Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-09, 18:20
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Snarare lagen om offentlig upphandling. De måste anlita den entreprenör som lägger det lägsta budet.. Då går det som det går.

Anlitar man ett skit IT bolag som lovar en massa men saknar kapacitet och kompetens och som lägger ett lågt anbud så skiter det sig naturligtvis.

Vore intressant att veta vad det är för skit bolag som de anlitat denna gång.

Det är ett indiskt bolag som heter HCL technologies (vilka 2016 köpte upp Volvo it) som står för hårdvara samt driften av mjukvaran. Mjukvaran är utvecklad av ett företag som heter jda. Själva systemet står i en av Telias Stockholms hallar. Får jag gissa så är det HCl som varit för snåla med systemresurser till databasen
Citera
2022-11-09, 18:54
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Snarare lagen om offentlig upphandling. De måste anlita den entreprenör som lägger det lägsta budet.. Då går det som det går.

Anlitar man ett skit IT bolag som lovar en massa men saknar kapacitet och kompetens och som lägger ett lågt anbud så skiter det sig naturligtvis.

Vore intressant att veta vad det är för skit bolag som de anlitat denna gång.

Problemet var väl snarare att SJ släpper biljetterna en viss tidpunkt och då sitter folk som hökar och trycker på refreshknappen. Ett kösystem hade kunnat lösa det möjligen.
Citera
2022-11-09, 19:21
  #39
Medlem
Grontarskonts avatar
SJ är sämst, ren fakta!
Citera
2022-11-09, 20:00
  #40
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
SJ är sämst, ren fakta!
Man kan inte tänka sig att det är idioterna på trafikverket som rår för detta?
Det var de som inte i tid kunde tala om när o vara de tänker stänga spåren för "banarbeten".
Vilket iofs låter mer än korkat för de ska väl inte gå in och göra underhålls-åtgärder när det är som allra flest resande?
Fast det är kanske det de ska med sitt "stuprörstänkande"?
Citera
2022-11-09, 20:17
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Man kan inte tänka sig att det är idioterna på trafikverket som rår för detta?
Det var de som inte i tid kunde tala om när o vara de tänker stänga spåren för "banarbeten".
Vilket iofs låter mer än korkat för de ska väl inte gå in och göra underhålls-åtgärder när det är som allra flest resande?
Fast det är kanske det de ska med sitt "stuprörstänkande"?

Trafikverket är det usla företaget som låter kundtjänsten SJ ta smällen varenda gång utan ansvarsutkrävande. Genialt.
Citera
2022-11-09, 20:39
  #42
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glozelle
Det är ett indiskt bolag som heter HCL technologies (vilka 2016 köpte upp Volvo it) som står för hårdvara samt driften av mjukvaran. Mjukvaran är utvecklad av ett företag som heter jda. Själva systemet står i en av Telias Stockholms hallar. Får jag gissa så är det HCl som varit för snåla med systemresurser till databasen

Fanns det tekniska skäl att överge den gamla sajten, som jag anar var lite mer robust? Och krävde färre accesser till någon server därför att man kunde ange fler parametrar direkt, inte ladda ny sida för varje ändring.

Till exempel är det ganska obegripligt att om man vill åka på kvällen måste först alla avgångar från tidig morgon laddas. Med prisangivelser. Varför? Störande för kunden också som måste skrolla och klicka flera gånger om.

Min misstanke är att man delat upp varje informationsbit i atomer för att kunna mäta i detalj hur användarna interagerar. Och det blir mycket trafik av det... Sajten är optimerad för datagrävarna på huvudkontoret. Om den fungerar för kunderna kommer i andra hand.
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-11-09 kl. 20:46.
Citera
2022-11-09, 20:42
  #43
Medlem
Vem vill hacka den skitsidan? Är det för att jävlas med andra.
Citera
2022-11-09, 20:51
  #44
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Visst är det skandal, satt uppe till 03:30 innan jag kunde boka men jag tycker det är värre skandal att det inte gått att boka alls fram tills nu. Att det inte går att boka en tågbiljett 34 dagar före önskad avresa klarar vilket U-land som helst av.
Citera
2022-11-09, 21:06
  #45
Medlem
Zilvios avatar
Rubrik redigerad:
SJ:s hemsida ligger nere (2022-11-09)
=>
SJ:s hemsida låg nere efter släpp av biljetter till jul och nyår (2022-11-09)

/MOD
__________________
Senast redigerad av Zilvio 2022-11-09 kl. 22:43. Anledning: Förfinad/korrigerad rubrik
Citera
2022-11-09, 21:21
  #46
Medlem
SJ har varit ett skämt sen de tvingades att gå med 1 miljard i vinst.
Åker mycket tåg och är ofta försenad. SJ betalar ut massor i ersättning. Förra veckan fick jag gratis resa plus 800 kr taxi betald av SJ pga 4 tim försening.

Sen att tyskar och kineser släppts in på våra banor är ju tokigt. Det är för trångt, kontaktledningsr trillar ner pga dåligt underhåll.
Deras poängsystem är också värdelöst. Under Covid blev jag av med 20 000 poäng eftersom jag inte ville resa.
Hemsidan är ofta ur funktion. Detta med julresorna var ju väntat. 😀
Trafikverkets fel.
Citera
2022-11-10, 23:40
  #47
Medlem
SJ utlovar kompensation efter bokningskaos: ”Beklagar”

Julhelgen är den viktigaste reshelgen för svenska folket, och självklart måste vårt biljettsystem fungera, Monica Lingegård VD och koncernchef på SJ.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...r-biljettstrul

Blir säkert en följetong med trubbel inför julen.
Citera
2023-09-12, 14:13
  #48
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Verkar bli samma jävla visa i år. Har fan ska man kunna boka hotell och flyg i tid.

https://www.sj.se/sv/kundservice/fra...-sjs-biljetter
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback