Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 20:38
  #205
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Inga teatraliska mästerverk tycks ha producerats, inga djupa intryck på komikerscenen tycks ha gjorts. Han gjorde typ tre låtar som roade folket. Thats it. Ska vi gråta nu?

Jag tror salig Robban ler, alternativt asgarvar, i sin himmel av att bli dissad av en snubbe som inte kan använda/förstå betydelsen av "teatralisk"...

Hade han han fötts i ett engelsktalande land hade han varit världsberömd. För mig är han en blandning av Robin Williams och Paul McCartney. Mycket finns inte på tuben så länkar inte - men ni som dissar hans poesi och ordekvilibrism - skit i texten och lyssna bara till melodier som "Vatten", "Ingela", "Här vid min skrivmaskin", "1983 års ängel". It´s bare, but it´s like pure fuckin´Macca. Helt enkelt briljant.

(sen undrar jag förvisso hur man är funtad om man måste gå in och spy galla i vad som mycket tragiskt blivit en nekrologtråd...)
Citera
2015-07-22, 20:51
  #206
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Jag tror salig Robban ler, alternativt asgarvar, i sin himmel av att bli dissad av en snubbe som inte kan använda/förstå betydelsen av "teatralisk"...

Hade han han fötts i ett engelsktalande land hade han varit världsberömd. För mig är han en blandning av Robin Williams och Paul McCartney. Mycket finns inte på tuben så länkar inte - men ni som dissar hans poesi och ordekvilibrism - skit i texten och lyssna bara till melodier som "Vatten", "Ingela", "Här vid min skrivmaskin", "1983 års ängel". It´s bare, but it´s like pure fuckin´Macca. Helt enkelt briljant.

(sen undrar jag förvisso hur man är funtad om man måste gå in och spy galla i vad som mycket tragiskt blivit en nekrologtråd...)
Angående McCartney; Broberg var väl över i England och umgicks med Beatles på 60-talet? Men han trivdes inte..

Beatles är f.ö. ett bra exempel på glada humoristiska musiker som inte sabbade sina alster med en massa trams, även om några låtar ligger lite på gränsen..

För mig är Broberg mer jobbiga Robin Williams än geniala Paul McCartney
Citera
2015-07-23, 12:22
  #207
Medlem
Min brors kusins avatar
Innan han slog igenom på 60-talet så spelade han ju Skiffel musik.

Jag är ju så gammal att jag kommer ihåg hans genombrott på 60-talet, hans väderleksrapport är ju fortfarande kul

Jag är också så gammal att uppgiften att han somnade in omgiven av sin familj gör mej varm om hjärtat
Citera
2015-07-24, 10:13
  #208
Medlem
Oakenshields avatar
Det var ju inte bara skämt och tramslåtar från Broberg. Jag tycker hans sena 70-tal kan jämföras en hel del med Bowie när det kommer till kombinationen musik/teater och mer allvarliga surrealistiska uttryck. Har för mig att jag nån gång för längesen läste nåt om att han var intagen på mentalsjukhus efter ett självmordsförsök i samma veva, men har inte hittat nåt vidare om detta vid sökning.
Citera
2015-07-24, 23:22
  #209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Jag glömmer aldrig bort när han badade bastu och gick fel, i dimmorna och röken och kom in på damavdel

...ningen. Kiknade av skratt när jag hörde den.
Inte jag heller----tidigt 70-tal blev han stor tjejmagnet ! Bara några år senare=det helt tyst
om karln. Men det var nog då han blev amerikan--vilk jag inte visste innan jag gick in på denna tråd !
__________________
Senast redigerad av deakpeasley 2015-07-24 kl. 23:28. Anledning: Byta tecken!
Citera
2015-07-26, 20:19
  #210
Medlem
XtraXs avatar
Lämnade han en förmögenhet efter sig tror ni?
Citera
2015-07-26, 23:38
  #211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Lämnade han en förmögenhet efter sig tror ni?

Eget bolag med 5,5 miljoner i tillgångar. Takvåning på Sveavägen värd 8-9 millar. Men så värd varje krona, ett geni i vår tid.
Citera
2015-07-27, 11:29
  #212
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CA
Eget bolag med 5,5 miljoner i tillgångar. Takvåning på Sveavägen värd 8-9 millar. Men så värd varje krona, ett geni i vår tid.

Ok, ja han var one of a kind..
Citera
2015-07-31, 22:58
  #213
Medlem
Citat:
Robert Broberg förs till sin sista vila den 17 augusti under en ceremoni i Stockholm.
Efteråt samlas de närmaste anhöriga för en privat minnesstund, berättar familjen i en dödsannons i SvD.
Samtidigt kommer den folkkäre artisten att tillägnas en känslosam hyllning i morgondagens "Sommarkrysset", av vännen Uffe Börjesson. .
– Man blir påmind om allt underbart vi gjort tillsammans, Robert och jag, säger Börjesson.

http://www.expressen.se/noje/ett-sis...obert-broberg/
Citera
2015-08-17, 13:58
  #214
Medlem
Citat:
Robert Broberg begravs under måndagen under en öppen ceremoni på Eric Ericssonhallen i Stockholm.
Vänner och familj har samlats för att ta farväl av den folkkäre underhållaren.
Bland gästerna finns Lill Lindfors, bäste vännen Uffe Börjesson, Owe Thörnqvist med sambon Berit Gullberg och Janne Schaffer som kom tillsammans med Daniel "The Moniker" Karlsson.
Begravningen är öppen för allmänheten och en stor mängd fans finns på plats för ceremonin.
Kyrkan är beprydd med vilda blommor. Man har också mottagit kransar från TV4, Lorensbergsteatern, Mikael och Maya Wiehe och Stim. Även före detta sambon Anastasia har skickat en krans.

http://www.expressen.se/noje/vannern...gs-begravning/
Citera
2015-08-26, 22:14
  #215
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
Vad sjöng Robert egentligen i refrängen? Tänker på låten upp igen.

Landet där man får skylla sig själv?
Citera
2015-12-01, 00:57
  #216
Medlem
Frolmlansts avatar
Lyfter denna lite. Robban var ändå en i grunden snäll och ödmjuk person med en varm och genuin humor. Sedan kan man säga vad man vill om en eller annan låt han gjort. Det som undgår många är att han faktiskt var extremt musikalisk och dessutom kunde sjunga väldigt bra. Det försvann liksom i humor ibland.

Få är dock människorna som kan kliva in i vilket sammanhang som helst och äga en hel scen eller tevestudio med enbart sin egen närvaro och en bandspelare:
https://www.youtube.com/watch?v=rKRqK4x0kYw
https://youtu.be/Y2LCvJxq_Ek?t=43s
https://www.youtube.com/watch?v=ic5ZX4ZUzhA

"Vad var det jag var nånstans?"
"HÄR!!!"
"Och nu..."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback