09, 07:57
  #7
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Det första är när en tjej t.ex lägger upp en profilbild och hennes "vänner" kommenterar med saker som "snygging" och dylikt. Jag menar skriva ett ord på en bild som man vet många kommer att se, varför? Varför skickar man inte ett DM till henne och säga att hon är snygg om man nu verkligen vill säga det till henne.

Det andra är en kändis lägger upp en bild eller en tweet eller vad det nu kan vara och 20.000 människor kommenterar. Varför kommenterar människor när ens kommentar inte ens kommer att ses eller märkas liksom som en i mängden. Dessutom ibland kommenterar saker som "nice" eller "beautiful" på en bild som som sagt har 20000 kommentarer så vad är poängen?

Om du är narcissist lagd vill du kommentera kända personer. De får också en känsla av kontroll ifall de kommenterar andras utseende.
Citera
2022-11-09, 07:59
  #8
Medlem
BananShans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Och jag förstår inte varför man använder sociala medier över huvud taget.
Man följer grupper man intresserad utav. Om du tex väldigt intresserad av något speciellt spel eller liknande kan du följar grupper som delar det. Du kan ju ha ett konto där du varken har bild eller ditt riktiga namn så du har inte det av den sociala biten utan just för du har intressen du delar.
Citera
2022-11-09, 08:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Haha det räcker där, jag behöver inte läsa mer. Dom bryr sig inte ett dugg om sin "kompis" eller hennes självförtroende (eller iaf i 99% av fallen utan dom tänker främst på alla andra som kommer läsa kommentaren). Inte konstigt dock att du tror att det ligger till så då du är känd för och ha en upp-och-ner förståelse för saker och ting så varför skulle du förstå just detta rätt liksom?

Tråkigt att du blev så sårad. Vad som är tydligt är att du har noll förståelse för hur tjejer känner och tänker. Det är därför du tror att de blockerar dig för att "de är svaga", och inte för att du är en oattraktiv luffare.

Men fortsätt du skapa trådar kring socialt beteende så kanske du kan få rätsida på din autism tillslut.

Signaturmaterial: (FB) Att kvinnor blockar beror det på svaghet eller kan det finnas en annan förklaring?
Citera
2022-11-09, 08:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Man följer grupper man intresserad utav. Om du tex väldigt intresserad av något speciellt spel eller liknande kan du följar grupper som delar det. Du kan ju ha ett konto där du varken har bild eller ditt riktiga namn så du har inte det av den sociala biten utan just för du har intressen du delar.

Nu är jag tom osäker på var man drar gränsen för att kalla något för "socialt media". När det gäller intresseforum antar jag att du syftar på facebookgrupper. Det flesta "seriösa" grupper har ju en websida som fyller samma syfte och kommunikation mellan personer löser man väl helst med sms eller mail.
Citera
2022-11-09, 08:12
  #11
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Det första är när en tjej t.ex lägger upp en profilbild och hennes "vänner" kommenterar med saker som "snygging" och dylikt. Jag menar skriva ett ord på en bild som man vet många kommer att se, varför? Varför skickar man inte ett DM till henne och säga att hon är snygg om man nu verkligen vill säga det till henne.

Det andra är en kändis lägger upp en bild eller en tweet eller vad det nu kan vara och 20.000 människor kommenterar. Varför kommenterar människor när ens kommentar inte ens kommer att ses eller märkas liksom som en i mängden. Dessutom ibland kommenterar saker som "nice" eller "beautiful" på en bild som som sagt har 20000 kommentarer så vad är poängen?

Det är lite som när exempelvis Aftonbladet lägger upp en artikel på facebook om att en kändis fått barn och tusentals männiksor kommenterar grattis. Idioti!
Citera
2022-11-09, 08:13
  #12
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Syns man inte finns man inte...

Ändå märkligare är när folk kommenterar typ på Aftonbladets Facebook, där en artikel handlar om en person, och skriver direkt till personen i artikeln. Typ om det är en artikel om den norske skidåkaren Therese Johaug så skriver folk typ "så synd att du tar anabola, du som är så duktig". Precis som att Therese själv skrivit artikeln och läser alla kommentarer.

Folk skriver på andras sociala medier för att göra reklam för sig själva. För att få uppmärksamhet och en boost när de får igen kommentaren när de själva lägger upp en bild.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback